Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč má Huracan se zadním náhonem nižší výkon? Odpověď Lamba vás překvapí
26.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Lamborghini jednak řeklo očekávané, tedy že nižší výkon pomáhá sladění s pohonem pouze jedné osy. Je tu ale i další vysvětlení, které snad i pobaví.
Italská automobilka před pár dny na autosalonu v Los Angeles představila nové Lamborghini Huracán LP 580-2. Tedy verzi s pohonem zadních kol, která podle nás nevyužila naplno potenciál, který se nabízel a je v nabídce uměle upozaděná kvůli tomu, aby ani náhodou nemohla být rychlejší než čtyřkolka.
Ano, chápeme vaše výtky. S vozem jsme ještě ani nejeli, a již jsme zpoza klávesnice chytří. My ale nehodnotíme to, jak funguje samotné auto, to bude velmi pravděpodobně výborné i tak. Hodnotíme to, jakým způsobem bylo zasazeno do struktury nabídky Lamborghini. Huracán LP 580-2 může být sebelepší, vždy nad tím ale bude viset stín toho, že mohl být ještě lepší - ne kdyby by mu „bylo ještě něco přidáno” (to může být jakémukoli autu), ale kdyby mu „nebylo něco ubráno”.
Je opravdu těžké najít racionální vysvětlení, proč motoru auta ubylo 30 koní maximálního výkonu, když automobilka má stejný agregát s vyšším výkonem dávno hotový. Jiný důvod než „uměle dostat dynamiku lehčího vozu pod těžší čtyřkolku” nenajdete, a to představení této novinky dalo zbytečně hořkou příchuť. Přesto jsme byli zvědavi, jak automobilka snížení výkonu vysvětlí, neboť bylo jasné, že za těchto okolností a vzbuzených pochybností bude na svůj postup tázána.
Stalo se a její odpovědi jsou kreativnější, než jsme čekali. Už v prvotním představení jsme předpokládali, že Italové se odvolají na lepší sladění slabšího motoru se zadním náhonem. Už to křičí „výmluva”, neboť jsou tu i silnější zadokolky a pokud by pro lepší projev vozu bylo třeba motor zadokolky někde krotit, bylo by to v nižších či středních otáčkách, nikoli v oblasti maxima výkonu, navíc o necelých 5 %.
Tento argument si šéf vývoje značky Maurizio Reggiani přesto neodpustil, když na otázky našich kolegů z Motor Trendu na obtížně vysvětlitelný pokles výkonu řekl: „Auto je perfektně naladěno pro výkon 580 koní. Abychom maximalizovali potenciál vozu, je to číslo ideální,” řekl Reggiani. Je obtížné tomu věřit a je to ještě obtížnější poté, co si vyslechnete Reggianiho druhý argument: „Zároveň to umožňuje snížit spotřebu vozu.”
Tak to je opravdu pikantní. Jednak je otázkou, zda kvůli snížení maximálního výkonu o 30 koní spotřeba pětilitrového desetiválce vůbec znatelně klesne. Ta normovaná těžko, tam potenciál motoru není využit ani zdaleka. V praxi teoreticky ano, jsme ale zvědavi, kolik z potenciálních zákazníků Huracánu s multimilionovou cenovkou bude rádo, že lepší dynamiku vyměnili za snížení spotřeby paliva v řádu desítek litrů benzinu na 100 km třeba o 1 decilitr... Deaktivaci poloviny válců lze vnímat jako snahu snížit emise CO2 při testu spotřeby, které Lambu pomohou od trochy pokut, nikdo tento prvek nemusí používat. 30 koní ale majitelům nikdo nevrátí a větší vliv než jejich úbytek bude mít na spotřebu beztak zhruba 33kilogramová dieta.
Tohle je pořád hořké, Reggianimu ale jinak nechybí nadšení pro věc. Huracán LP 580-2 považuje za nový základní model značky, který má svým majitelům roztáhnout ústa od ucha k uchu. „Je to vůz, který byl navržen, aby pobavil,“ říká šéf vývoje značky. Má jít o driftovací mašinu za čímž stojí odstranění přední hnací hřídele a souvisejících komponentů „Pokud si s tímto vozem troufnete driftovat, je to opravdová zábava,“ dodává Reggiani. „Pokud budete mít během driftování někoho vedle sebe, ten si jednoduše pomyslí: „Páni, to je vážně dobrý řidič.““ Ano, s manuálem by celá věc byla ještě zábavnější, nicméně výměna automatické převodovky za ručně řazenou není podle šéfa vývoje Lamborghini až tak jednoduchá.
„Z technického hlediska zdaleka nejde jen o natažení kabelu mezi řadicí páku a převodovku. Musíte vyvinout zcela novou skříň, což znamená, že musíte být připraveni do projektu investovat.“ A Lamborghini investovat nechtělo.
Dodat můžeme ještě Reggianiho výhledu do budoucnosti, jež je spjata s ještě přísnějšími emisními normami. Lamborghini přitom s „utahováním opasků“ hodlá bojovat za pomoci hybridní techniky. Tu ovšem minimálně zpočátku sportovní modely značky nedostanou, neboť by se tím navýšila jejich hmotnost a tím zhoršila akcelerace, nejvyšší rychlost, brzdění a především ovladatelnost.
Chystané SUV Urus nicméně s kombinací benzinového agregátu a elektromotoru počítat může, neboť u takto velkého vozu nebudou přidané kilogramy problémem. Tento model je navíc určen k dennímu brázdění městských ulic, nikoliv k občasné návštěvě závodních okruhů. Hybridní ústrojí tak ve výsledku jeho potenciál jen umocní, zvláště v centru některých metropolí.
Reggiani navíc dodává, že produkční verze by měla být mnohem lepší než koncept, který se před pár lety představil v Šanghaji. A to nikoliv jen po stránce jízdních vlastností, odlišný bude i design. Na projektu se přitom usilovně pracuje tak, aby splněn byl plán počítající s odhalením vozu v roce 2018.
Lamborghini Huracán LP 580-2 dostalo nižší výkon prý i kvůli nižší spotřebě, to je pozoruhodné
Zdroj: Motor Trend
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva