Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč je Bentley Bentayga tak neskutečně drahé? Tady jsou důvody
16.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Audi SQ7 TDI přijde na 2,5 milionu Kč, nejdražší Range Rover Sport na 3,5 milionu, Cayenne Turbo S na 4,6. Bentayga je ještě jinde, bez příplatků.
Bentley Bentayga se nepyšní pouze titulem „nejrychlejší SUV světa“, který bez potíží obhájí i v praxi. Je také tím nejdražším, a to naprosto jednoznačně. Podle aktuálního evropského ceníku pro rok 2017, který držíme v ruce, vůz začíná na částce 5,72 milionu Kč. Začíná, ne končí. A je vcelku jedno, do jakých koutů nabídky konkurence se podíváte, nic podobně drahého nenajdete - i ty nejextrémnější specifikace luxusních SUV jiných výrobců se úrovním podobně specifikované Bentaygy ani neblíží.
Křičíte, že tu máme třeba Maserati Levante, jistě luxusní stroj prestižní značky? Pro majitele Bentley to bude něco jako dražší alternativa autobusu - začíná na 1,6 milionu Kč. Je tu také Range Rover Sport, ten ale začíná jen o malý kus výš, na 1,7 milionu Kč. A i když půjdete po vrcholné verzi SVR, jste pořád na „sociálních” 3 milionech a 575 tisících Kč. Dobře, tak je tu ještě Porsche Cayenne a jeho vrcholné Turbo S, nepřekonaný král Ringu. Dojímá to někoho? Někoho možná ano, ale Bentley ne - i Turbo S je k mání za 4,64 milionu Kč. A kdybyste chtěli připomenout existenci Audi SQ7 TDI, vozu, s nímž Bentayga sdílí technické základy, jste znovu vedle, jak ta jedle - za základní cenu Bentley si koupíte dvě a ještě vám zbude asi na 24 000 litrů nafty.
Je to vážné docela jiný svět, naprostý extrém, něco dosud nevídaného a s čímkoli jiným nesrovnatelného. A je třeba se ptát, proč to tak je a jak je možné, že i za tohoto stavu Bentley neví, jak vozu vyrobit dostatečné množství.
V prvé řadě je třeba říci, že Bentayga je takhle drahá, protože ji Bentley tak drahou mít chtělo. Zdánlivě to popírá poučky z hodin ekonomie, ale je to tak - britská automobilka vůz od začátku připravovala s tím, že „vyřeší problém příliš levných SUV”. Takže ho řeší. Tehdy hovořila o základní cifře 4,5 milionu Kč a s ohledem na vývoj kurzu od té doby vlastně ani nelhala - dnes vůz stojí 4,73 milionu Kč, akorát bez místní DPH, s níž jsme na zmíněných 5,72 milionech Kč (u ostatních vozů i dalších prvků je vždy též zmiňována česká cena s DPH). To jsme ale opravdu jen na začátku cesty, u startovní ceny, u níž v praxi nikdy nezůstane.
Tato leštěná 22" kola přijdou zájemce na 141 tisíc Kč. Ne celá, to je příplatek proti standardním 20 nebo 21" ráfkům
Další věc, která reálné ceny Bentayg (jak toto slovo inteligentně skloňovat?) žene výše, je široká škála příplatkových doplňků. Je tak široká, že k jejímu prostudování budete potřebovat několik hodin a jen hrátky s oficiálním konfigurátorem na webu Bentley vám budou připadat jako dobrodružná hra, v níž dokola otevíráte další a další „levely”.
Když si spustíte konfigurátor auta běžné značky, dostanete na výběr volby pro exteriér, interiér a další příplatky. U Bentagy najdete to samé, jenže v poněkud extrémní podobě. Už základní volby jsou neskutečně široké a prakticky zajišťují, že na celém světě najdete dvě naprosto stejná SUV. Kupříkladu u barvy laku lze vybírat z 21 odstínů modré, 17 zlaté a hnědé, 16 šedé a stříbrné, 15 červené a purpurové, 12 bílé a béžové, 9 černé nebo 9 zelené. Jejich názvy vám raději říkat nebudeme, protože beztak nedávají žádný smysl. A vlastně to jde chápat - když musí někdo vymyslet 21 jmen pro modrou, nutně mu to už v polovině řešení začne lézt na mozek.
To jsou ale jenom možnosti základních voleb, pak jsou tu i jakési podvolby, které jsou bizarní zejména v případě čalounění. Základní rozložení barvy tady není nic než výchozí pozice, dále si můžete vybírat „primární kůži” a „sekundární kůži” a spolu s tím vám Britové i zvolit konkrétní místa, kde se ta či ona barva a materiál mají objevit. Podobné možnosti platí také pro volbu dýh dřeva. Pokud tedy chcete mít například palubní desku obloženou tmavým dřevem, ale stolečky pro zadní sedadla světlým, je to asi ten nejmenší rozmar, kterého se tu můžete dopustit.
Vybírat můžete také mezi čtyřmi, pěti nebo sedmi sedadly, zatímco u kol máte na výběr 20- až 22palcové ráfky či unikátní design určený pro jízdu v terénu, jehož součástí jsou i specifické pneumatiky. A také nespočet dalších doplňků.
Abyste se nenechali mýlit, máloco je tu v ceně, vlastně skoro nic. Jako standard dostanete z ne zcela obvyklých prvků (pochopitelně, nemusíte připlácet za věci jako automatická klimatizace nebo elektrická okna - nic jiného Bentley nedodává) nanejvýš standardní lak, 21" kola, adaptivní podvozek, obložení interiéru ořechovým dřevem, piánovou černí nebo „tmavým eukalyptem” (čert ví, co to je, ale to jsou zase ta jména), tříramenný volant, logo Bentley v čalounění sedadel a... to je všechno, co v ceníku svítí jako standardní výbava nebo „volba bez příplatku”. Pokud se vydáte dále, musíte platit, přičemž cena některých doplňků převyšuje i částky, za které byste si mohli pořídit kupříkladu jakékoliv Maserati.
V interiéru vozu se bez peněz navíc také neobejdete - připlácí se za dvoubarevný volant, zobrazené dřevěné obložení, zábavní systém pro zadní sedadla... Jen to poslední chce skoro 200 tisíc Kč
Už volba výchozích specifikací vozu nevyjde levně, natož aby byla zadarmo - Bentayga totiž může být koncipována pro terén, město, dlouhé cesty nebo jako jakýsi univerzál. A každá z těchto možností má několika dalších, upřesňujících. Pokud např. zvolíte vůz v cestovní specifikaci, musíte zaplatit 195 tisíc Kč, abyste získali adaptivní tempomat, head-up displej, noční vidění a systém udržování jízdního pruhu - nic z toho není v základu. Můžete zvolit i skromnější výchozí specifikaci, platit ale budete stejně - nejlevnější městská stojí 128 tisíc korun. A pokud ke kterékoli budete chtít střešní okno a elektrické roletky pro zadní okna, chce to dodatečnou „sluneční specifikaci” za 51 tisíc Kč.
Podobná situace panuje v případě výchozího vnitřního uspořádání. Standardně máte sedadel 5, ta jsou v ceně, za jiný stav se musí platit. A takové čtyřmístné uspořádání vyjde na 270 tisíc Kč, protože méně je někdy více. Vyberte si pak cokoli dalšího, co se v konfigurátoru jeví být jen jako různé nastavení standardu, a platíte - kontrastní stehování (48 tisíc Kč), „lepší dřevo” (44 tisíc Kč), lakování spodních částí karoserie (33 tisíc Kč) či dvoubarevný vyhřívaný volant (23 tisíc Kč), za to všechno se připlácí, a to vybíráme jen stébla z hromady sena. V ceně pochopitelně nejsou ani všechny ty laky (nejdražší, saténové, stojí 697 tisíc Kč, a to jsme pořád ve standardním vzorníku, můžete zvolit i jiný lak dle svých představ) či kola (22" přijdou na 141 tisíc Kč).
Možná tedy budete potřebovat i přes 1 milion Kč, abyste měli auto jen správně nastavené, barevné a čalouněné. Pak se můžete vydat do seznamu příplatkové výbavy a teprve si vyhodit z kopýtka.
Absolutním vrcholem jsou tady samozřejmě hodinky Breitling, které se objeví pouze u čtyřech exemplářů do roka a které vyjdou na jen trochu více než 4 miliony Kč. Za tuto sumu byste si přitom mohli dovolit vrcholný Range Rover Sport SVR a ještě by vám zbylo přes 400 tisíc korun na benzin. Mezi další prvky, které si můžete dopřát, patří třeba piknikový set, jehož součástí jsou i sklenky na šampaňské. Zaškrtnutí tohoto políčka v objednávce však přijde na bezmála 686 tisíc Kč, tedy na vyšší sumu, než za jakou by vám pane říkala nová Octavie RS. Můžete také sáhnout po audiu Naim za 205 tisíc Kč, dvojici tabletů pro zadní sedadla, za které je třeba zaplatit 175 tisíc Kč.
Příplatkových prvků je hromada a čítají i takové věci jako sadu popelníků (dva vzadu, jeden vpředu) za necelých 14 tisíc Kč, je tu i dálkovéotevírání zavazadelníku, tažné zařízení (za 37 tisíc Kč, mimochodem) nebo koberečky z jehněčí kůže. Za jehně, co vám bude čistit boty, se připlácí 24 tisíc Kč, to dá kůži - doslova - vcelku lacino.
Když si toho tedy vyberete více, nebude problém se s cenou vozu dostat k nebo i za hranici 10 milionů Kč, což je na SUV opravdu nevídaná suma. Tento stav ale jistě nevznikl v hlavě Bentley, jak jsme s jistou nadsázkou uvedli v úvodu - Britové sice opravdu chtěli „vyřešit problém levných SUV”, ale zejména proto, že takový problém někteří zákazníci pociťovali. Lidí tak bohatých, že pro ně ani miliony Kč neznamenají podstatnou položku, je na světě dost a ti si dosud „museli” kupovat extrémně výkonné sporťáky či mimořádně luxusní limuzíny. Teď už mohou sáhnout i po výjimečně luxusním SUV a zjevně to dělají - na Bentaygu se vážně „stojí fronty” a když si ji dnes objednáte, Bentley vám slíbí dodání někdy v roce 2018...
Pochopitelně, krom hory luxusu dostanete i výjimečnou techniku, zejména pak přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec, který vozu dává 608 koní a umožňuje zrychlení z klidu na stovku za 4,1 sekundy a nejvyšší rychlost 301 km/h. A i díky těmto parametrům je přitom Bentayga králem mezi současnými SUV - králem, kterého hned tak někdo z trůnu nesesadí...
Hrátky s konfigurátorem Bentley jsou pozoruhodné samy o sobě. A když si k nim přiberete ceník...
Bentayga First Edition měla spoustu prvků příplatkové výbavy v základu. Také ovšem stála přes 8 milionů Kč
Náš článek byl volně inspirován videem Douga DeMura na podobné téma v amerických reáliích, které si můžete pustit níže.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva