Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Přímovstřikové benzínové motory produkují pevné částice stejně jako diesely
29.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Organizace Transport and Environment zveřejnila studii, podle níž karcinogenní pevné částice vznikají při spalování i v benzinových motorech.
Není tomu tak dávno, co svět přišel na to, že vznětové motory při spalování za vysokého tlaku produkují mikroskopické pevné částice, které se usazují v plicích a působí nejrůznější zdravotní problémy. Byl to jeden z argumentů zastánců benzínových motorů proti „nafťákům”. Poslední studie organizace Transport & Environment však říká, že s pevnými částicemi mají problém i moderní přímovstřikové benzínové motory, protože tato část emisí pramení z tlaku při spalovacím procesu.
Transport & Environment je organizace, která se zaměřuje na ekologii v oblasti dopravy. Označuje se za neziskovou a zároveň politicky nezávislou společnost a na svém webu také uvádí, že se podílela např. na tvorbě ekologických norem pro nová auta, biopalivech a nových ekologických štítcích pneumatik. Zejména ekologičností biopaliv není moc vhodné se chlubit, protože to zas tak slavné není. To si již uvědomuje jak EU, tak Německo.
Studie, jejíž provedení zajistilo německé TÜV, zkoumala tři benzínové motory s přímým vstřikováním: litrový EcoBoost od Fordu, atmosférický 1,6 GDi od Hyundai a 1,2 TCe od Renaultu. U všech byly naměřeny hodnoty, které odpovídají jak normě Euro 5, tak i normě Euro 6, která vstoupí v platnost až v září příštího roku. Nižší limit na tuto součást výfukových plynů má až norma Euro 6c, která má vstoupit v platnost v roce 2017.
Jak výrobci dosáhnou požadovaného snížení množství pevných částic ve výfukových plynech, zatím není jasné. Naftové motory díky filtrům pevných částic již dnes podle T&E plní i zmiňovanou normu Euro 6c, proto není vyloučeno, že podobné součástky dostanou i motory, spalující benzín. U dieselů jsou tyto filtry drahé a jsou zdrojem potenciálních problémů.
Studie, kterou si můžete celou stáhnout v PDF zde, však uvádí, že dle německého ADACu by pro benzínové motory stály okolo 50 Eur, tedy cca 1 340 Kč. Jak moc brát vážně tuto částku, je otázkou, ale jde-li o podobné částice, vznikající podobným způsobem, filtr k jejich zachycení bude pro benzínové motory jen stěží stát desetinu částky, na kterou přijde stejný filtr pro diesely.
Studie, v části „Co by se mělo udělat” říká, že výrobci aut testují spotřebu a emise takovým způsobem, aby se vešli do euronorem, a že reálná čísla spotřeby i emisí jsou jiná. To je pravda a již je to známo, hodilo by se však dodat, že tyto způsoby jsou jen reakcí na čím dál více od reality odtržené normy. Koneckonců, přímé vstřikování benzínu (jakkoli jde o reálně efektivnější řešení) se začalo používat také proto, aby se snížila spotřeba paliva bez ohledu na další faktory...
Pevné částice jsou problémem nejen dieselů, vznikají i v benzínových motorech s přímým vstřikováním.
Zdroje: Transport & Environment, Autoblog.es
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva