Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii

Moderní diesely jsou nejčistší, jaké kdy existovaly, přesto jsou v Británii - a nejen tam - terčem démonizace. Asociace výrobců a prodejců aut to chce zastavit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii

12.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Moderní diesely jsou nejčistší, jaké kdy existovaly, přesto jsou v Británii - a nejen tam - terčem démonizace. Asociace výrobců a prodejců aut to chce zastavit.

Britská Společnost výrobců a prodejců automobilů (Society of Motor Manufacturers and Traders, SMMT) spolu s automobilkami jako BMW či Jaguar Land Rover volá po tom, aby jejich země přestala démonizovat dieselová auta. Spustila proto celonárodní kampaň, která má spotřebitele přesvědčit, že nejmodernější čisté diesely nejsou tak smrtonosné, jak se jim úřady snaží namluvit. Cílem kampaně je také to, aby úřady přestaly dieselová auta znevýhodňovat.

Dlouhou dobu totiž v Británii - a nejen tam, v celé Evropě včetně ČR - byla dieselová auta určitými způsoby protežována. U nás to je zejména nižší spotřební daň na motorovou naftu, v Británii tkvěly hlavní výhody v nižší spotřebě paliva a tedy nižších emisích CO2 dieselových motorů, které tak byly řazeny do nižších daňových kategorií.

V poslední době nicméně nastal obrat čelem vzad a diesely začínají být postupně znevýhodňovány finančními pákami a démonizovány v očích potenciálních zákazníků. Například londýnská čtvrť Islington letos plánuje zdražit parkovací povolenky pro diesely o 96 liber (cca 3 500 Kč) ročně, a to bez ohledu na to, jak nový onen diesel je. Přitom před několika lety povolenky pro diesely zlevnila právě na základě jejich nižších emisí CO2. Ve čtvrtích Hackney a Chelsea jsou tyto parkovací karty pro diesely dražší už nyní, i když ne tak výrazně.

Automobilky však postupně začínají prodávat čisté diesely, vybavené filtry pevných částic a selektivní katalytickou redukcí, tedy vstřikováním AdBlue do výfukového systému, která zase exhalace zbavuje škodlivých oxidů dusíku. Do vývoje těchto technologií samozřejmě šly nemalé peníze a podle automobilek také bylo mezi léty 2002 a 2014 do atmosféry vypuštěno díky o 3 miliony tun CO2 méně díky úsporám na spotřebě dieselových aut.

„Dnešní dieselové motory jsou nejčistší v historii a jsou výsledkem miliard liber investovaných automobilkami za účelem zlepšení kvality ovzduší. Zákazy a parkovací daně speciálně pro dieselová auta nedávají po stránce ekologie žádný smysl,” zdůraznil Mike Hawes, šéf SMMT. „Musíme se vyvarovat penalizování jedné technologie a zvýhodňování jiné a naopak je potřeba podpořit nejnovější, nejčistší automobily v očích zákazníků,” dodal.

Hovořil tedy o britských poměrech, nedaleká Francie by si ale z jeho slov mohla vzít příklad úplně stejně - také tam jsou v poslední době diesely očerňovány a znevýhodňovány. Dodejme ale jednu podstatnou věc, a to, že naopak není možné diesely ani protežovat, což se již desetiletí děje prostřednictvím nižší spotřební daně na motorovou naftu např. ve Francii či v ČR a také jiným daňovým zatížením v závislosti na emisích CO2 např. právě v Británii, jak stojí i výše.

Úplně stejně by také neměly být zvýhodňovány elektromobily na úkor konvenčních aut, protože jízda na naftu, na benzín, na vodík a na elektřinu jsou čtyři různé technologie, rovnocenné ve smyslu, v jakém to myslel Mike Hawes. Elektroauta jsou přitom jak ve Francii, tak i v Británii zvýhodňována ohromným způsobem - ve Francii je bonus na pořízení elektromobilu s bateriemi 6 300 eur (169 tisíc korun), v Británii to je 5 tisíc liber (190 tisíc korun), a to v různých kategoriích až do emisí 75 g CO2/km, pokud auto zvládne ujet určitou vzdálenost na elektřinu. Kvalifikují se sem tedy také plug-in hybridy a pětitisícová podpora je pro ně stejná jako pro elektroauta s bateriemi.

Nebezpečí, že lidé ne zcela oprávněné démonizaci dieselů v Británii podlehnou, je o to větší, když se podíváme na průzkum znalostí ekologických poměrů, provedený společnosti YouGov, internetovou firmou specializující se na průzkumy trhu. S penalizací moderních čistých dieselů nesouhlasily tři čtvrtiny respondentů, ale pouze méně než pětina dotázaných správně označila za největší producenty oxidů dusíku tepelné elektrárny.

Ohromujících 87 % lidí také vůbec nevědělo, že existuje něco jako Euro 6. Přitom snad všechny automobilky už motory splňující tuto normu nabízejí anebo je nabízet velmi brzy budou, protože od 1. září tohoto roku budou muset všechna nová auta Euro 6 splňovat. Tato norma přináší pro diesely, ale nejen pro ně, velmi přísné limity všech skutečně škodlivých složek výfukových plynů.


Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 1 - Test VW Passat B8 2008 exterier 47Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 2 - Test VW Passat B8 2008 exterier 48Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 3 - Test VW Passat B8 2008 exterier 49Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 4 - Test VW Passat B8 2008 exterier 50Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 5 - Test VW Passat B8 2008 exterier 37
Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 6 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 108Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 7 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 109Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 8 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 110Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 9 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 112Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii - 10 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 044
Dieselové motory se mohou stát novou černou ovcí, i když ty nejmodernější jsou škodlivé výrazně méně než starší

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.