Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Požárů Tesel je stále víc a ze stále banálnějších příčin, hasiči se ptají, kam až to zajde
4.10.2021 | Petr Prokopec
Od zatopeného auta asi nečekáte, že shoří a ještě sebou vezme čtyři další auta. Stejně jako od vozu po kontaktu s dopravní značkou nečekáte požár vyžadující mnohahodinový zásah. Přesně to hasičům vadí a ptají se, kam až to má s rozšířením elektroaut zajít.
V České republice každoročně shoří přes dva tisíce aut. To není zrovna malé množství a pokud bychom měli informovat o každém incidentu, neděláme pomalu nic jiného - jde o více jak 5 požárů denně. Důvod k panice ovšem není, neboť tuzemský vozový park celkově čítá necelých 8,5 milionu aut. Ročně tedy plamenům podlehne necelá čtvrtina promile všech vozů a pravděpodobnost, že takovou událost někdy sami zažijete, je velmi malá.
Stále častěji nicméně do médií pronikají informace o požáru elektrických aut. Ani těch ve výsledku není mnoho a pravděpodobnost, že k nim dojde, je podle pojišťoven velmi podobná, problém je jinde. Nejde tu o četnost požárů, nýbrž o to, za jakých okolností se stávají a o náročnost jejich hašení. Situace zašla až tak daleko, že se hasiči z Baltimoru obrátili přímo na Elona Muska s tím, zda někdo skutečně očekává takovou úroveň zásahu proti každému požáru elektromobilu. A že si nedovedou představit, jak budou fungovat, až bude elektromobilů na silnicích větší než zanedbatelné množství.
Posledními kapkami se staly dva incidenty. První se odehrál 29. září na parkovišti v Calvertonu, kde shořela Tesla Model 3, při druhém o den později podlehl plamenům další Model 3 v Baltimoru. Oběma autům se přitom mnoho nestalo - první vůz byl dle všeho jedním z těch, které byly zaplaveny v důsledku hurikánu Ida, druhý měl za sebou lehkou kolizi s dopravní značku.
První byl na odstavné parkoviště přitažen bez známek jakéhokoliv problému. Jak dlouho na místě stál, nebylo oznámeno, nicméně voda se v jeho případě evidentně dostala do baterií, kde odstartoval chemický proces. Jeho výsledkem pak byl požár, kterému kromě Tesly podlehlo ještě přinejmenším pět dalších aut. V případě druhého se po kolizi řidič dostal z vozu, pod ním se ale objevil nejprve malý oheň, než plameny pohltily celý vůz. Přivolaní hasiči přitom zjistili, že přenosné hasicí přístroje jim nestačí a proto byla povolána specializovaná jednotka s hasicí pěnou. I ta ovšem následně bojovala s požárem dvě hodiny, než jej dokázala zlikvidovat.
Oba vraky následně zamířily do vodní lázně, aby riziko opětovného vznícení bylo definitivně zažehnáno, což jsou skutečně neobyčejně náročné zásahy vzhledem k tomu, co se autům stalo. Tesla slibuje vysokou odolnost paketu baterií proti vodě i mechanickému poškození, výsledkem jsou ale dva těžké požáry s relativně banálními příčinami.
Právě to je na věci ten největší problém a netýká se jistě jen Tesel. Nejde o to, že by elektrická auta hořela častěji než ta se spalovacím motorem, ale právě o zdlouhavý a náročný proces hašení, který si vždy vyžádá spoustu času i prostředků několika hasičských jednotek, které logicky nejsou k dispozici jinde. I to jen připomíná, že jde stále o ne zcela vyzkoušené řešení. Bylo by na místě netlačit na jeho maximální rozšíření v co nejkratším čase, ale dát mu prostor prosadit se, jak jeho kvalitativní vlastnosti, použitelnost i ekonomická efektivita dovolí. To ale zřejmě opět pláčeme na špatném hrobě.



Tesla Model 3 kompletně shořela po menší nehodě v Baltimoru. Problémem bylo zejména její uhašení, jenž zabralo několika požárním jednotkám dvě hodiny. Z jiné banální příčiny se vzňala jiná Tesla o den dříve a hasiči říkají, že zkrátka není možné, aby každá drobná nehoda Tesly či jiného elektromobilu způsobila požár, který si vyžádá jejich tak náročné zásahy. Foto: Baltimore County Fire Department, CC0 Public Domain
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Elektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
21.3.2025Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins