Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí
19.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilka už ví, že začít se honit jen za časy z okruhů a odstavit řidiče na druhou kolej byla chyba. Teď smýšlí jinak a podle toho vypadají i její auta.
Stále častěji bývá u sportovních novinek důležitým ukazatelem schopností vyjma počtu koní, hmotnosti, akcelerace či nejvyšší rychlosti čas zajetý na Nordschleife či jiném okruhu. Tomu pak odpovídá pojetí samotného auta, které je s ohledem na dosažení co nejlepšího výsledku konstruováno. Aspektů, které se tomu musí přizpůsobit, je vícero, patří mezi ně ale třeba automatické převodovky, s nimiž je auto zpravidla (zpravidla...) rychlejší než s těmi ručně řazenými.
Proto třeba Ferrari prý už nikdy nevyrobí auto s ručním řazením, protože by s ním jeho vozy nebyly symbolem rychlosti, kterým chtějí být. Když Porsche před pár lety zbavilo manuálu 911 GT3, argumentovalo velmi podobně a zdálo se, že míří úplně stejnou cestou. Jenže letos se manuál do 911 GT3 vrátil a jen přetrvávající poptávkou po něm to nebylo. Šéf sportovní divize nyní o celé věci otevřeně promluvil a z jeho slov je znát, že za obratem stojí docela zásadní změna v uvažování samotného Porsche.
„Lidé se nad pivem baví o časech, kterých stejně nejsou sami schopni dosáhnout,” říká šéf vývoje „poršáckých” GT Andreas Preuninger otráveným hlasem. Důležitější je teď pro automobilku řidič a jeho pocity, nikoliv okruhové časy. „Z našich zkušeností sice víme, že nejlepší časy jsou důležité - neboť jsme velmi soutěživí - ale pouze u určitých modelů. Nesmíme zapomínat na řidičskou stránku věci,“ dodává.
Jinými slovy, pro Porsche je důležité, nakolik je majitel propojen se svým vozem. I proto ona faceliftovaná 911 GT3 opětovně dostala šestistupňový manuál. Nyní tak má „dodat řidiči sebevědomí, aby se snažil bezpečně dosáhnout svých vlastních limitů. Pokud je přitom vůz takto nastaven, pak vás jízda v něm odmění. Existují vozy, které mohou být řízeny pouze určitým způsobem, který zvládnou jen profesionálové. My ale nechceme, aby GT3 bylo takovým vozem,“ konstatuje dále Preuninger.
Proto je dnes GT3 přístupnější, než kdy bývala. To ovšem neznamená, že tu mluvíme o pomalém voze, do kterého lze naskočit bez jakýchkoliv zkušeností. Ostatně, jeho pohonná jednotka produkuje 500 koní, se kterými lze zvládnout stovku pod 4 sekundy. Právě tato čísla by ale neměla být jediným tématem, o kterém byste se mohli bavit s přáteli.
„Nyní vás nikdy nekousne. Můžete na něj tlačit, aniž by došlo k nevyžádaným pohybům. Není to nudné auto, jen tu není nedotáčivost a zároveň vám toho hodně odpustí.“ Aby Porsche tohoto nastavení dosáhlo, muselo se zaměřit na veškeré možné detaily. Například byl lépe zakrytován podvozek, zejména v přední části. Díky tomu byl o 20 procent navýšen přítlak, aniž by došlo ke zhoršení koeficientu odporu vzduchu (ten zůstal na hodnotě Cd 0,33). Porsche přitom tohoto cíle dosáhlo za pomoci nového větrného tunelu.
Mohlo by se přitom zdát, že Preuninger hovoří spíše o vývoji ostřejšího derivátu GT3 RS, nicméně skutečně je řeč o GT3. Porsche drobnými vylepšeními dosáhlo vyrovnanějšího nastavení, díky němuž vůz může daleko lépe komunikovat s řidičem. Dostáváme se tedy prakticky na začátek tohoto článku, tedy k oné snaze dodat zákazníkům přístupnější vůz a ne okruhového rekordmana určeného profíkům.
„Můžete jet rychle, jen pokud máte dostatek informací o tom, kterak se vůz zachová v příštích sekundách. Naším cílem je snaha nastavit podvozek tak, aby si dobrý řidič všeho všiml a mohl na to reagovat,“ potvrzuje změnu strategie značky Preuninger. Zároveň ale dodává, že nešlo pouze o nahrazení automatu PDK šestistupňovým manuálem. Místo toho se jednalo o náročný proces, který si vyžádal dlouhý vývoj.
Manuální verze Porsche 911 GT3 musela dostat odlišné nastavení kontroly stabilizace, poladěné tlumiče či zcela jinak vyvážené ABS, neboť hmotnost vozu klesla o 15 kilo. Samotná převodovka je pak sice šestistupňovým manuálem známým z Porsche 911 R, nicméně automobilka jednohmotový setrvačník nahradilo dvouhmotovým. Novinka je tak tiší i klidnější.
Jak tedy již bylo řečeno, značka se skutečně zaměřila na drobné detaily, aby bylo modernizované GT3 daleko přístupnějším běžnému zákazníkovi a zároveň zůstalo na vrcholu potravinového řetězce. Na okruhu tak možná v rukou profesionálů nezajede rychlejší čas, než jakého dosáhne konkurence, majitelé ale budou z jeho chování nadšeni. A o to podle nás jde především. Nebo se po dojetí do cíle podíváte na stopky, vidíte 7:28 a řeknete si: „Ha, to jsem se bavil!” i když vás auto po celý okruh nevtahovalo do děje, jak jste si přáli?










Porsche sice rádo zmiňuje návrat manuálu do modelu GT3, zatím jej ovšem neukázalo ani naživo...
Zdroj: MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Lotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před hodinouRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 3 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 4 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 6 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva