Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche preferuje prodeje před exkluzivitou, pohybuje se po tenkém ledě
22.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Cesta neustálého zvyšování prodejů nemusí být tou správnou, 200 tisíc aut Porsche možná prodá už letos.
Píšeme o tom stále častěji, naposledy v souvislosti s Maserati. Ačkoli by se opak zdál být dosažitelný, není zkrátka možné v rámci jediné automobilky vyrábět statisíce tuctových Macanů, vedle toho stavět zlomek skvělých sporťáků jako 911 a zároveň být při tom všem stále dostatečně exkluzivní. Vydrží to chvíli, poté touha po maximalizaci objemu produkce zachvátí celou firmu a z modelů výjimečných se rázem začnou stávat obyčejnější auta. Tímto procesem prochází už delší dobu BMW, ale teď se musíme podrobněji prodrat rozborem stejným směrem mířící automobilky ze Stuttgartu.
Vstupní otázka do pranice zní: Bude ještě to správné Porsche, jakmile přijde o notnou dávku exkluzivity? To je dotaz, který si stále častěji kladou mezi sebou experti na automobilový průmysl, ale mohli by s tím pomalu začít i zákazníci. Ještě před dvanácti lety tato automobilka prodávala sotva padesát tisíc kusů ročně, v následující prodejní vlně - snad rychlejší než 911 Turbo S - se ale objem prodejů rázem vyhoupl přes hranici 100 tisíců aut, k čemuž došlo v roce 2007. Následoval propad, avšak už v roce 2011 Porsche prodávalo 119 tisíc a od té doby jde jen nahoru.
Za loňský rok se pak podařilo atakovat metu 160 tisíc vozů a plán prodávat ročně přes 200 tisíc si automobilka stanovila do roku 2018. Jenomže s jídlem evidentně roste chuť, a tak se strategie operativně pozměnila. Ono dvousettisícové stádo prodejních čárek by totiž Porsche rádo evidovalo už při sumarizaci letošního roku, nejpozději však na konci roku příštího. Tato značka, jak známo, dokáže vydělat z každého prodaného auta s přehledem nejvíc, a tak její ambice příliš nechápeme. Tímto ji koncern VW může akorát ubrat na lesku a násobně vyššími prodeji (spojenými s podstatně většími starostmi) se dobrat podobných nebo nepodstatně vyšších zisků. Ostatně už zmíněné BMW by mohlo vyprávět - jeho zisk přepočtený na každé vyrobené auto vytrvale klesá.
Adrenalin do žil vstříkl značce nový Macan, pro který by mělo od roku 2015 docházet každoročně minimálně padesát tisíc zákazníků. Nemyslíme si, že je to plán nedosažitelný - právě naopak, jen nám z hlediska proklamované exkluzivity nejde na mysl výsledná prodejní mapa. V roce 2013 se prodalo bez podivu, stejně jako každý předcházející rok, nejvíce kusů Cayenne - konkrétně 84 204. Druhým nejprodávanějším modelem je však překvapivě 911 (30 205 kusů), se kterou to Porsche vždycky umělo. Za 911 pak v uvedeném pořadí následuje Panamera (22 032), Boxter (15 229) a na chvostu se v současnosti nachází Cayman. 911 a Panamera se vyměnili v průběhu posledních pěti let na druhém místě několikrát, za nimi souběžně s tím docházelo k soubojům Boxsteru a Caymanu. Více vyzkoumáte z následující tabulky.
Podobnou cestou se vydávají i ostatní automobilky, výjimkou je snad jen Maserati, které sice také roste, ale jako BMW skončit nechce. A jasné produkční limity má také Ferrari. To německá věhlasná skupinka Audi, BMW a Mercedes na něco jako zachování exkluzivity nedbá a nadále navyšují počet svých modelů až k absurdním číslům. A stačí jen málo, aby se z honosné značky stala tuctovka, například zjištění zákazníků, že je jejich „exkluzivní“ Porsche jedním z dvaceti zcela stejných na jediném parkovišti. Ve výsledku to nemusí znamenat nezájem zákazníků, pouze neochotu platit za auta té či oné značky tolik. A není snad krásné prodat pár desítek aut za den a vydělat tím totéž, co jiní s pomocí tisíců? Přesně této pozice se zejména německé automobilky dobrovolně vzdávají...
Nejprodávanější Porsche je od roku 2003 bez překvapení Cayenne, druhá zůstává stále velmi populární 911. Její obliba ale Porsche nestačí, a tak to krom SUV zkouší i s dalšími kontroverzními modely, třeba v současnosti třetí nejprodávanější Panamerou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 19 minutami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před hodinou - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 3 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva