Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche preferuje prodeje před exkluzivitou, pohybuje se po tenkém ledě
22.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Cesta neustálého zvyšování prodejů nemusí být tou správnou, 200 tisíc aut Porsche možná prodá už letos.
Píšeme o tom stále častěji, naposledy v souvislosti s Maserati. Ačkoli by se opak zdál být dosažitelný, není zkrátka možné v rámci jediné automobilky vyrábět statisíce tuctových Macanů, vedle toho stavět zlomek skvělých sporťáků jako 911 a zároveň být při tom všem stále dostatečně exkluzivní. Vydrží to chvíli, poté touha po maximalizaci objemu produkce zachvátí celou firmu a z modelů výjimečných se rázem začnou stávat obyčejnější auta. Tímto procesem prochází už delší dobu BMW, ale teď se musíme podrobněji prodrat rozborem stejným směrem mířící automobilky ze Stuttgartu.
Vstupní otázka do pranice zní: Bude ještě to správné Porsche, jakmile přijde o notnou dávku exkluzivity? To je dotaz, který si stále častěji kladou mezi sebou experti na automobilový průmysl, ale mohli by s tím pomalu začít i zákazníci. Ještě před dvanácti lety tato automobilka prodávala sotva padesát tisíc kusů ročně, v následující prodejní vlně - snad rychlejší než 911 Turbo S - se ale objem prodejů rázem vyhoupl přes hranici 100 tisíců aut, k čemuž došlo v roce 2007. Následoval propad, avšak už v roce 2011 Porsche prodávalo 119 tisíc a od té doby jde jen nahoru.
Za loňský rok se pak podařilo atakovat metu 160 tisíc vozů a plán prodávat ročně přes 200 tisíc si automobilka stanovila do roku 2018. Jenomže s jídlem evidentně roste chuť, a tak se strategie operativně pozměnila. Ono dvousettisícové stádo prodejních čárek by totiž Porsche rádo evidovalo už při sumarizaci letošního roku, nejpozději však na konci roku příštího. Tato značka, jak známo, dokáže vydělat z každého prodaného auta s přehledem nejvíc, a tak její ambice příliš nechápeme. Tímto ji koncern VW může akorát ubrat na lesku a násobně vyššími prodeji (spojenými s podstatně většími starostmi) se dobrat podobných nebo nepodstatně vyšších zisků. Ostatně už zmíněné BMW by mohlo vyprávět - jeho zisk přepočtený na každé vyrobené auto vytrvale klesá.
Adrenalin do žil vstříkl značce nový Macan, pro který by mělo od roku 2015 docházet každoročně minimálně padesát tisíc zákazníků. Nemyslíme si, že je to plán nedosažitelný - právě naopak, jen nám z hlediska proklamované exkluzivity nejde na mysl výsledná prodejní mapa. V roce 2013 se prodalo bez podivu, stejně jako každý předcházející rok, nejvíce kusů Cayenne - konkrétně 84 204. Druhým nejprodávanějším modelem je však překvapivě 911 (30 205 kusů), se kterou to Porsche vždycky umělo. Za 911 pak v uvedeném pořadí následuje Panamera (22 032), Boxter (15 229) a na chvostu se v současnosti nachází Cayman. 911 a Panamera se vyměnili v průběhu posledních pěti let na druhém místě několikrát, za nimi souběžně s tím docházelo k soubojům Boxsteru a Caymanu. Více vyzkoumáte z následující tabulky.
Podobnou cestou se vydávají i ostatní automobilky, výjimkou je snad jen Maserati, které sice také roste, ale jako BMW skončit nechce. A jasné produkční limity má také Ferrari. To německá věhlasná skupinka Audi, BMW a Mercedes na něco jako zachování exkluzivity nedbá a nadále navyšují počet svých modelů až k absurdním číslům. A stačí jen málo, aby se z honosné značky stala tuctovka, například zjištění zákazníků, že je jejich „exkluzivní“ Porsche jedním z dvaceti zcela stejných na jediném parkovišti. Ve výsledku to nemusí znamenat nezájem zákazníků, pouze neochotu platit za auta té či oné značky tolik. A není snad krásné prodat pár desítek aut za den a vydělat tím totéž, co jiní s pomocí tisíců? Přesně této pozice se zejména německé automobilky dobrovolně vzdávají...
Nejprodávanější Porsche je od roku 2003 bez překvapení Cayenne, druhá zůstává stále velmi populární 911. Její obliba ale Porsche nestačí, a tak to krom SUV zkouší i s dalšími kontroverzními modely, třeba v současnosti třetí nejprodávanější Panamerou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch