Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
24.11.2024 | Petr Miler
My říkáme: Ani omylem. Jakmile (tedy pokud se to vůbec stane) vypadne z nabídky spalovací verze, Cayenne převezme vládu. A to paradoxně i díky Macanu, neboť na rozdíl od něj bude dál nabízet spalovací pohon. Ostatně i s ním si lidé koupí zásadně lehčí auto, to je ten největší paradox.
Porsche dnes už moc dobře ví, jak velkou chybou byla jeho sázka elektrická auta. I když se do nich nikdy nevrhlo tak po hlavě jako většina jeho konkurentů, stejně chtělo příliš mnoho a příliš brzy. První ryze elektrický model jménem Taycan se po krátkodobém úspěchu z počátků prodeje stává jen větším a větším fiaskem, které nakonec ruinuje zejména jeho kupce, a to bez ohledu na to, kde a na jak dlouho si jej koupili.
Také kvůli tomu firma už v létě odpískala své ambiciózní elektrické plány a dál obrací tak moc, jak se jen realisticky dá. Nyní dokonce slibuje, že spalovací motory vrátí i dřív jen elektrickým modelům, ale co to bude reálně znamenat? Zdá se, že v případě klíčového Macanu, jehož nová generace je nesmyslně jen elektrická, už nevede cesta zpět a automobilce nezbude než ponechat v prodeji starší model. Jenže s tím se nedá vyjít věčně. Automobilka si tedy v určitou chvíli bude muset říci, zda přece jen nevyvine jeho nové spalovací provedení, nebo zkusí vyjít s tím, co má.
Tohle rozhodnutí se může kdykoli změnit, v tuto chvíli se ale zdá, že zvolilo druhou možnost, jak informují kolegové z Drive s odvoláním na Jörga Kernera, který má u Porsche na starosti tuto modelovou řadu v pozici viceprezidenta firmy. Ten uvedl, že alespoň dnes nová spalovací verze „není v plánu”, automobilka nevidí její doplnění do nabídky jako „nezbytnost” a o spalovací alternativě „neprobíhají diskuze”. Kerner pochopitelně elektrické provedení chválí, víc nás ale zaujala jiná jeho slova, které v té souvislosti pronesl znovu pro Drive.
Také kolegové mají své pochybnosti o schopnosti tohoto vozu uspět jen s elektrickým pohonem, který je naprostou většinou klientely zejména drahých aut odmítán tak nějak blanketně. Elektrický Macan je navíc podstatně dražší, dramaticky těžší a mnohem hůř použitelný. Je tedy opravdu těžké najít faktický argument pro jeho koupi, Kerner ale zůstává optimistou.
„Myslím, že to bude bestseller,” říká s tím, že je přesvědčen, že si Macan i s elektrickým pohonem udrží pozici globálně nejprodávanějšího modelu značky. „Je to opravdu skvělé auto. Jezdil jsem s ním celý rok každý den, ujel jsem s ním 100 000 kilometrů a myslím si, že bude bestsellerem, protože si myslím, že je to nejlepší auto v tomto segmentu,” uvedl dále a pak už začal trochu pohádkařit: „Je to nejsportovnější auto v tomto segmentu a v každém ohledu, v každém bodě je mnohem lepší než spalovací verze,” uvedl. Máme pocit, že minimálně v případě rychlosti doplňování energie a vůbec schopnosti pojmout jí určité množství je to neoddiskutovatelně nesrovnatelně horší, ale to jen tak na okraj.
V tuto chvíli nic nenasvědčuje tomu, že by slova pan Kernera reflektovala realitu. Původní Macan byl od příchodu na trh v roce 2014 skutečně firemním bestsellerem, informace od dealerů ale hovoří o tom, že pozice nástupce je zcela odlišná a i z faktu, že české zastoupení téměř okamžitě po příchodu elektrického Macanu na trh přichází se zlevněným akčním provedením, o něčem svědčí.
Bude ale chvíli těžké se v tom vyznat. Jednak i letos v Evropě byly po nějaký čas prodávány obě varianty vozu bok po boku, téměř všude mimo EU pak bude původní spalovací verze v prodeji ještě roky. A pochopitelně, novince bude přát, že je novinkou, neboť jde o moment životního cyklu produktu, kdy je nejžádanější. Ale bude se Macan prodávat i ve chvíli, kdy za pár let zbude v nabídce jen elektrické provedení, tedy pokud se tak skutečně někdy stane?
Nevěříme tomu. Už teď víme z našeho okolí o případech, kdy zákazníci Macanu dali napodruhé přednost např. Cayenne Coupe či Panameře, aby se „elektrické povinnosti” vyhnuli. Největším paradoxem pak je, že tak dostanou nejen větší, snadno i levnější (záleží, co s čím budete srovnávat) a použitelnější auto, dostanou dokonce i lehčí vůz.
Už Macan 4 Electric váží v základu brutálních 2 405 kg, varianta Turbo je dokonce o dalších 75 kg těžší. Za tohle auto dáte navíc nejméně 2 970 506 Kč. Ne o tolik jinak působící Cayenne Coupe začíná na 2 638 436 Kč a váží 2 160 kg. Nestačí tohle k tomu, aby člověk silně pochyboval o tom, že Macan může zůstat světovým bestsellerem i jako elektromobil? Nevěříme tomu ani v nejmenším, až čas ale ukáže víc.



Elektrický Macan nevypadá špatně, ale to je tak všechno. Je to technicky nesmyslné, extrémně těžké, obtížně použitelné a velmi drahé auto, které bude s vysokou pravděpodobností rychle ztrácet hodnotu už za několik málo let. Nevěříme, že si s těmito kartami dokáže udržet pozici firemního bestselleru. Foto: Porsche
Zdroje: Drive poprvé a podruhé, Porsche
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejnovější články
Škoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před 2 hodinamiUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 3 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 5 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 6 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.