Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche manuály přes palubu nehází, s hybridy ale nejspíše skončí úplně
4.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle šéfa vývoje Porsche stále více lidí kupuje automatické převodovky PDK. „Fofrklacek“ tak zůstane stále více vyhrazen jen zvláštním modelům.
Zmínit, že Porsche bylo po dekády etalonem pro sportovní auta použitelná i při každodenním životě, je nošením dříví do lesa. Automobilka z Zuffenhausenu nás navíc po celou svou existenci obdařila takovou řadou brilantních vozů pro skutečné řidiče, že jen jejich vyjmenování by zabralo několik dnů. V poslední době se ovšem zdá, že pramen začal poněkud vysychat, což má svůj důvod ve snaze Porsche ucházet se o stále větší množství zákazníků. Slova „masy” a „puristé” ale mají společného pramálo a jak se mění poptávka většiny klientely Porsche, mění se i nabídka automobilky.
Jedním z projevů tohoto trendu je „nevěrnost” Porsche manuálním převodovkám, které pro něj kvůli své nižší hmotnosti a zapojení řidiče do hry neměly u vrcholných modelů alternativu. V posledních letech je ale situace přesně opačná, a to právě proto, že stále více zákazníků sahá po automatických převodovkách PDK.
Přesto si ovšem Porsche na modelu 911 R vyzkoušelo, že manuál má své kouzlo. A co víc, není potřeba bezpočtu převodových stupňů, skříň v tomto voze jich totiž dostala „pouze” šest. Šéf vývojového oddělení Michael Steiner proto v Paříži naznačil, že tato převodovka by mohla zamířit i do dalších novinek značky.
„Technicky je možné mít šestistupňový manuál. A jsou dobré důvody, proč takový vůz mít, z emocionálního hlediska, potěšení řidiče a podobně. Na druhou stranu, pokud se podíváte na vozy z běžné nabídky, či spíše mnohem konvenčnější nabídky, pak zjistíte, že každoročně více a více zákazníků kupuje převodovky PDK,“ popsal Steiner nezvratitelný stav věcí.
„Během příštích let tu tedy rozhodně bude prostor pro manuály a my jimi osadíme minimálně některé deriváty. Ale všeobecný trend, a to i pro lidi, kteří rádi jezdí na okruh, upřednostňuje právě převodovky PDK,“ dodal k tématu šéf vývoje Porsche, pro kterého zmiňovaný model 911 R určitě nebyl posledním, který šestistupňový manuál dostal.
S „fofrklackem“ se tedy v případě automobilky ze Zuffenhausenu neloučíme, nicméně je otázkou, u kterých vozů jej můžeme očekávat. Kolují sice spekulace o tom, že manuální převodovkou bude vybaveno příští Porsche 911 GT3, sama automobilka ale prozatím nic takového nepotvrdila. Místo toho stále častěji zmiňuje hybridizaci celého svého portfolia.
Dočkáme se tedy manuálního hybridu? Z technického hlediska nic takového není nemožné, stačí jen zavzpomínat na Hondu CR-Z. Steiner ovšem dodává, že taková kombinace má jednu značnou nevýhodu - vůz totiž neví, co uděláte jako svůj příští krok. A proto je redukován potenciál regenerativního brzdění a opětovné využití takto získané energie při sprintech.
„Pokud ovšem máte automatickou převodovku, přebírá kontrolu řídicí jednotka a to se velmi dobře doplňuje s plánováním elektrického a mechanického brzdění. V případě akcelerace je to jednodušší, neboť zde není třeba přílišného plánování - prostě jen přihodíte elektrickou energii a tím vozu navýšíte výkon a točivý moment,“ říká Steiner. V případě brzdění je ale implementace složitou záležitostí, pokud by veškeré výhody ústrojí měly být zachovány.
Dá se tedy předpokládat, že hybridy s manuální převodovkou Porsche nevyrobí - ostatně i proto, že žádné takové nevyužívá v motorsportu. Na závodních okruzích jsou vozy osazené spalovací jednotkou a elektromotorem či formou KERSu vybaveny rovněž pádly pod volantem, nikoliv řadicí pákou na středovém tunelu.
Z výše zmiňovaného pak jen vyplývá, že Porsche bude manuály vybavovat především limitované edice, které si zákazníci vždy rozeberou do posledního kusu. U běžné produkce ale budou tyto převodovky jen do počtu, a to pouze do chvíle, než po nich začne sahat minimum zákazníků. Poté ale velmi pravděpodobně z nabídky zmizí, bohužel...
Enormní zájem o Porsche 911 R a s tím spojený pozitivní ohlas značku ujistil o zachování manuálů. Ovšem spíše u limitovaných edic než u běžné nabídky
Zdroj: CarAdvice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 3 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus