Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč
15.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Provozní zisk na každé prodané auto bude zřejmě vyšší u Lamborghini, to ale spadá pod Audi. Bentley vykazuje horší čísla, samotný VW nejnižší.
Výroční tisková konference koncernu Volkswagen je za námi a i když jsme leckteré informace, které na ní zazněly, publikovali již včera, rozebírat prezentovaná data a úmysly firmy bude možné ještě nějakou chvíli. Zatím přišla řeč na to, že koncern jako celek chce letos prodat přes 10 milionů aut a podívali jsme se na záměry Audi, jehož cílem je letos představit neskutečných 17 nových modelů a faceliftů. Dnes zaměříme svou pozornost na ještě podstatně menší část VW Group, Porsche, které se do spárů německého gigantu dostalo naplno teprve nedávno.
Není žádnou novinkou, že Porsche je velmi ziskovou značkou, některými metrikami ji bylo možné již v minulých letech označit za vůbec nejziskovější na světě. Důvody jsou prosté - automobilka vyrábí výjimečné a velmi drahé modely, neprodává je ale v počtech, které by v daných cenových rovinách byly typické. Sporťáky jako 911 a Cayman, sedan Panamera nebo SUV Cayenne stojí zákazníky obvykle miliony Kč, přesto se prodávají v desetitisícových sériích. To pochopitelně nahrává úsporám z rozsahu, které jsou podpořeny i sdílením některých technických či elektronických prvků se zbytkem koncernu VW. Není sice pravdou, že do Caymanu dostanete páčky pod volant z Fabie, jisté funkční překryvy v každém modelu ale najdete. A takový Cayenne pak používá i platformu citelně levnějšího VW Touareg...
S tím vším korespondují ekonomické ukazatele značky reflektující loňský rok. Porsche v roce 2013 prodalo 162 145 aut, o 15 procent více než v předchozím sledovaném období. Provozní zisk společnosti narostl na 2,58 miliardy Eur při obratu 14,3 miliardy Eur. To jsou skutečně tučná čísla, z nichž lze leccos spočítat - třeba ziskovou marži ve výši 18 procent nebo provozní zisk za každý prodaný vůz ve výši bezmála 16 000 Eur, na české přesněji asi 457 tisíc Kč.
Vydělat skoro půl milionu na jedné prodané jednotce při takovém objemu je obdivuhodné a kolegové z agentury Bloomberg si dali tu práci a srovnali tyto výsledky s hodnotami platnými pro další části koncernu VW. Je to pozoruhodné, ale Porsche je na tom nejlépe v absolutním i relativním smyslu slova - Bentley nezaostává příliš (cca 414 tisíc Kč na vůz), přesto překvapí, že je na tom coby ještě výjimečnější značka v případě zisku na jeden prodaný vůz hůře. Lamborghini by zřejmě vykázalo lepší výsledky, jenže ty jsou spojeny s Audi a pro obě značky dohromady platí hodnoty 10,1 procenta a cca 103 tisíc Kč. Pro VW nebo Škodu jde pak pochopitelně o citelně nižší čísla, jsou to masoví výrobci - v prvním případě je to 2,9 procenta a asi 16 800 Kč na jeden prodaný vůz.
Graf s přehledem srovnávajícím provozní zisk jednotlivých značek koncernu na jednotku produkce najdete níže, pozoruhodné jsou v něm třeba i výsledky Scanie. My jen dodáme, že jde zkrátka o zajímavost a nelze z toho usuzovat, jak moc dobré to či ono auto je, jak moc automobilka „šidí” jeho vývoj či kvalitu jednotlivých komponentů. Cena každého produktu se tvoří na trhu bez přímé vazby na podobné záležitosti - Porsche za své zisky vděčí hlavně tomu, že jeho zákazníci jsou ochotni za vozy tolik platit, i když jejich vývoj, výroba, propagace a další stojí automobilku skoro o 80 procent méně peněz...

Provozní zisk jednotlivých značek koncernu VW přepočtený na jednotku produkce - částky jsou v USD
Vyrábět sporťáky se může vyplatit, stačí se jmenovat Porsche...
Zdroje: VAG, Bloomberg Businessweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 7 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 9 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 10 hodinamiK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins