Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche Boxster/Cayman, Macan, Cayenne a Panamera 211: méně koní, méně daní
15.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pětice modelů dostala v Belgii shodný výkon 211 koní. Nejsou to ale nové verze pro celý svět, to jen Belgičanům ušetří desetitisíce na daních.
O krocích Evropské unie, jež úmyslně či z prostého diletantismu směřují k likvidaci automobilového průmyslu, se na stránkách Autoforum.cz zmiňujeme vcelku pravidelně. Stejně tak zmiňujeme reakce jednotlivých značek, které musí klacky házené pod nohy překračovat mnohdy sedmimílovými kroky. Proto je ostatně rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou mnohdy natolik enormní.
O žíznivosti si ale dnes povídat nebudeme, místo toho svou pozornost zaměříme na Belgii, kde jsou auta státem penalizována nikoli na základě spotřeby paliva, ale podle výkonu. Na jednu stranu můžete kvitovat, že výkon motoru je na rozdíl od spotřeby paliva alespoň zcela objektivní kritérium, na druhou stranu je ale otázkou, co jiného než rovnostářství lze za takto nastaveným zdaněním hledat. V Belgii tedy platí rovnice, která počítá s tím, že čím více koní pod kapotou máte, tím více byste ve srovnání s ostatními měli platit.
Jednou z mnohých hranic je přitom 155 kW/211 koní, po jejímž překročení cena každého vozu skokově narůstá o 2 500 EUR (cca 68 750 Kč). To není malá suma ani pro movitější klientelu, proto mnohé značky přicházejí v Belgii s odladěnými motory. Je to zkrátka stejná písnička jako u dodatečného zdanění aut na základě spotřeby paliva - čím více za vyšší čísla úředníci chce, tím větší je motivace výrobců tyto hodnoty nějak snížit. A pochopitelně to stačí udělat tak, aby se vlk nažral a z kozy zbylo co nejvíce.
Jedním ze zástupců tohoto trendu je Porsche, které ve svém portfoliu nabízí hned pět modelů, jimž byl výkon přiškrcen na zmiňovaných 211 koní. Někteří tyto vozy omylem považují za nové tovární verze, ale není tomu tak, jedná se jen o belgické specialitky. (Umělé) snížení výkonu je opravdu jediná změna, žádných dalších mechanických čachrů se nemusíte bát. Jelikož se navíc počítá s tím, že v budoucnu ušetříte na daních, není až na jednu výjimku nižší ani pořizovací cena.
Vybírat můžete mezi modely Boxster a Cayman, u nichž se počítá s odladěním 2,7litrového šestiválce. Ten namísto 265 koní tedy nabízí jen 211 koní, což otevřenému vozu osazenému manuálem stačí na akceleraci z klidu na stovku za 6,4 sekundy, kupé je pak o dvě desetiny rychlejší (oproti standardu jste o 0,6 sekundy, respektive 0,5 sekundy pomalejší). Zvolit ovšem můžete i automat PDK.
Mimo tuto dvojici je pak možné sáhnout po modelech Panamera Diesel, Macan S Diesel a Cayenne Diesel, u nichž lze pro změnu počítat s odladěným třílitrovým turbodieselem. Limuzína přitom v takové chvíli zvládne sprint z klidu na stovku za 7,5 sekundy, menší SUV za 7,7 sekundy a větší za 8,5 sekundy. Více než u benzinových motorů jsou zde však podstatné emise CO2, které u Macanu činí pouhých 159 g/km.
V rámci cen Boxster startuje na sumě 52 030 Eur (cca 1,43 mil. Kč), zatímco Cayman je k mání od 53 482 Eur (1,47 mil. Kč). Za Macan S Diesel pak dáte 60 802,50 Eur (1,67 mil. Kč), za Cayenne Diesel 68 970 Eur (1,9 mil. Kč) a za Panameru 84 579 Eur (2,32 mil. Kč). Ta je přitom jediná levnější než standard naladěný na 300 koní, za který v Belgii dáte 88 088 Eur (2,42 mil. Kč).
V kontextu s výše zmíněným asi málokoho překvapí, že tak, jak jde umělé omezení výkonu snadno aplikovat, lze také jednoduše zvrátit. Ve výsledku se tak stane jen tolik, že si Belgičan bez dodatečné daně pořídí uměle „přiškrcené” auto, nezaplatí 2 500 Eur navíc a záhy si jej nechá uvést do standardního stavu. Analogii s někdejším zdaněním domů podle počtu oken a jeho následky či současnou penalizací papírové spotřeby a jejími následky snad není třeba podrobněji vykreslovat...





Porsche Boxster, Cayman, Macan S Diesel, Cayenne Diesel a Panamera Diesel mají v Belgii výkon odladěný na 211 koní. Jejich majitelé tak šetří na daních, v případě limuzíny pak i na pořizovací ceně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před hodinouŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 4 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 6 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins