Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche Boxster/Cayman, Macan, Cayenne a Panamera 211: méně koní, méně daní
15.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pětice modelů dostala v Belgii shodný výkon 211 koní. Nejsou to ale nové verze pro celý svět, to jen Belgičanům ušetří desetitisíce na daních.
O krocích Evropské unie, jež úmyslně či z prostého diletantismu směřují k likvidaci automobilového průmyslu, se na stránkách Autoforum.cz zmiňujeme vcelku pravidelně. Stejně tak zmiňujeme reakce jednotlivých značek, které musí klacky házené pod nohy překračovat mnohdy sedmimílovými kroky. Proto je ostatně rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou mnohdy natolik enormní.
O žíznivosti si ale dnes povídat nebudeme, místo toho svou pozornost zaměříme na Belgii, kde jsou auta státem penalizována nikoli na základě spotřeby paliva, ale podle výkonu. Na jednu stranu můžete kvitovat, že výkon motoru je na rozdíl od spotřeby paliva alespoň zcela objektivní kritérium, na druhou stranu je ale otázkou, co jiného než rovnostářství lze za takto nastaveným zdaněním hledat. V Belgii tedy platí rovnice, která počítá s tím, že čím více koní pod kapotou máte, tím více byste ve srovnání s ostatními měli platit.
Jednou z mnohých hranic je přitom 155 kW/211 koní, po jejímž překročení cena každého vozu skokově narůstá o 2 500 EUR (cca 68 750 Kč). To není malá suma ani pro movitější klientelu, proto mnohé značky přicházejí v Belgii s odladěnými motory. Je to zkrátka stejná písnička jako u dodatečného zdanění aut na základě spotřeby paliva - čím více za vyšší čísla úředníci chce, tím větší je motivace výrobců tyto hodnoty nějak snížit. A pochopitelně to stačí udělat tak, aby se vlk nažral a z kozy zbylo co nejvíce.
Jedním ze zástupců tohoto trendu je Porsche, které ve svém portfoliu nabízí hned pět modelů, jimž byl výkon přiškrcen na zmiňovaných 211 koní. Někteří tyto vozy omylem považují za nové tovární verze, ale není tomu tak, jedná se jen o belgické specialitky. (Umělé) snížení výkonu je opravdu jediná změna, žádných dalších mechanických čachrů se nemusíte bát. Jelikož se navíc počítá s tím, že v budoucnu ušetříte na daních, není až na jednu výjimku nižší ani pořizovací cena.
Vybírat můžete mezi modely Boxster a Cayman, u nichž se počítá s odladěním 2,7litrového šestiválce. Ten namísto 265 koní tedy nabízí jen 211 koní, což otevřenému vozu osazenému manuálem stačí na akceleraci z klidu na stovku za 6,4 sekundy, kupé je pak o dvě desetiny rychlejší (oproti standardu jste o 0,6 sekundy, respektive 0,5 sekundy pomalejší). Zvolit ovšem můžete i automat PDK.
Mimo tuto dvojici je pak možné sáhnout po modelech Panamera Diesel, Macan S Diesel a Cayenne Diesel, u nichž lze pro změnu počítat s odladěným třílitrovým turbodieselem. Limuzína přitom v takové chvíli zvládne sprint z klidu na stovku za 7,5 sekundy, menší SUV za 7,7 sekundy a větší za 8,5 sekundy. Více než u benzinových motorů jsou zde však podstatné emise CO2, které u Macanu činí pouhých 159 g/km.
V rámci cen Boxster startuje na sumě 52 030 Eur (cca 1,43 mil. Kč), zatímco Cayman je k mání od 53 482 Eur (1,47 mil. Kč). Za Macan S Diesel pak dáte 60 802,50 Eur (1,67 mil. Kč), za Cayenne Diesel 68 970 Eur (1,9 mil. Kč) a za Panameru 84 579 Eur (2,32 mil. Kč). Ta je přitom jediná levnější než standard naladěný na 300 koní, za který v Belgii dáte 88 088 Eur (2,42 mil. Kč).
V kontextu s výše zmíněným asi málokoho překvapí, že tak, jak jde umělé omezení výkonu snadno aplikovat, lze také jednoduše zvrátit. Ve výsledku se tak stane jen tolik, že si Belgičan bez dodatečné daně pořídí uměle „přiškrcené” auto, nezaplatí 2 500 Eur navíc a záhy si jej nechá uvést do standardního stavu. Analogii s někdejším zdaněním domů podle počtu oken a jeho následky či současnou penalizací papírové spotřeby a jejími následky snad není třeba podrobněji vykreslovat...
Porsche Boxster, Cayman, Macan S Diesel, Cayenne Diesel a Panamera Diesel mají v Belgii výkon odladěný na 211 koní. Jejich majitelé tak šetří na daních, v případě limuzíny pak i na pořizovací ceně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025 - Budoucnost je elektrická. Akorát teď všechny prodeje elektrických VW v USA překonává Golf GTI
4.1.2025 - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva