Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být
19.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Technický šéf Porsche nám neudělal největší radost, když potvrdil, že se u 911 chystají poslat atmosférické motory do důchodu. Už je to ale tutovka.
Jsou tomu více než tři měsíce, co jsme již podruhé naznačili, že Porsche 911 by mohlo přesedlat na přeplňované pohonné jednotky. Zpočátku to mohlo vypadat jako čistá spekulace, kterou postupně jednotliví kolegové novináři od sebe navzájem přebírali, málokdo zkrátka věřil v pravdivost takového tvrzení, jelikož u tak okrajového produktu jako je 911 se dá boj s emisemi vždy svádět i trochu jinak. Teď je ovšem zřejmé, že spekulace skutečně nelhaly, jelikož sám technický šéf automobilky Wolfgang Hatz tyto domněnky potvrdil.
Turbodmychadlo se tedy objeví u všech dosud atmosférických šestiválcových boxerů, které budou pohánět všechny devětsetjedenáctky modelového roku 2016 s výjimkou jediné verze - GT3. Ve výsledku to znamená nejen ztrátu původního charakteru a zvukového projevu, ale také menší exkluzivitu již dnes přeplňovaných variant Turbo a GT2 (ta zřejmě ani nebude). Hatz tento krok obhajuje tím, že si automobilka jako Porsche nemůže dovolit vyrábět v dnešní době stejné motory po deset let jako v minulosti, musí se prý adaptovat - tedy splnit emisní požadavky - jinak by údajně mohla zahynout.
„Emise jsou pro nás důležité a snížíme je rychleji než ostatní,“ dodává. Každé nové Porsche bude mít nižší emise CO2 než předtím. Proč se automobilka uchyluje zrovna k tomuto kroku zdůvodňuje tím, že prý v současnosti neexistuje mnoho technologií, jak zredukovat emise oxidu uhličitého, pokud se prý podíváme na poměr každého Eura investovaného do vývoje nových úspornějších pohonných jednotek ku každému ušetřenému gramu na ujetý kilometr, pak je jediným myslitelným prostředkem turbodmychadlo. A do konce aktuální dekády bude dalším krokem elektrifikace.
Na otázku, zda ve Stuttgartu mají na mysli hybridní technologie, dodává Hatz pouze „ano“. To znamená, že do budoucna se musíme připravit v podstatě na 911, které budou ideově navazovat na hypersportovní hybrid 918 Spyder, akorát navíc ponesou přeplňované motory. Pokud se vám tyto kroky (ne)líbí, stejně jako se nelíbí nám, pak máte dost možná jednu z posledních příležitostí ke koupi jedné z posledních zajímavých 911.
Na mysli máme samozřejmě připravovanou verzi GT3 RS, která podle posledních zpráv dostane zcela nový atmosférický motor. Právě ten má být také základním stavebním kamenem pro pohonné jednotky s turbem, které dostanou o něco nižší výkon. Třebaže právě tuto jednotku zřejmě nebude možné kombinovat s manuální převodovkou, bude zřejmě velmi pěknou vzpomínkou na zlaté časy. Na doby, kdy vznikla famózní limitovaná edice 911 GT3 RS 4,0...
Obecně nám to připomíná již známý postup mladoboleslavských - tedy nahrazování stávajícího motoru 1,2 TSI ještě menší jednotkou 1,0 TSI, respektive 1,6 TDI tříválcem 1,4 TDI. Něco podobného nám v posledních letech ostatně demonstruje i BMW, které už dnes nenabízí zákazníkům jeden jediný atmosférický benzinový šestiválec, a ani se netají tím, že v blízké budoucnosti použije tříválce i ve větších modelech. Posuďte ale sami, že by teoreticky mohlo existovat daleko lepší řešení, které by nepobuřovalo tolik fanoušků. U tak puristicky orientovaných modelů jako je 911 se nabízí, že by automobilka mohla vytvořit například ekologickou mapu pohonné jednotky, podle níž by se motor choval po nastartování.
Tu by si samo sebou mohl majitel vypnout - stejně jako například otravný systém start-stop. V tu chvíli by byl vůz před požadavky EU úsporný, respektive ohleduplnější vůči životnímu prostředí, nadšenci by ale zároveň měli možnost přepnout do sportovního neškrceného režimu a jezdit tím starým správným autem, které neztratilo nic z charakteru. Vlk by se zkrátka nažral a koza zůstala celá. Bohužel, podle Porsche je evidentně lepší udělat něco, co se vypnout nedá. Věčná škoda, chtělo by se říci.
Kromě přechodu na oturbené motory se Porsche každopádně zmínilo také o příští generaci crossoveru Cayenne a sedanu Panamera, které mají být lehčí než dosud. Konkrétně u SUV to má znamenat pohotovostní hmotnost pod hranicí dvou tun, avšak s vidlicovým šestiválcem pod kapotou nám to zase tak zázračné nepřijde. Zajímavější je zpráva hovořící o zcela novém osmiválci pro oba modely, u kterého bychom také vsadili na přeplňování.
V neposlední řadě každopádně počítejmě také s novým Caymanem GT4, u něhož se očekává výkon za hranicí 400 koní a podstatně nižší hmotnost než u ostatních stávajících verzí, navíc také ještě hardcorovější svezení než u minulé ostré varianty Cayman R. V tomto případě je však motor největším otazníkem - snad bude mít alespoň on atmosférické plnění. Zdá se, že odpověď nám dá březnový autosalon v Ženevě…
Porsche se skutečně chystá nahradit lahodné atmosférické motory přeplňovanými jednotkami ve zbytku řady 911 vyjma verze GT3. Pokud znáte Turbo, asi si dokážete představit, jak moc tím utrpí minimálně zvukový projev… Tohle je jedna z posledních zajímavých 911 - poslední atmosférické GTS
Zdroj: Top Gear
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před hodinou - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 2 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 4 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva