Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být

Technický šéf Porsche nám neudělal největší radost, když potvrdil, že se u 911 chystají poslat atmosférické motory do důchodu. Už je to ale tutovka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být

19.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Technický šéf Porsche nám neudělal největší radost, když potvrdil, že se u 911 chystají poslat atmosférické motory do důchodu. Už je to ale tutovka.

Jsou tomu více než tři měsíce, co jsme již podruhé naznačili, že Porsche 911 by mohlo přesedlat na přeplňované pohonné jednotky. Zpočátku to mohlo vypadat jako čistá spekulace, kterou postupně jednotliví kolegové novináři od sebe navzájem přebírali, málokdo zkrátka věřil v pravdivost takového tvrzení, jelikož u tak okrajového produktu jako je 911 se dá boj s emisemi vždy svádět i trochu jinak. Teď je ovšem zřejmé, že spekulace skutečně nelhaly, jelikož sám technický šéf automobilky Wolfgang Hatz tyto domněnky potvrdil.

Turbodmychadlo se tedy objeví u všech dosud atmosférických šestiválcových boxerů, které budou pohánět všechny devětsetjedenáctky modelového roku 2016 s výjimkou jediné verze - GT3. Ve výsledku to znamená nejen ztrátu původního charakteru a zvukového projevu, ale také menší exkluzivitu již dnes přeplňovaných variant Turbo a GT2 (ta zřejmě ani nebude). Hatz tento krok obhajuje tím, že si automobilka jako Porsche nemůže dovolit vyrábět v dnešní době stejné motory po deset let jako v minulosti, musí se prý adaptovat - tedy splnit emisní požadavky - jinak by údajně mohla zahynout.

„Emise jsou pro nás důležité a snížíme je rychleji než ostatní,“ dodává. Každé nové Porsche bude mít nižší emise CO2 než předtím. Proč se automobilka uchyluje zrovna k tomuto kroku zdůvodňuje tím, že prý v současnosti neexistuje mnoho technologií, jak zredukovat emise oxidu uhličitého, pokud se prý podíváme na poměr každého Eura investovaného do vývoje nových úspornějších pohonných jednotek ku každému ušetřenému gramu na ujetý kilometr, pak je jediným myslitelným prostředkem turbodmychadlo. A do konce aktuální dekády bude dalším krokem elektrifikace.

Na otázku, zda ve Stuttgartu mají na mysli hybridní technologie, dodává Hatz pouze „ano“. To znamená, že do budoucna se musíme připravit v podstatě na 911, které budou ideově navazovat na hypersportovní hybrid 918 Spyder, akorát navíc ponesou přeplňované motory. Pokud se vám tyto kroky (ne)líbí, stejně jako se nelíbí nám, pak máte dost možná jednu z posledních příležitostí ke koupi jedné z posledních zajímavých 911.

Na mysli máme samozřejmě připravovanou verzi GT3 RS, která podle posledních zpráv dostane zcela nový atmosférický motor. Právě ten má být také základním stavebním kamenem pro pohonné jednotky s turbem, které dostanou o něco nižší výkon. Třebaže právě tuto jednotku zřejmě nebude možné kombinovat s manuální převodovkou, bude zřejmě velmi pěknou vzpomínkou na zlaté časy. Na doby, kdy vznikla famózní limitovaná edice 911 GT3 RS 4,0...

Obecně nám to připomíná již známý postup mladoboleslavských - tedy nahrazování stávajícího motoru 1,2 TSI ještě menší jednotkou 1,0 TSI, respektive 1,6 TDI tříválcem 1,4 TDI. Něco podobného nám v posledních letech ostatně demonstruje i BMW, které už dnes nenabízí zákazníkům jeden jediný atmosférický benzinový šestiválec, a ani se netají tím, že v blízké budoucnosti použije tříválce i ve větších modelech. Posuďte ale sami, že by teoreticky mohlo existovat daleko lepší řešení, které by nepobuřovalo tolik fanoušků. U tak puristicky orientovaných modelů jako je 911 se nabízí, že by automobilka mohla vytvořit například ekologickou mapu pohonné jednotky, podle níž by se motor choval po nastartování.

Tu by si samo sebou mohl majitel vypnout - stejně jako například otravný systém start-stop. V tu chvíli by byl vůz před požadavky EU úsporný, respektive ohleduplnější vůči životnímu prostředí, nadšenci by ale zároveň měli možnost přepnout do sportovního neškrceného režimu a jezdit tím starým správným autem, které neztratilo nic z charakteru. Vlk by se zkrátka nažral a koza zůstala celá. Bohužel, podle Porsche je evidentně lepší udělat něco, co se vypnout nedá. Věčná škoda, chtělo by se říci.

Kromě přechodu na oturbené motory se Porsche každopádně zmínilo také o příští generaci crossoveru Cayenne a sedanu Panamera, které mají být lehčí než dosud. Konkrétně u SUV to má znamenat pohotovostní hmotnost pod hranicí dvou tun, avšak s vidlicovým šestiválcem pod kapotou nám to zase tak zázračné nepřijde. Zajímavější je zpráva hovořící o zcela novém osmiválci pro oba modely, u kterého bychom také vsadili na přeplňování.

V neposlední řadě každopádně počítejmě také s novým Caymanem GT4, u něhož se očekává výkon za hranicí 400 koní a podstatně nižší hmotnost než u ostatních stávajících verzí, navíc také ještě hardcorovější svezení než u minulé ostré varianty Cayman R. V tomto případě je však motor největším otazníkem - snad bude mít alespoň on atmosférické plnění. Zdá se, že odpověď nám dá březnový autosalon v Ženevě…


Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 1 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 01Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 2 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 02Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 3 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 03Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 4 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 04Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 5 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 05Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 6 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 06Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 7 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 07Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 8 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 08Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 9 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 09Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 10 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 10Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 11 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 11Porsche 911 skutečně přijde o atmosférické motory, prý to tak musí být - 12 - Porsche 911 991 GTS 2015 oficialni 12
Porsche se skutečně chystá nahradit lahodné atmosférické motory přeplňovanými jednotkami ve zbytku řady 911 vyjma verze GT3. Pokud znáte Turbo, asi si dokážete představit, jak moc tím utrpí minimálně zvukový projev… Tohle je jedna z posledních zajímavých 911 - poslední atmosférické GTS

Zdroj: Top Gear

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše