Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche 911 2013 dostane automatické meziplyny, nevypínatelné
29.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Porsche překročilo další Rubikon. Po elektrickém posilovači řízení nebo systému start/stopu sází i na automatické meziplyny. Bez možnosti vypnutí.
Jen málokterá automobilka se musí potýkat s větší kritikou než Porsche. A to při každém představení nového modelu, který není sportovnějším derivátem standardní 911. Důvod je prostý, Porsche 911 se za posledních pět dekád stalo laťkou, kterou se snaží přeskočit každý výrobce sportovních vozů se svou novinkou. Povětšinou neúspěšně, a tak si zrcadlo vlastnímu dílu většinou nastavují v Zuffenhausenu sami. A udělali to znovu, shodou okolností s představením nové Carrery s pohonem všech kol.
Veškeré detaily jsme vám již představili a přidali i spoustu dalších fotek a videí, jednu dosti důležitou záležitost jsme ale přehlédli Oči nám otevřeli až kolegové z magazínu Car and Driver, díky jejichž postřehu si na další potupení statutu ultimativního sportovního vozu můžeme ukázat prstem. Po elektrickém posilovači řízení, elektronické parkovací brzdě a zakomponování systému start/stop totiž 911 v rámci představení typů 991 Carrera 4 a 4S dostala spolu s manuální sedmistupňovou převodovkou systém automatických meziplynů, který používá třeba Nissan 370Z.
To samo o sobě není úplně nesmyslný nápad. Na jednu stranu sice každý dobrý „meziplynař” ví, že elektronika nikdy nemůže sama zvládnout precizní dávkování plynu při podřazování. Ona totiž nikdy předem neví, co se bude dále dít, zejména pak při brzdění, kdy je používání této techniky klíčové. Ví to přesně jen řidič, který může předem zvolit právě takové zvýšení otáček, které je potřeba - elektronika sází na další pokračování dosavadního rovnoměrného brzdění, jenže ono může ustat, může se změnit jeho intenzita a zvolený meziplyn je najednou hodně nepřesný. Podívejte se třeba na naše video k testu Opel Astra OPC 2012 s manuální převodovkou, u ní jsou přesné meziplyny dost důležité. Sami pak můžete vidět, v jaké rozmanitosti je potřeba je volit - někdy stačí malé škrábnutí plynu, jindy je třeba poslat otáčky o tisíce výše.
Na druhou stranu ale dobrý řidič ví také to, že jakýkoli meziplyn je lepší než žádný, a tak pro někoho může být i jeho elektronické dávkování přínosem. U Porsche je problém v něčem úplně jiném - oproti Nissanu 370Z totiž tento systém v 911 nebude možné deaktivovat. Pokud s paketem Chrono zvolíte sportovní režim, tedy právě ten, ve kterém byste si jízdu měli užívat především, bude vám asistovat tento elektronický výmysl ať chcete, nebo ne. A to je zkrátka problém.
Na kontrole řidiče tak v podstatě bude ponecháno méně věcí než třeba u Mini John Cooper Works, kde najdete klasickou ruční brzdu a kde po nesmyslném start/stopu budete marně pátrat. A to ani nezmiňujeme elektrohydraulické řízení, v němž při srovnání s 911 naleznete aktuálně více citu navzdory přednímu pohonu.
Tento systém je od začátku výroby standardem pro všechny 911 991 Carrera 4 a 4S, s modelovým rokem 2013, tedy někdy od letošního podzimu, pak bude nevyhnutelný i u Carrery s pohonem zadních kol. A s největší pravděpodobností by automatické meziplyny neměly minout ani Boxster a Cayman. Extrémní verze typu GT3 a GT3 RS snad Porsche vynechá, ale kdo si tím po dnešku může být jistý...
Rána do srdce puristů sice patrně bude dalším trumfem německé sportovní značky v cestě za stotisícovými prodeji, kterých chce dosáhnout v roce 2018 - tedy ve stejné době jako koncern VW Group, pod nějž spadá. Otázkou ale je, zda by na tom něco změnilo, kdyby používání podobného řešení nebylo ve sportovním módu povinné pro všechny řidiče bez rozdílu...
















Nové Porsche 911 991 Carrera 4 a 4S vybavené manuální převodovkou jsou prvními modely značky, které se budou pyšnit automatickými meziplyny po vzoru Nissanu 370Z. Výchozí 911 s pohonem zadních kol bude následovat s náběhem dalšího modelového roku, o Boxsteru a Caymanu ještě nebylo rozhodnuto
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před hodinouŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 4 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 6 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins