Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche 911 2013 dostane automatické meziplyny, nevypínatelné
29.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Porsche překročilo další Rubikon. Po elektrickém posilovači řízení nebo systému start/stopu sází i na automatické meziplyny. Bez možnosti vypnutí.
Jen málokterá automobilka se musí potýkat s větší kritikou než Porsche. A to při každém představení nového modelu, který není sportovnějším derivátem standardní 911. Důvod je prostý, Porsche 911 se za posledních pět dekád stalo laťkou, kterou se snaží přeskočit každý výrobce sportovních vozů se svou novinkou. Povětšinou neúspěšně, a tak si zrcadlo vlastnímu dílu většinou nastavují v Zuffenhausenu sami. A udělali to znovu, shodou okolností s představením nové Carrery s pohonem všech kol.
Veškeré detaily jsme vám již představili a přidali i spoustu dalších fotek a videí, jednu dosti důležitou záležitost jsme ale přehlédli Oči nám otevřeli až kolegové z magazínu Car and Driver, díky jejichž postřehu si na další potupení statutu ultimativního sportovního vozu můžeme ukázat prstem. Po elektrickém posilovači řízení, elektronické parkovací brzdě a zakomponování systému start/stop totiž 911 v rámci představení typů 991 Carrera 4 a 4S dostala spolu s manuální sedmistupňovou převodovkou systém automatických meziplynů, který používá třeba Nissan 370Z.
To samo o sobě není úplně nesmyslný nápad. Na jednu stranu sice každý dobrý „meziplynař” ví, že elektronika nikdy nemůže sama zvládnout precizní dávkování plynu při podřazování. Ona totiž nikdy předem neví, co se bude dále dít, zejména pak při brzdění, kdy je používání této techniky klíčové. Ví to přesně jen řidič, který může předem zvolit právě takové zvýšení otáček, které je potřeba - elektronika sází na další pokračování dosavadního rovnoměrného brzdění, jenže ono může ustat, může se změnit jeho intenzita a zvolený meziplyn je najednou hodně nepřesný. Podívejte se třeba na naše video k testu Opel Astra OPC 2012 s manuální převodovkou, u ní jsou přesné meziplyny dost důležité. Sami pak můžete vidět, v jaké rozmanitosti je potřeba je volit - někdy stačí malé škrábnutí plynu, jindy je třeba poslat otáčky o tisíce výše.
Na druhou stranu ale dobrý řidič ví také to, že jakýkoli meziplyn je lepší než žádný, a tak pro někoho může být i jeho elektronické dávkování přínosem. U Porsche je problém v něčem úplně jiném - oproti Nissanu 370Z totiž tento systém v 911 nebude možné deaktivovat. Pokud s paketem Chrono zvolíte sportovní režim, tedy právě ten, ve kterém byste si jízdu měli užívat především, bude vám asistovat tento elektronický výmysl ať chcete, nebo ne. A to je zkrátka problém.
Na kontrole řidiče tak v podstatě bude ponecháno méně věcí než třeba u Mini John Cooper Works, kde najdete klasickou ruční brzdu a kde po nesmyslném start/stopu budete marně pátrat. A to ani nezmiňujeme elektrohydraulické řízení, v němž při srovnání s 911 naleznete aktuálně více citu navzdory přednímu pohonu.
Tento systém je od začátku výroby standardem pro všechny 911 991 Carrera 4 a 4S, s modelovým rokem 2013, tedy někdy od letošního podzimu, pak bude nevyhnutelný i u Carrery s pohonem zadních kol. A s největší pravděpodobností by automatické meziplyny neměly minout ani Boxster a Cayman. Extrémní verze typu GT3 a GT3 RS snad Porsche vynechá, ale kdo si tím po dnešku může být jistý...
Rána do srdce puristů sice patrně bude dalším trumfem německé sportovní značky v cestě za stotisícovými prodeji, kterých chce dosáhnout v roce 2018 - tedy ve stejné době jako koncern VW Group, pod nějž spadá. Otázkou ale je, zda by na tom něco změnilo, kdyby používání podobného řešení nebylo ve sportovním módu povinné pro všechny řidiče bez rozdílu...
Nové Porsche 911 991 Carrera 4 a 4S vybavené manuální převodovkou jsou prvními modely značky, které se budou pyšnit automatickými meziplyny po vzoru Nissanu 370Z. Výchozí 911 s pohonem zadních kol bude následovat s náběhem dalšího modelového roku, o Boxsteru a Caymanu ještě nebylo rozhodnuto
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 49 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva