Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podle šéfa Ferrari je přeplňování správná cesta, hybridní turbo ale odmítá
23.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ferrari se přeplňování nikdy zcela nebránilo, něčím běžným ale nebylo. Teď se zdá, že mine jen motory V12.
Když se řekne „šéf Ferrari”, většina lidí si okamžitě vybaví Lucu di Montezemola, který zastává pozici prezidenta značky již od roku 1991 a je tím člověkem, který ji vtiskl její současnou tváři. Když se řekne „Ferrari s turbem”, většina lidí si představí model F40, který se svého času i díky nucenému plnění stal na nějakou dobu vůbec nejrychlejším autem světa. Jenže ani o jednom dnes řeč nebude - v případě „šéfa Ferrari” máme tentokrát na mysli vrcholného exekutivce Amedea Felisu a u „Ferrari s turbem” se zaměříme čistě na budoucnost.
Právě o té se totiž Felisa rozpovídal v rozhovoru pro britský Top Gear a právě o turbech byla řeč především. K nim má většina nadšených řidičů poněkud dvojjaký vztah - na jednu stranu umí okouzlit svým výkonem, na druhou dokážou zklamat obtížnější ovladatelností a příliš vysokou spotřebou při vysokých požadavcích právě na onen dodatečný výkon. Jistá ambivalence je znát i z rozličných prohlášení Ferrari v uplynulých letech a vlastně i to poslední lze zařadit do podobné škatulky.
Felisa na jednu stranu řekl, že turbo je řešením, jak dále pokračovat v nárůstech výkonu motorů, jaký jsme mohli sledovat v uplynulých letech. S tím nelze nesouhlasit, CEO Ferrari ale dále konstatoval i to, že: „Přeplňování je a přímý vstřik benzinu jsou je ta správná cesta za vyšším výkonem bez daně v podobě spotřeby paliva.” Tady už souhlasit lze i nelze - i když teorie praví, že turbomotory s přímým vstřikem už nejsou neefektivní při náročném jízdním stylu, naše praxe opakovaně dokazuje, že většina i takto konstruovaných turb má s provozní efektivitou při rychlé jízdě nemalé problémy. Naopak jisté je jen to, že omezování zdvihového objemu a jeho nahrazování přeplňováním vede k nízké spotřebě při velmi pomalé jízdě, kterou reflektují testy normované spotřeby. Ale je zrovna taková typická pro sporťáky z Maranella?
Toto už Felisa nekomentoval, dodal však, že Ferrari nevsadí na kombinaci přeplňování a „hybridizace”, jak se chystá učinit třeba Honda s novým NSX, ostatně se o tom spekulovalo i u italské značky. Podle něj to není nákladově efektivní a není to ani dobrým řešením, jak se zbavit „turbodíry”, tedy prodlev motoru v reakci na práci s plynovým pedálem. Podle šéfa vzpínajícího se koníka umí Italové dosáhnout tohoto výsledku i „jinak”, dozajista myšleno „lépe”.
První novodobý turbomotor Ferrari by se měl objevit pod kapotou nové generace Californie, ostatně o tom neslyšíme poprvé. Detaily o samotné jednotce i budoucím modelu jsou zatím tajemstvím, že půjde o přeplňovaný osmiválec je jistotou a Felisa slibuje také vylepšenou palubní elektroniku. Co nás ale zajímá více - motory V8 mají zůstat těmi jedinými, které v nabídce Ferrari dostanou přeplňování, vrcholné dvanáctiválce zůstanou prý nadále oddány atmosférickému plnění. Otázkou ale je, jak dlouho, jistě bychom našli prohlášení někoho z automobilky z uplynulých let, které turba odmítalo zcela...
Současná California je na nějakou dobu zřejmě posledním Ferrari této třídy, které má pod kapotou atmosféricky plněný motor
Zdroj: Top Gear
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 5 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 8 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch