Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Platforma MQB od Volkswagenu bude k dispozici i konkurenčním automobilkám
26.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Děsí vás už představa, že na platformě MQB budou brzy stát všechny klíčové modely VW? Není to vše: použít ji budou moci i konkurenční firmy.
S tímto poněkud překvapivým vyjádřením se při příležitosti zveřejnění ekonomických výsledků koncernu Volkswagenu za loňský rok vytasil člen představenstva odpovědný za výrobu, Michael Macht. Ten konstatoval, že ve středně- až dlouhodobém časovém horizontu může dát koncern tuto technologii k dispozici třetím stranám, rozumějte i jiným automobilkám než těm, které má Volkswagen přímo pod křídly.
Pokud nyní tápete, o čem je řeč, přečtěte si naše nedávné představení platformy MQB. Ta byla stvořena s ohledem na maximální flexibilitu a efektivitu výroby Volkswagenu, když může posloužit jako základ pro prakticky jakýkoli klíčový model koncernu od malých hatchbacků až po sedany a kombi střední třídy. Jistě neobsáhne vše, v roce 2018 ale má být základem plných 6 milionů vyrobených aut značek VW, Audi, Seat a Škoda. A to už naznačuje cosi o její důležitosti.
Zákaznické výhody za MQB nehledejte, prvotním smyslem je maximální snížení nákladů německého koncernu úsporami z rozsahu. A také minimalizace rizik pramenících z neoptimálního využití výrobních kapacit - MQB se postará o to, že na stejné lince bude moci být vyráběn třeba Passat s Polem a linka tak být průběžně využívána pro výrobu toho, co zrovna bude potřeba.
Jenže podobného pozitivního efektu se nemůžete dočkat bez náležitých nákladů. Právě platforma MQB představuje pro koncern nejvýznamnější část z avizované jedenapůlbilionové (opravdu 1 500 miliard Kč) investice, kterou hodlá vynaložit s cílem stát se největší automobilkou na světě. A právě minimalizace rizik pramenících z tohoto kroku zřejmě stojí za ochotou VW poskytnout (jistě ne zdarma...) toto řešení také konkurenci.
Samozřejmě by se to nestalo hned. „Během dalších dvou až tří let si tuto technologii chceme nechat jen pro sebe, nechceme se dělit o naši výjimečnost,” konstatoval Macht a dodal: „Ve středně- a dlouhodobém horizontu můžeme tuto technologii prodat. Museli bychom projít příležitosti a zvážit, zda dávají smysl.”
Volkswagen ale pochopitelně přesto věří tomu, že investice do MQB bude návratná i bez podobného kroku. „Do této technologie jsme mohutně investovali a věříme, že její přínos pro naši společnost bude naprosto jednoznačný. Vůbec vytvoření MQB a příprava našich továren na její využití pro nás bude i v letech 2012 a 2013 stále znamenat výdaje. Ale poté by se měla dostavit návratnost,” řekl pro změnu nejvyšší šéf VW Martin Winterkorn.
Je ovšem otázkou, co si z těchto slov můžeme vzít. V tuto chvíli si šéfové koncernu zřejmě jen zametají únikové cesty pro případ, kdy by to s návratností obrovských investic nejen do MQB nebylo tak horké, jak si představují. Jinak totiž nelze očekávat, že by chtěli dát k dispozici řešení, jenž pro VW skýtají konkurenční výhodu. Bez ohledu na to je navíc obtížné si představit, že by se jiné významné automobilky hrnuly do toho, aby stavěly auta s použitím technologií Volkswagenu. U menších firem to jistě není nic nepředstavitelného, že by ale Ford, GM, Toyota nebo PSA rezignovaly na vlastní vývoj a stavěly „další Volkswageny” asi nelze předpokládat.
Ale to se všechno ještě uvidí. Minimálně zmíněné dva roky bude MQB jen doménou značek, které mají na povel ve Wolfsburgu.
Skládačka od Volkswagenu si maluje velkou budoucnost. Jaká ve skutečnosti bude, to se teprve uvidí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 21 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva