Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Piëchovi jsou zpátky v dozorčí radě VW, jen si neříkají Ferdinand a Ursula
1.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Piëchovi jakožto významní akcionáři nemohou v dozorčí radě Volkswagenu chybět. Po rezignaci Ferdinanda Piëcha a jeho manželky tak dorazily nové tváře.
Zorientovat se v rodinném klanu Porsche není vůbec snadné. Snad každý člověk znalejší automobilové historie ví, že Ferdinand Porsche měl syna Ferryho a dceru Louise, která si vzala Antona Piëcha. To se ale stalo již před mnoha dekádami a od té doby se obě rodinné větve stihly rozrůst do snad už nespočtu lidí, které spojuje jen jedno - jsou velmi bohatí a až na výjimky velmi schopní. Ať už si říkají Porsche, Piëch nebo ještě úplně jinak, nepůsobí jen ve společnostech nějak spjatých s koncernem Volkswagen či nesoucích jméno Porsche a asi bychom se docela divili, kdybychom se pokoušeli dohledat, za jaké nitky zejména německých firmách také tahají.
Pro nás je podstatné, že dohromady mají v rukou přes 50 % hlasovacích práv v koncernu Volkswagen. Ačkoli podíly budou rozdrobeny mezi mnoho osob a subjektů, jedné z obou větví rodiny Porsche vládne pevnou rukou Ferdinand Piëch. Můžete namítnout, že jeho vliv nemůže být velký, však je sám ze čtyřech dětí a o rozdrobení vlivu na další směřování koncernu VW se nemalou měrou postaral sám, když se čtyřmi ženami zplodil dalších dvanáct potomků. Jenže má pověst despoty a frázi „důvěra zavazuje” nepřikládá velký význam ani v souvislosti se svými nejbližšími.
Považte, že veškerá svá aktiva už před několika léty převedl na dvojici fondů, aby se sama o sobě nestala předmětem dědického řízení. Fondy jsou řízeny jeho o mnoho mladší manželkou Ursulou a v jejich orgánech zasedají zejména jeho potomci. Piëchovým cílem bylo hlavně to, aby děti po jeho smrti akcie neprodaly, a tak se na případném prodeji jakékoli části z nich musí shodnout veškeré exekutivní orgány fondů, manželka Ursula a 9 z jeho 12 dětí. To se velmi pravděpodobně nestane nikdy a samotná manželka? Ta může leccos, ovšem jen pokud se po jeho smrti znovu nevdá. Pokud to udělá, přijde o vše.
Takhle jedná Ferdinand Piëch - náhodou se v jeho okolí neděje nic a zjevně se nebude dít ani poté, co zemře. I díky tomu si tento nepochybně nadaný konstruktér a manažer získal za svou bohatou kariéru respekt nejen své rodiny, ale i velké části automobilového světa. Nezískal si však respekt všech a jak jistě víte, nedávno neustál své snahy sesadit Martina Winterkorna z pozice šéfa „svého” koncernu a musel rezignovat na veškeré funkce ve vedení firmy. Jak už jsme ale zmínili, vzdal se pouze funkce, nikoli vlivu - sám je významným akcionářem firmy a ačkoli není přesně známo, kolik z akcií firmy vlastní on a kolik se svými příbuznými, nebudeme daleko od pravdy odhadem, že půjde o něco okolo čtvrtiny společnosti. A takové lidi pochopitelně není možné ignorovat, v orgánech firmy musí mít své zastoupení.
Záhy po rezignaci Piëcha a jeho manželky, ještě před valnou hromadou firmy plánovanou na nadcházející úterý tak byli do dozorčí rady VW s okamžitou platností jmenování dva noví členové. Jedná se o Julii Kuhn-Piëch, 34letou právničku, která krom práv vystudovala také vídeňskou techniku a podnikala v oblasti nemovitostí. Od roku 2014 sedí v dozorčí radě firmy MAN, kterou VW též vlastní a nyní bude zastávat pozici člena i v dozorčí radě celého koncernu.
Druhou jmenovanou je opět žena, Louise Kiesling, které je 57 let. Také ona vystudovala dvě vysoké školy a má doktorát automobilového i módního designu. Úspěšně podniká v řadě firem nespojených s koncernem VW a mj. je spolumajitelem a ředitelem společnosti Textilmanufaktur Backhausen. Teď bude dohlížet na fungování VW Group.
Proč padla volba zrovna na tyto dvě ženy, nevíme, obě jsou dcerami Piëchových sourozenců, jde tedy o jeho neteře. Jestli je toto volnější spojení vynucené ostatními akcionáři, nebo moc samotného Ferdinanda Karla slábne a zbytek klanu dále jedná v rozporu s jeho zájmy, nevíme, v dalších dnech se to ale jistě dozvíme.
Je tedy stále otázkou, co se dále bude ve vedení koncernu VW odehrávat. Je pochopitelně možné, že Piëch složí zbraně, ponechá věci osudu a bude si užívat svého zaslouženého důchodu. Příliš to k němu ale nepasuje a spíše předpokládáme, že svůj vliv bude dále uplatňovat skrze další členy své rodiny a nevzdá se ani původního cíle - zbavit se Martina Wintekorna. „Když ztratím v někoho důvěru, umožním mu, aby padl vedle cesty,“ řekl kdysi Ferdinand Karl Piëch. Není pochyb o tom, že ve Wintekorna důvěru ztratil a velmi pochybujeme o tom, že se nečinně bude dívat, jak vedle cesty padl on sám...
Automobilový život Ferdinanda Piëcha v obrazech bude dost těžko končit u vdechnutí života Volkswagenu s litrovou spotřebou paliva. Ale třeba se mýlíme...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 2 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera
Živá témata na fóru
- 532 / 5.000 Vybíráte to správné vozidlo Tatra do těžkého terénu? 12.27. 03:36 - tacticmolt
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien