Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Piëch prý potopil Winterkorna, měl dosvědčit jeho lži kolem Dieselgate
4.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Důvody rozkolu dvou kdysi mocných figur koncernu Volkswagen jsou stále zřejmější. Piëch nyní Winterkornovi jeho někdejší vzpurnost vrací i s úroky.
Když se v dubnu roku 2015 Ferdinand Piëch otevřeně distancoval od Martina Winterkorna, nikdo nevěděl, co se děje. „Wiko” byl jeho chráněnec, jeho člověk, muž, který měl Piëchem léta budovaný, řízený a z velké části vlastněný koncern Volkswagen vést přesně tím směrem, jakým si přál. Léta, tou dobou už skoro 10 let to tak fungovalo, v dubnu 2015 ale jako by Piëch od své loutky ztratil nitky.
Nikdy neřekl, proč se na Winterkorna rozzlobil, otevřeně ale začal stát o jeho sesazení. Bojoval zarputile, nakonec však prohrál - jeho příbuzní z rodiny Porsche a odboráři se postavili za Winterkorna a Piëch musel vedení VW sám opustit. Po vypuknutí Dieselgate a odstoupení jeho někdejšího soka automobilku znovu nepřímo ovládl a leckdo se domníval, že posunutí naftové kauzy do její dnes známé roviny byl do jisté míry jeho revanš. Postupem času bylo ale stále jasnější, že realita je jiná.
Už loni vytáhla německá média spekulace o tom, že rozkol Piëcha a Winterkorna způsobila právě liknavost Martina W. při řešení této kauzy. Tehdy se mluvilo o tom, že Piëch interním vyšetřovatelům kauzy řekl, že se v březnu 2015 „pokusil Winterkorna konfrontovat otázkami ohledně zjištění organizace EPA, jež se týkalo vyšších než povolených emisí”. Winterkorn měl vše smést ze stolu s tím, že má situaci pod kontrolou. Piëch tomu nevěřil, jako šéf dozorčí rady chtěl výkonného ředitele odvolat a zbytek je už výše popsaná historie.
Interní vyšetřování je ale svým způsobem legrace, něco jako když si zaplatíte soukromé očko, aby zjistilo, co dělá vaše žena po večerech, kdy nejste doma. Německý Der Spiegel ale ve svém dnešním vydání informuje o dalším posunu, který je mnohem závažnější. S odvoláním na své zdroje u státního zastupitelství uvádí, že Piëch měl koncem roku svědčit v celé kauze i před jejími vyšetřovateli a oznámit jim, že byl dokonce už února 2015 informován o tom, že VW měl být americkými úřady upozorněn na velký problém kvůli manipulaci s emisemi. Dále pak měl vypovědět, že Winterkorna s touto informací konfrontoval a ten mu sdělil, že žádné takové upozornění neexistuje.
Je-li to pravda, je v tom Winterkorn až po uši. V září 2015 se dušoval, že o ničem nevěděl, toto by ale odpovídalo spíše stavu, kdy o problému dobře věděl a snažil se jej zamést pod koberec, dokud to šlo. Winterkornův právník už potvrdil, že Piëchova výpověď existuje, odmítl ale komentovat její obsah. Komentář zatím neposkytlo ani státní zastupitelství, tyto informace ale zapadají do jeho zpráv z minulého týdne, podle nichž došlo ve vyšetřování Winterkorna k zásadnímu posunu.
Na další podrobnosti si musíme počkat, připomeneme ale, že bývalý šéf VW byl ve vedení koncernu od roku 2006 a stál tak v čele firmy po celou dobu erupce skandálu (tzv. TDI Celan Diesel byl v USA uveden na trh v roce 2008). Od loňska je oficiálně vyšetřován pro trestný čin podvodu, za což mu hrozí 5 až 10 let vězení. Formálně zatím nebyl obviněn, pakliže je ale výše popsané realitou, je velmi pravděpodobné, že se tak v nejbližších dnech stane a ze svého jednání se bude zpovídat před soudem.






Kdysi to bylo skoro nerozlučné duo, Winterkorn byl Piëchův chráněnec už v době, kdy vedl dceřiné Audi. Dnes to vypadá, že Piëch chce, aby naplno pocítil svá někdejší selhání
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
před hodinouAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? 09:07
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině včera 19:47
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval včera 18:16
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem včera 17:58
- Portimão-Test, 2. den: včera 10:00
Nejčtenější články
Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025VW ukázal víc ze svého nového nejlevnějšího modelu ID. Prý bude „vysoce kvalitní”, přesně to z těchto aut čiší
15.2.2025Výroba aut v Evropě se propadla na roky nevídaná minima, devastaci místního průmyslu už asi zachrání jen zázrak
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.17. 10:37 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch