Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu

Ve velkém stylu se do Wolfsburgu vrátil Ferdinand Piëch. Donedávna nežádoucí ex-šéf dozorčí rady teď chce VW alespoň nepřímo vládnout.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu

6.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ve velkém stylu se do Wolfsburgu vrátil Ferdinand Piëch. Donedávna nežádoucí ex-šéf dozorčí rady teď chce VW alespoň nepřímo vládnout.

V posledních týdnech skoro neuplyne hodina, aby se po světě objevila nějaká novinka související se skandálem Dieselgate. Jelikož ve vážnější rovině jsme se kauze nevěnovali již celý den, nastal čas, abychom se k německé automobilce vrátili. A je kupodivu docela dost zajímavého, o čem lze mluvit - do kauzy se zapojil Fiat, své k ní řekl Continental a především se začíná ozývat Ferdinand Piëch, který byl pár měsíců před vypuknutím kauzy nucen opustit místo šéf dozorčí rady koncernu VW. A s vypuknutím skandálu se triumfálně vrátil „na místo činu“.

Piëch projel branami Volkswagenu ve Wolfsburgu jen den poté, co jeho rival Martin Winterkorn podal rezignaci. A udělal to stylově - v Bentley řízeném jeho poslední manželkou Ursulou. Na první pohled by se přitom mohlo zdát, že jde jen o škodolibé gesto, při kterém se bývalý šéf přijel podívat, jak jeho někdejší chráněnec vyklízí pole. Nicméně za Piëchovou návštěvou stojí mnohem více, a sice snaha o posílení vlivu rodinného holdingu Porsche SE v rámci koncernu.

Momentálně totiž značnou váhu při jakémkoliv rozhodování má šéf odborů Bernd Osterloh, který de facto reprezentuje deset z dvaceti křesel ve správní radě. Ten byl na počátku letošního roku, kdy se rozhodovalo mezi Piëchem a Winterkornem, spíše na straně druhého účastníka pře. Nyní však koncern potřebuje každou ruku, aby se dostal z největší krize v 78leté firemní historii. A právě proto se ze svého rakouského exilu vrací na scénu Piëch.

Vnuk Ferdinanda Porsche totiž aktuálně úspěšně prosazuje na vedoucí pozice ve VW Group pouze své spojence, mezi něž ostatně patří i budoucí šéf koncernu Hans Dieter Pötsch. Ten by měl být potvrzen ve funkci během zítřejšího dne, přičemž je více než jisté, že půjde na ruku Piëchovi. Byl to totiž právě Pötsch, kdo zaúřadoval před pár lety, když automobilka Porsche chtěla převzít Volkswagen a umocnit vliv jedné části zakladatelské rodiny na úkor druhé.

K tomu nakonec nedošlo, Porsche jako automobilka skončila v rukou koncernu VW a ten pro změnu v majetku holdingu Porsche SE kontrolovaný oběma rodinami Piëchů a Porsche. Ten navíc nedávno jen posílil svůj vliv v koncernu, když odkoupil 4,4 milionu akcií, tedy 1,5procentní podíl od Suzuki. Nyní tak vládne 52,4 procentům akcií firmy.

Hlasovací práva jsou ovšem něco jiného, pročež Piëch i jeho bratranec Wolfgang Porsche spoléhají na šéfa odborů Osterloha. Ten se, jak jsme zmínili, původně stavěl proti bývalému předsedovi VW Group, mezi jehož záměry patřila redukce počtu zaměstnanců. K tomu ale nyní nejspíše Volkswagen bude muset přistoupit, neboť budoucnost koncernu je dle Pötsche vážně ohrožena.

Kvůli tomu již vystoupil před 20 tisíci zaměstnanci ve Wolfsburgu nový šéf německé automobilky Matthias Müller, donedávna hlava Porsche a další z Piëchových „chlapců” a oznámil, že přehodnoceny budou veškeré budoucí investice. Pokud přitom nebudou absolutně prospěšné, pak dojde k jejich pozastavení či úplnému zrušení. „Aby tedy bylo naprosto jasno, nepůjde o bezbolestný proces,“ řekl nový šéf VW.

Müller dále uvedl, že automobilka se nyní musí postarat o znovuzískání důvěryhodnosti zákazníků, pročež je třeba přijít s vysvětlením, co se vlastně stalo a kdo za to může. To ovšem podle něj ještě chvíli potrvá, neboť skandál se dotýká čtyř značek a mnoha modelů. Jak proto dodává, i on sám je nyní velmi netrpělivý. „Nicméně pečlivost je aktuálně důležitější než rychlost.“

Na řešení kauzy si tedy budeme muset ještě chvíli počkat, i když momentálně již nějaké detaily vylézají na světlo světa. Podle techniků značky je totiž celý problém dvojí, přičemž u dvoulitrového agregátu TDI EA 189 by mělo jít o pouhou výměnu softwaru. Náročnější je však situace okolo 1,6litrového dieselu, který spadá do téže rodiny. Zde totiž má být třeba také nové vstřikování.

V obou případech vedou nitky ke dvěma subdodavatelům, a sice společnostem Continental a Robert Bosch. Ta první dodala 1,6litrovému motoru právě vstřikování, palivovou pumpu i řídicí jednotku, zatímco druhá má na svědomí software, který byl detekován v zámořských testech EPA. Bosch však prý Volkswagen varoval, že program je nelegální a může být užit pouze pro testovací účely.

Vyšetřovatelé tak nyní po společnosti požadují dokumenty, které by toto tvrzení pomohly dokázat. V případě Continentalu tu pak máme naprosté separování od skandálu, neboť firma dodává, že software, který Volkswagenu dodala, nelze v žádném případě využít ke zmanipulování výsledků emisních testů. To se ale samozřejmě snáze řekne než cokoli jiného.

Na to ovšem již musí přijít jiní, pročež my pouze zmíníme, že tzv. odpojovací zařízení bylo dle techniků značky v roce 2008 jediným možným řešením, jak vyhovět novým emisním limitům a zároveň zůstat v zisku. Pokud by totiž došlo k použití systému, jenž počítá s roztokem vstřikování močoviny, zvedla by se cena každého takového motoru o 300 Eur (cca 8 500 Kč).

Nyní je samozřejmě otázkou, zda na jednu stranu relativně malá suma Volkswagenu za daný podvod stála, a to i za předpokladu, že motory TDI EA 189 je vybaveno na jedenáct milionů vozů. Podle odhadů Credit Suisse totiž může celá kauza přijít německý koncern na 78 miliard Eur (2,1 bilionu korun). A to jsou jen přímé náklady, jež nesouvisí kupříkladu s poklesem hodnoty akcií, jež za poslední dva týdny spadly o 42 procent.

Z této situace ovšem logicky mají radost a především z ní těží konkurenční značky. Hodnota Fiatu totiž narostla o 8 procent, PSA si polepšilo o tři procenta a BMW o 2,9 %. Jen akciemi to ovšem nekončí, dále jsou ve hře prodeje. Kupříkladu v Itálii totiž registrace Volkswagenu poklesly o 1,4 procenta, zatímco Fiat si o 24 procent polepšil. Tím ovšem změny na trhu nekončí.

Italská automobilka nově nabízí zákazníkům zvýhodnění ve výši až 1 500 Eur (41 tisíc korun), pokud svůj jetý německý model vymění za nový od koncernu FCA. Ona maximální částka je přitom spojena s Jeepem Grand Cherokee, v případě zájmu o Fiat 500 můžete počítat pouze se třetinovým zvýhodněním. Vždy je přitom potřeba, aby šlo o zástupce Volkswagenu či přidružených značek.

Tento krok je z marketingového hlediska více než pochopitelný, na druhou stranu však ze zákaznického hlediska nedává až takový smysl. Podvod byl totiž aktuálně Volkswagenu dokázán pouze v Americe, nikoliv v Evropě, navíc je otázka, jestli nějakou podstatnou skupinu evropských zákazníků vůbec trápí. Jakékoliv kroky vedoucí ke změně značky tedy mohou být unáhlené - jakmile se bouře přežene, mohly by německé vozy opět růst na ceně více než ty italské...


Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 1 - VW_Passat_Bluemotion11Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 2 - VW_Passat_Bluemotion07Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 3 - VW_Passat_Bluemotion08Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 4 - VW_Passat_Bluemotion16Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 5 - VW_Passat_Bluemotion13Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 6 - VW_Passat_Bluemotion10Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 7 - VW_Passat_Bluemotion02Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 8 - VW_Passat_Bluemotion01Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 9 - VW_Passat_Bluemotion18Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 10 - VW_Passat_Bluemotion23Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 11 - VW_Passat_Bluemotion21Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 12 - VW_Passat_Bluemotion20Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 13 - VW_Passat_Bluemotion36Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 14 - VW_Passat_Bluemotion26Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 15 - VW_Passat_Bluemotion28
Díky skandálu Dieselgate, který se dotýká rodiny motorů TDI EA 189...

Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 16 - Ferdinand Piech historicke 01Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 17 - Ferdinand Piech historicke 02Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 18 - Ferdinand Piech historicke 03Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 19 - Ferdinand Piech historicke 04Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 20 - Ferdinand Piech historicke 05Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 21 - Ferdinand Piech historicke 06Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 22 - Ferdinand Piech historicke 07Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 23 - Ferdinand Piech historicke 08Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 24 - Ferdinand Piech historicke 09Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 25 - Ferdinand Piech historicke 10Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 26 - Ferdinand Piech historicke 11Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 27 - Ferdinand Piech historicke 12Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 28 - Ferdinand Piech historicke 14Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 29 - Ferdinand Piech historicke 15Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 30 - Ferdinand Piech historicke 17Piëch se vrátil z exilu, Dieselgate mu vrací otěže Volkswagenu - 31 - Sefove automobilek Ferdinand Piech
...se z rakouského exilu vrací Ferdinand Pïech. Prozatím však pouze jako šedá eminence, jež bude řídit nové klíčové hráče ve vedení

Zdroje: The Wall Street Journal, Auto News, Bloomberg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.