Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM

Francouzská firma potřebuje silného partnera, aby přežila do příštího roku. GM chce ale redukovat pracovní místa, po čemž netouží vláda i odbory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM

28.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzská firma potřebuje silného partnera, aby přežila do příštího roku. GM chce ale redukovat pracovní místa, po čemž netouží vláda i odbory.

Finanční problémy francouzského koncernu PSA nejsou ničím novým, vcelku pravidelně se o nich zmiňujeme i během reportů o evropských prodejích. Jenže na rozdíl třeba od takového Fiatu, kterému na Starém kontinentu rovněž výrazně klesá odbyt, se Francouzi nemohou zahojit v ostatních částech světa. Díky tomu automobilka sedí ve vlaku, na jehož konečnou nechce dojet. A proto podle agentury Reuters rodina Peugeotů oznámila, že se klidně vzdá vlády nad značkou výměnou za finanční injekci od amerického koncernu General Motors. Jenže nic není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát.

GM, s nímž již PSA spolupracuje, by do francouzské automobilky klidně vstoupilo. Ale pouze za podmínky, že bude mít svrchovanou nadvládu a bude moci zavírat továrny a propouštět zaměstnance, kdykoliv se jí zlíbí - což se pro změnu nezamlouvá francouzské vládě a odborům. Peugeot totiž zaměstnává 77 000 lidí, z nichž nemalá část by kvůli restrukturalizaci a případnému spojení s Opelem mohla přijít o práci. A to není sen žádného politika ve volebním období.

Na druhou stranu, i francouzská vláda si očividně uvědomuje, že pokud se situace okolo PSA nezačne řešit, bude vše daleko horší. Proto ostatně generální ředitel Philippe Varin mohl zredukovat počet pracovních sil o 10 000 hlav a prodat zařízení za 2 miliardy Eur (cca 52 mld. Kč). Navíc vyjednává i o státní garanci, na jejímž základě by Peugeotu byla poskytnuta půjčka ve výši sedmi miliard Eur (182 miliard korun). Ani to ovšem na záchranu nestačí.

Otázkou navíc je, jakým způsobem by začalo úřadovat GM. Podle aktuální situace totiž továrny PSA jedou zhruba na 71 procent své kapacity, zatímco Opel je v Německu na pouhých šedesáti šesti procentech. Výrazná redukce pracovních míst je tak po případném spojení více než logická. To ale francouzská vláda nechce dopustit, a proto zvažuje, že by v automobilce odkoupila nemalý podíl.

Dá se ovšem předpokládat, že s podobným krokem by se na výrobních linkách objevilo více hybridů a elektromobilů, které francouzská vláda prosazuje za každou cenu, čímž by dozajista k ozdravení značky nedošlo, neboť trh je víceméně ignoruje navzdory enormním dotacím. Proto ostatně prý rodina Peugeotů souhlasila s tím, že vzdá svých 38,1 procent hlasovacích práv (a 25,4procentního podílu) spíše ve prospěch racionálněji jednajícího GM.

Je ale nutné zmínit, že koncern General Motors byl původně až druhou volbou. Tou první byla značka Dongfeng, se kterou PSA spolupracuje v Číně. Jednání však nakonec skončila neúspěšně, čímž se Peugeot musel obrátit na dalšího partnera - GM totiž v PSA vlastní od roku 2012 sedm procent. Je přitom otázkou, za kolik by odkoupilo zbytek, o malou cifru by ale jistě nešlo.

GM i PSA navíc odmítly zprávy agentury Reuters jakkoliv komentovat, za stoprocentně skutečnou tak situaci Peugeotů považovat nemůžeme. S ohledem na stávající situaci na evropských trzích bychom se ji ale nedivili, i když by to znamenalo, že vláda nad evropskými automobilkami by zůstala již jen u dvou zakladatelských rodin - u Quandtů (BMW) a Agnelliových (Fiat).

Zároveň jsme zvědavi na reakci francouzské vlády, která již před časem dosadila do správní rady PSA svého člověka (Louis Gallois, bývalý CEO konsorcia EADS, pod kterou spadá i Airbus), aby měla větší kontrolu nad zachováním pracovních míst. Jedno je ale podle analytiků jisté - pokud Peugeot do konce letošního roku nezíská silného partnera, mohl by s ním být amen.


Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 1 - Opel Zafira 2012 12Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 2 - Opel Zafira 2012 13Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 3 - Opel Zafira 2012 14Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 4 - Peugeot 3008 Hybrid4 04Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 5 - Peugeot 3008 Hybrid4 02Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 6 - Peugeot 3008 Hybrid4 07Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 7 - Opel Insignia OPC Unlimited Edition nove 05Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 8 - Opel Insignia OPC Unlimited Edition nove 06Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 9 - Opel Insignia OPC Unlimited Edition nove 08Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 10 - Citroen C5 2011 facelift 01Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 11 - Citroen C5 2011 facelift 03Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM - 12 - Citroen C5 2011 facelift 02
PSA se již s koncernem GM domluvilo na spolupráci, v jejímž důsledku vzniknou modely Peugeotu, Citroënu a Opelu na stejné platformě a za využití univerzálních komponentů

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.