Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Paříž zakázala demonstraci motorkářů proti omezování vjezdu, asi je také Charlie
9.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Demonstrace svolaná na den hlasování o zákazu starších motocyklů v Paříži nebyla policií povolena. Důvod zamítnutí není znám, dá se ale odtušit.
Plány pařížské starostky Anne Hidalgo na drastické omezení motocyklů i automobilů na území francouzské metropole jsou známy již pár týdnů. Vyhnání dieselů ze silnic Paříže i celé Francie jsou jen části plánů, které podle vedení města a státu budou mít výsledek ve snížení znečištění ovzduší. Paříž chce podle socialistické starostky zakázat provoz automobilů z roku 1996 a starších a motocyklů vyrobených před rokem 2000.
Organizace FFMC, Francouzká federace nespokojených motoristů, s tímto zákazem pochopitelně nesouhlasí. Odpor vyjádřila protestní jízdou Paříží v nedělí 8. února, která byla značně medializovaná a na kterou přijely tisíce motorkářů z celé Francie. Chtěla i demonstrovat před radnicí, a to právě dnes, v pondělí 9. února, protože právě dnes se o návrhu má hlasovat. Socialisté mají ve vedení Paříže údajně většinu, takže schválení je bohužel dost pravděpodobné.
Pařížská policie nicméně protest motorkářů na dnešní den nepovolila. Zatím není známa přesná motivace k tomuto zamítnutí. Můžeme se nicméně domnívat, že vedení policie je s radnicí zadobře, a to v takové míře, aby v klíčový den zabránilo občanům Francie se shromáždit na určitém místě, aby se snažili bojovat proti hloupému zákazu. Francie tak znovu ukazuje, jak je to s jejím skutečným vztahem ke svobodě, za kterou - v tu chvíli šlo o svobodu slova - tak falešně horovala po útoku na Charlie Hebdo.
Že radnice tímto zákazem skutečně sleduje pouze zlepšení ovzduší, lze dost pochybovat. Existuje údajně několik studií, které jako hlavní zdroj znečištění pro oblast Paříže identifikují průmysl na okrajích městské aglomerace. Na druhém místě jsou dieselové motory, které se snaží „vyřešit” ostatní nařízení. Motocykly se ale na těchto seznamech největší „škodné” prý nikde nevyskytují.
Není těžké vytušit, proč. Spousta měst na světě včetně Prahy motocykly určitým způsobem zvýhodňuje. I když jsou některé dvoutaktní a tedy teoreticky méně ekologicky šetrné, jsou lehké s nepříliš objemnými motory a nestojí v zácpách, protože se jednoduše propletou mezi automobily, takže zatímco autem někam jedete třeba hodinu, na motorce to trvá 20 minut.
I nominální spotřeba paliva na 100 km bývá u motocyklů výrazně menší než u aut. Také pevné částice, velký problém ovzduší větších měst, se tvoří zejména otěrem pneumatik o asfalt apod., takže i zde jsou motorky lepší než jakékoliv auto. Nehledě na to, že v zimě, kdy bývá ovzduší horší, stojí většina motorek v garáži. A díky tomu, že je motorka fyzickou velikostí srovnatelná s bicyklem, nikoliv s autem, nepotřebujete velká parkoviště. Je tedy hromada argumentů, proč je zákaz motocyklů kvůli čistotě ovzduší naprostou hloupostí.
Pokud tedy důvodem pro snahu zakázat motocyklům vjezd do Paříže je skutečně jen starost o vzduch, radnice až nebezpečným způsobem neporozuměla výsledkům studií a reálnému stavu v městských ulicích vůbec. Na mysl se tedy vkrádá otázka, o co Paříži skutečně jde. Že by bylo trnem v oku to, že městské kamery jsou namířené na přední části auta a motorky, které mají registrační značky jen vzadu a jezdcům navíc není vidět do tváře, tak nemohou dost dobře hlídat? Zavání to konspirací, ale napadá vás logický důvod?
Schválně v předchozím odstavci nezmiňujeme „snahu zakázat starým motocyklům vjezd”, protože podle dostupných informací nejsou současné plány na zákaz patnáctiletých strojů konečnou. Tento zákaz, pokud projde, má začít platit od července roku 2016. Starostka Anne Hidalgo ale plánuje od roku 2020 zakázat vjezd motocyklům vyrobeným letos. Čtete správně, v roce 2020 by podle jejího názoru měly do Paříže smět jen motorky vyrobené v roce 2015 a později.
Francouzi jsou však známí svou láskou k demonstracím a motorkáři obecně většinou svou kůži nechtějí dávat lacino. Není tedy nejspíš od věci očekávat, že zakázaná demonstrace bude ústit v ještě větší a hlasitější shromáždění či protestní jízdy centrem Paříže. V každém případě bude zajímavé sledovat vývoj.
Včerejší protestní jízdy Paříží se zúčastnili motorkáři z celé Francie. Všimněte si variací na slogan "Je suis Charlie" na některých fotografiích
Zdroj: MotoMag
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 4 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 3 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 4 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 5 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 6 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva