Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Paříž opravdu zakáže provoz starších aut i motorek, od příštího roku
11.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V denních hodinách do Paříže nebudou moci vjíždět auta z roku 1996 a motorky z roku 1999. Ještě letos začne platit zákaz pro náklaďáky a autobusy.
Hlasování pařížské radnice o zákazech vjezdu některých vozidel podle roku výroby na území centra města, které probíhalo v pondělí, bohužel přineslo očekávaný výsledek - návrh prošel. Odpor např. motorkářů, kteří v neděli organizovali protestní jízdu a na pondělí jim byla demonstrace zakázána, tedy neměl žádný efekt, alespoň prozatím.
Podle současného, v pondělí schváleného plánu tedy na území Paříže, zhruba ohraničeném obchvatem zvaným Periphérique, nebudou od července 2016 moci vjíždět v době od 8 do 20 hodin motorky z roku 1999 a starší a automobily - dieselové i benzínové - z roku 1996 a starší. Už od července 2015 však bude platit stejný zákaz pro autobusy a nákladní automobily registrované před 1. říjnem 2001. Na Periphérique by se však zákaz podle dostupných informací vztahovat neměl.
Zákazy se mají do roku 2020 postupně rozšiřovat. Jak říkaly dřívější informace, v té době mají mít zakázán vjezd motorky vyrobené před rokem 2015 a také dieselová auta registrovaná v roce 2010 a dříve. Anne Hidalgo, pařížská starostka a autorka návrhu, uvedla, že „ani filtry v nejmodernějších dieselových autech je neumí zcela zbavit pevných částic”. To je pravda, ale je tomu tak proto, že tyto pevné částice vznikají zejména otěrem pneumatik o silnici a brzdových destiček o kotouče, takže je produkují i elektromobily.
Právě do takových automobilů by přitom podle radnice měli Pařížané přesednout. Prodeje elektromobilu Renault Zoe, nejúspěšnějšího elektrického auta ve Francii, však ani trochu nenaznačují, že by se jim chtělo - v celé Francii se vloni prodalo jen necelých 6 tisíc kusů Zoe. Od dubna tomu má pomoci tzv. Superbonus, který bude pro toho, kdo vymění starý diesel za nový elektromobil, znamenat 10 tisíc eur (271 tisíc korun) na dotacích. Mimochodem, nemusí být náhodou, že Superbonus a přísné pařížské zákazy začínají platit v podobnou dobu.
Zákaz pro automobily starší než z roku 1997 má podle některých zdrojů znamenat, že z Paříže bude muset zmizet každé sedmé registrované auto. To není nijak málo a jistě to bude mít vážný dopad na ty, jejichž živobytí na automobilu závisí, ale nemohou si dovolit novější vůz a elektromobil jim svými schopnostmi nestačí.
Paříž chce lidem s nízkými příjmy, kterých se zákaz jistě dotkne nejvíce, přispět částkou 500 Eur (cca 13 600 korun) - což je spíš urážka než nějaká skutečná pomoc, uvážíme-li, kolik stojí nový či zánovní hybrid nebo elektromobil. Faktem nicméně je, že tyto peníze mají sloužit spíš na zápis do carsharingových služeb jako Autolib či Vélolib a jejich používání. Ani na tyto služby to ale není úplně dost, takový Autolib stojí 120 Eur (cca 3 260 korun) ročně paušálně + 5,50 Eur (150 Kč) za každou půlhodinu používání. Potřebujete-li tedy auto na hodinu denně, je to 11 Eur (300 Kč) každý den a 500 Eur je se 120eurovým zápisným pryč asi za měsíc.
Třebaže pařížští představitelé možná Superbonus v kombinaci se zákazy vidí jako podporu elektromobilů, snad aby mohli konečně říci celému světu "Vidíte, funguje to" se zamlčením, že to fungovat musí podle zákona, reálný efekt bude nejspíš trochu jiný. Dá se očekávat nárůst prodejů aut s miniaturními benzínovými motory, což francouzskému automobilovému průmyslu určitě vadit nebude - čerstvě je na světě třeba nové Twingo.
A také jistě v nejbližší budoucnosti uvidíme v Paříži spoustu demonstrací, které se budou snažit nepříznivý vývoj zvrátit. Šance na takový úspěch se ale se schválením plánu citelně snížily.


Auta z roku 1996 a starší mají příští rok zmizet z pařížských ulic (ilustrační foto)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejčtenější články
Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025VW ukázal víc ze svého nového nejlevnějšího modelu ID. Prý bude „vysoce kvalitní”, přesně to z těchto aut čiší
15.2.2025Výroba aut v Evropě se propadla na roky nevídaná minima, devastaci místního průmyslu už asi zachrání jen zázrak
15.2.2025Mercedes musí po letech sebepoškozování propustit 20 tisíc lidí, aby přežil. Programu úspor říkají zaměstnanci „seznam hrůzy”
16.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva