Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech
21.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Britové změřili emise motorů plnících Euro 6. A záplava TDI ve VW, Škodách, Seatech, Audi i Porsche z toho vzešla skoro nejlépe, jak mohla.
Když se řekne „Volkswagen” a „emise”, člověka napadne jediná věc - Dieselgate. Jinými slovy, podvody s emisemi, které spočívaly v tom, že auta plnila limity oxidů dusíku jen na oko při laboratorních testech, v reálném světě se o to ani nepokoušela a mnohonásobně je překračovala. Na světlo už se dostaly některé pozoruhodné detaily, ovšem pochyb o tom, že emise některých dieselů VW nejsou stejné při testech a při běžném provozu, mnoho není.
Problémy se týkaly starších dieselů, nikoliv těch nejnovějších. A ty vznětové motory Volkswagenu, které mají plnit Euro 6, jsou prý po stránce emisí v reálném provozu v překvapivém pořádku. Zjistil to výzkum britské společnosti Emissions Analytics, která představila Index kvality vzduchu EQUA.
Firma zkoumala asi 440 vozů, z nichž 112 bylo vybaveno benzínovými i dieselovými motory plnícími normu Euro 6 - na papíře. To znamená limit 80 mg oxidů dusíku na kilometr jízdy. Index hodnotí auta známkou od A do H, kde A je nejlepší a H nejhorší. Právě známku A dostala naprostá většina 2,0l a 1,6l diesely od VW Group, a to o výkonech 150 a 163 koní u dvoulitrů a 110 a 120 koní u šestnáctistovek.
Projděte si sami kompletní tabulku výsledků níže - Emissions Analytics se evidentně zaměřila právě na „tédéíčka”, kterých je ze 112 měřených aut nejvíce. A také jich nejvíce dostalo tu nejlepší známku. Jen jednotky „koncernových” aut vidíme v tabulce s horšími výsledky. Přesto nejsou bez poskvrny.
Jeden najdeme i mezi těmi, které dostaly nejhorší známku H. Takových vozů není mnoho, vidíme tři a všechny jsou pochopitelně vznětové - Fiat 500X s šestnáctistovkou o 120 koních, tedy ten, který jsme vloni testovali, dále SsangYong Korando s 2,2l dieselem a Audi A8 s 3,0 TDI V6. Tyto vozy emitují až dvanáctinásobek povoleného množství NOx.
Co známka H také znamená, může ilustrovat nejhorší auto značky Volkswagen. Polo 1,4 TDI dostalo známku F. Údajně by nesplnilo ani požadavky normy Euro 1. Emituje prý šest- až osmkrát víc NOx, než připouští norma Euro 6. Naopak nejhorší měřený benzín dostal známku E, což ukazuje na plnění normy Euro 3. Detailní výsledky všech 112 testovaných aut s normou Euro 6 v technickém průkazu najdete v tabulce.
Výsledky měření emisí NOx v reálném provozu od Emissions Analytics
Někteří výrobci, zejména ti, jejichž auta se umístila špatně, ovšem výsledky výzkumu zpochybňují. „Je to test provedený firmou Emissions Analytics. Nevíme, jak byl proveden nebo jestli je možné ho přesně zopakovat. Souhlasíme s testováním v reálném světě, ale prozatím budeme stavět auta podle aktuálních pravidel,” uvedl mluvčí Fiatu.
Podobně reagoval Ford: „Nebereme tento výsledek jako směrodatný. Museli bychom znát metodiku a vědět, zda je test zopakovatelný.” A šéf Společnosti automobilových výrobců a obchodníků Mike Hawes uvedl, že nemůže „komentovat výsledky neoficiálních testů s nejasnou metodologií”. Postavil se ale za nutnost reformy evropských testů spotřeby a emisí.
„Spekulovalo se o tom dlouho, ale až Dieselgate tento problém dostala do povědomí veřejnosti. Do té doby se o tom hovořilo jen mezi odborníky. Když se objevila Dieselgate, měli jsme víc dat než kdokoliv jiný, abychom dokázali spojitost mezi auty a vysokými emisemi oxidů dusíku,” vyjadřuje se nepříliš jasně Nick Molden, šéf Emissions Analytics. „Volkswagen vychází jako jasný vítěz tohoto srovnání. Má problém se staršími motory, ale jeho nejnovější diesely jsou nejčistší na trhu,” dodává.
Výrobci samozřejmě mají pravdu, do jisté míry - je-li metodika odlišná od oficiálního testu spotřeby, je jasné, že výsledky budou jiné. Výsledky jsou ale pozoruhodné právě kvůli úspěchu VW, který evidentně „Dieselgatovou strategii” opustil ještě před tím, než Dieselgate spatřila světlo světa. Ještě jedno vodítko ale výsledky dávají - chcete-li do ovzduší svým autem vypouštět co nejméně škodlivin, pořiďte si benzínový vůz. Volkswagen totiž může mít nejčistší diesely, ale mezi motory s hodnocením známkou A drtivě převládají benzíny...
Dieselový dvoulitr montovaný do Škody Superb III, který plní Euro 6, je prý z hlediska emisí zcela v pořádku. A stejně je na tom naprostá většina testovaných aut koncernu VW s motory TDI plnícími Euro 6
Zdroje: Emission Analytics, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva