Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita
16.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky se dohodly na nových pravidlech nakládání s daty shromážděnými palubními systémy aut. Úcta k soukromí klientů středem zájmu není.
Většina moderních aut má ať už ve standardní výbavě či mezi příplatky nějaký systém, který komunikuje s okolím, ať už prostřednictvím internetu nebo i „jen” přes GPS - satelitní navigace sem také pochopitelně patří. Řada těchto systémů je také spárována s jedním konkrétním autem a některé dokonce umožňují i identifikaci konkrétního člověka. Zákonitě tedy vyvstávají otázky, zda nemohou být zneužita citlivá data o tom, kdo, kdy a kde se jakým způsobem se svým autem pohyboval.
Za současného stavu mají automobilky svá vlastní pravidla pro nakládání s těmito daty. Většinou je využívají pro zlepšování služeb a nepředávají je dál nebo to alespoň tak tvrdí. Začátkem letošního roku se Jim Farley, tehdy ještě vice-prezident globálního marketingu, nechal slyšet, že navigace na palubách Fordů jsou schopné zákazníky špehovat.
„Víme o každém, kdo překračuje zákon, a víme, kdy a kde se tak děje. Máme ve vašem autě GPS, takže víme, co děláte. A mimochodem, nikomu dalšímu tato data nedáváme,” prohlásil tehdy Farley. Pochopitelně vzbudil vlnu nevole. Později svá slova zmírnil a upřesnil, že takováto data odesílají jen služby s navigací spojené, které potřebují pro svou funkci komunikovat s okolím, například za účelem zjištění hustoty provozu na trase před vámi.
Automobilky General Motors, Ford, Chrysler, Toyota, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Hyundai-Kia, Nissan a Honda nyní oznámily, že dosáhly dohody v otázce širšího zakotvení pravidel pro používání takovýchto údajů ve snaze ochránit je proti zneužití při rozšíření možností, které tyto systémy svým uživatelům nabízejí. Nová pravidla mají vstoupit v platnost v roce 2017.
Automobilky budou také muset uvést, jaká data sbírají, jakým způsobem a k jakým účelům. Kompletní směrnice upravující nakládání se shromážděnými daty budou muset být k nahlédnutí a také pro některé způsoby použití dat budou automobilky muset mít souhlas zákazníka. Pro vlastní vývoj, záruční opravy či bezpečnost budou výrobci sbírat data každopádně, ale bez jakýchkoliv údajů umožňujících identifikaci. Jako vždy ale i zde bude platit výjimka. Osobní data budou moci být poskytnuta - což je možno číst, jako že budou poskytnuta - úřadům na základě soudního příkazu.
Ani jako ušlechtilá proklamace tato slova neobstojí, automobilky by jednoznačně měly deklarovat, že zákazník a jeho soukromí jsou pro ně prioritou číslo jedna a že tato data nebudou nikdy poskytnuta třetí straně. Nebo ještě lépe, že vůbec nejsou shromažďována v podobě, která umožňuje jejich přinejmenším zpětné spojení s konkrétním člověkem či vozem. Nikdo je k tomu nenutí, tak proč by měly konat jinak z vlastní vůle?
Nejde tu jen o to, že co zneužito být může, dříve nebo později zneužito bude. Automobilky přímo říkají, že data vědomě a cíleně proti vám použijí, pokud je o to někdo požádá způsobem, jehož oprávněnost nejsou schopny posoudit. Soudní povolení dnes získá kde kdo pro kde co a nejen u nás. Pokud bychom my byli výrobci, nikdo pro nás nebude důležitější než zákazník, který nás živí, v rozporu s jeho zájmem nebudeme jednat nijak, ať už je ten zájem jakýkoli.
Pokračování tohoto trendu může být velmi nebezpečné. Zatím existuje spása - systémy komunikující po internetu do auta neobjednávat, nebo je na internet nepřipojovat. Ale bude tomu tak i nadále? Za pět nebo deset let? Pravděpodobně nikoli. Pak bude tato otázka velmi naléhává a předem na ni máme prostou odpověď - jedinou zárukou osobní svobody je anonymita a právě tu by vám automobilky měly být schopny garantovat. Nezdá se ovšem, že by jim zrovna takový přístup byl vlastní...
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 1 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 119](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 2 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 136](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 3 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 139](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 4 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 140](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 5 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 141](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 6 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 142](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 7 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 143](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 8 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 144](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 9 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 150](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 10 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 082](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 11 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 083](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 12 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 085](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 13 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 086](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 14 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 087](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 15 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 089](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 16 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 090](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 17 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 091](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita - 18 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 092](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Palubní systémy, satelitní navigace a dopravní služby s ní spojené umí řidiči ulehčit život, mohou jej však také špehovat
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nejnovější články
K mání je skoro nepoužitý luxusní osobní tank s motorem W12 původně za víc jak 14 milionů. Dnes může být váš pomalu za drobné
včeraŠéf VW před nastoupenými zaměstnanci přiznal, že na konkurenty už nestačí, vyřešit to ale nechce a možná ani neumí
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraAudi končí s hloupými hrátkami s diverzitou, inkluzí a genderem, a to si zaměstnanci měli říkat „krásně” Audiáni
včeraNěmci u nových pneu sází na tvary známé z golfových míčků, že to nikoho nenapadlo dřív
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva