Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita
16.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky se dohodly na nových pravidlech nakládání s daty shromážděnými palubními systémy aut. Úcta k soukromí klientů středem zájmu není.
Většina moderních aut má ať už ve standardní výbavě či mezi příplatky nějaký systém, který komunikuje s okolím, ať už prostřednictvím internetu nebo i „jen” přes GPS - satelitní navigace sem také pochopitelně patří. Řada těchto systémů je také spárována s jedním konkrétním autem a některé dokonce umožňují i identifikaci konkrétního člověka. Zákonitě tedy vyvstávají otázky, zda nemohou být zneužita citlivá data o tom, kdo, kdy a kde se jakým způsobem se svým autem pohyboval.
Za současného stavu mají automobilky svá vlastní pravidla pro nakládání s těmito daty. Většinou je využívají pro zlepšování služeb a nepředávají je dál nebo to alespoň tak tvrdí. Začátkem letošního roku se Jim Farley, tehdy ještě vice-prezident globálního marketingu, nechal slyšet, že navigace na palubách Fordů jsou schopné zákazníky špehovat.
„Víme o každém, kdo překračuje zákon, a víme, kdy a kde se tak děje. Máme ve vašem autě GPS, takže víme, co děláte. A mimochodem, nikomu dalšímu tato data nedáváme,” prohlásil tehdy Farley. Pochopitelně vzbudil vlnu nevole. Později svá slova zmírnil a upřesnil, že takováto data odesílají jen služby s navigací spojené, které potřebují pro svou funkci komunikovat s okolím, například za účelem zjištění hustoty provozu na trase před vámi.
Automobilky General Motors, Ford, Chrysler, Toyota, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Hyundai-Kia, Nissan a Honda nyní oznámily, že dosáhly dohody v otázce širšího zakotvení pravidel pro používání takovýchto údajů ve snaze ochránit je proti zneužití při rozšíření možností, které tyto systémy svým uživatelům nabízejí. Nová pravidla mají vstoupit v platnost v roce 2017.
Automobilky budou také muset uvést, jaká data sbírají, jakým způsobem a k jakým účelům. Kompletní směrnice upravující nakládání se shromážděnými daty budou muset být k nahlédnutí a také pro některé způsoby použití dat budou automobilky muset mít souhlas zákazníka. Pro vlastní vývoj, záruční opravy či bezpečnost budou výrobci sbírat data každopádně, ale bez jakýchkoliv údajů umožňujících identifikaci. Jako vždy ale i zde bude platit výjimka. Osobní data budou moci být poskytnuta - což je možno číst, jako že budou poskytnuta - úřadům na základě soudního příkazu.
Ani jako ušlechtilá proklamace tato slova neobstojí, automobilky by jednoznačně měly deklarovat, že zákazník a jeho soukromí jsou pro ně prioritou číslo jedna a že tato data nebudou nikdy poskytnuta třetí straně. Nebo ještě lépe, že vůbec nejsou shromažďována v podobě, která umožňuje jejich přinejmenším zpětné spojení s konkrétním člověkem či vozem. Nikdo je k tomu nenutí, tak proč by měly konat jinak z vlastní vůle?
Nejde tu jen o to, že co zneužito být může, dříve nebo později zneužito bude. Automobilky přímo říkají, že data vědomě a cíleně proti vám použijí, pokud je o to někdo požádá způsobem, jehož oprávněnost nejsou schopny posoudit. Soudní povolení dnes získá kde kdo pro kde co a nejen u nás. Pokud bychom my byli výrobci, nikdo pro nás nebude důležitější než zákazník, který nás živí, v rozporu s jeho zájmem nebudeme jednat nijak, ať už je ten zájem jakýkoli.
Pokračování tohoto trendu může být velmi nebezpečné. Zatím existuje spása - systémy komunikující po internetu do auta neobjednávat, nebo je na internet nepřipojovat. Ale bude tomu tak i nadále? Za pět nebo deset let? Pravděpodobně nikoli. Pak bude tato otázka velmi naléhává a předem na ni máme prostou odpověď - jedinou zárukou osobní svobody je anonymita a právě tu by vám automobilky měly být schopny garantovat. Nezdá se ovšem, že by jim zrovna takový přístup byl vlastní...
Palubní systémy, satelitní navigace a dopravní služby s ní spojené umí řidiči ulehčit život, mohou jej však také špehovat
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Jaká je skutečná spotřeba a dojezd elektrických aut? Němci už jich vyzkoušeli 116, mizérie je to skoro pokaždé
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
včera - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.