Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Osmiletá Tesla s 346 tisíci km ukázala svůj stav a historii, s ekologií nemá nic společného
15.10.2021 | Petr Prokopec
Nadšenci do Tesel auto div nevelebí za to, jak skvěle osmiletý provoz se stovkami tisíc najatých kilometrů přežilo, jaksi ale přehlíží, že na něj potřebovalo dva motory a dva akumulátory. To opravdu není dobré.
Pokud občas brouzdáte po sociálních sítích, možná jste v posledních dnech narazili na snímek několika Mercedesů 240D generace W123 doprovázených popiskem, který ekologičtí aktivisté museli mít za špatný vtip. Autor v něm starý německý sedan líčil jako nadmíru ekologický vůz, což mohlo při pohledu na letitý diesel produkující zhruba 190 gramů emisí CO2 na kilometr působit pomalu jako rouhání. Ovšem pokud se zadíváme na další parametry, zjistíme, že to zase takový nesmysl není.
Generace W123 proslula vysokou spolehlivostí a trvanlivostí, díky čemuž se stala oblíbenou i mezi taxikáři. Ti sahali právě po dieselové verzi 240D, s níž v průměru najížděli zhruba 600 tisíc kilometrů. Již to samo o sobě si zaslouží potlesk, který by se při zvážení dalších skutečností měl změnit v hlasité ovace. Na autě za tu dobu nebylo třeba měnit prakticky nic, ani motor, ani převodovku. Místo toho vozy podstupovaly jen běžné prohlídky, při nichž se řešilo pouze drobné opotřebení.
Po evropské štaci navíc Mercedesy 240D zamířily hlavně do afrických zemí, kde je čekal druhý životní cyklus. Nutno říci, že mnohem náročnější než dříve, výjimkou nejsou ani auta s miliony najetých kilometrů. Pravda, v takové chvíli již bylo třeba větších servisních zásahů, ovšem i přesto německá auta zůstávala nadále v provozu. Nebylo tedy třeba vyrábět nová, stejně jako do ovzduší neunikalo velké množství emisí kvůli dodatečné produkci motorů, převodovek a podobně.
Právě svou robustností mohou taková auta snadno vykompenzovat jinou zátěž, která jejich provozem vzniká. A nemusíme mluvit jen o starých Mercedesech, před pár dny jsme tu měli taxikářský VW Golf IV TDI, který za 15 let najel skoro 1 milion kilometrů opět s původním pohonem. Je zkrátka třeba se dívat na celý životní cyklus vozu a nikoli pouze na jakýkoli okamžitý údaj. Jeví při tomto pohledu jako ekologické vozy elektromobily, třeba Tesly? Soudě mnoha dosud zdokumentovaných případů ne příliš, ačkoliv disponuje pohonným ústrojím, jenž je dle zastánců elektřiny pohonu čistější než lilie. A připomíná to i vůz, na který si posvítíme dnes.
Zachycuje jej přiložené video, které zkoumá Teslu Model S z roku 2013. Verze 85 Performance totiž najela 346 756 km, což nizozemský AutoWeek považuje za zajímavý počin. S tím se dá i souhlasit, nicméně aby Tesla takový nájezd zvládla, musel být vyměněn motor i baterie. Něco takového přitom na videu zmíněno není, což je značně zavádějící. Jde totiž o stěžejní komponenty, které evidentně mnoho nevydrží.
Nelze samozřejmě všechny vyrobené kusy házet do jednoho pytle, nicméně začíná být jisté, že nájezdu výše zmíněného Mercedesu nedosáhne asi žádný elektromobil, natož pak s původní technikou. Místo toho bude takový počet kilometrů spojen hned s několika vozy a možná i dvoj- nebo trojnásobným počtem pohonných jednotek a baterií, ostatně o tom svědčí i jiný Model S, který najel už přes 1 milion kilometrů - baterií a motorů potřeboval hned několik. Něco takového ekologickému provozu rozhodně neodpovídá, i kdyby se fanoušci Tesly stavěli na hlavu.
Znovu je tak třeba připomenout, že nelze měřit jen emise produkované během jízdy, neboť ovzduší je znečišťováno také při výrobě. A čím více aut, motorů a baterií bude potřeba, tím více bude životní prostředí trpět. Stejně jako vaše peněženka, zvláště za předpokladu, že akumulátory již nebudou pod zárukou. Lidé si ale dříve často neuvědomovali, že se jim nevyplatí úspornější diesel, když za něj museli dát mnohem více peněz při koupi a najeli velmi omezené množství kilometrů, viděli jen výdaje za palivo. Tak nakonec nepřekvapí, že dnes vidí jen nulové emise za vozem a nic dalšího, co k nim vede.
Osm let stará Tesla Model S z videa níže zvládla najet 350 tisíc kilometrů, ovšem jen proto, že muselo být vyměněno hnací ústrojí a baterie. Tedy základní komponenty, jejichž dodatečná výroba je spojena s nemalým množstvím emisí. Vskutku zde tedy máme ekologický vůz? Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 7 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 3 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 4 hodinami - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 6 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 7 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 18:44 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 18:40 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus