Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Opel se bouří proti EU, plán na omezení emisí CO2 je prý nesmysl
13.9.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
EU tlačí na pilu a výrobcům dochází, že v Evropě jde o krk. Někteří chtějí výjimky, šéf Opelu mluví otevřeně: chce jiná, realističtější pravidla.
Stále platí, že v roce 2020 mají průměrné emise CO2 na každý prodaný vůz činit 95 g/km. Za každý gram navíc budou automobilky tvrdě (opravdu velmi tvrdě, pořád jde o 95 Eur za každý gram a auto nad limit) platit a hádejte, kde v konečném důsledku budou hledat zdroje. Ano, v našich kapsách, však už dnes se v nich zprostředkovaně hrabou. Úspory v emisích, které přinesly downsizing, přeplňování, snižování počtu válců a snižování hmotnosti jsou z velké části vyčerpány, přesto je dosažení limitu v nedohlednu. Navíc se ukazuje, že vše výše jmenované mnohdy funguje jen na papíře.
Dokonce už i EU začíná docházet, že výsledky měření normované spotřeby jsou manipulovány, ze svých fatálních omylů viní jiné a reálně hrozí, že se změnou EU metodiky měření spotřeby množství papírově vypouštěného CO2 ještě stoupne. Jednou ze zbývajících možností, jak zásadně snížit průměr, je prodávat více elektromobilů, protože ty prý CO2 nevypouštějí. Jenže ouha, přestože je všichni dotujeme ze svých daní a Elon Musk s nimi dokáže zázraky, běžní zákazníci si velmi dobře uvědomují jejich omezenou použitelnost a „kupují” je leda za cizí peníze.
Marná tak asi bude snaha BMW a dalších německých výrobců limuzín snižovat své průměrné emise vývojem dalších a dalších elektromobilů či dobíjecích hybridů. Nakonec se o to papírově postará EU, ale i kdyby ne, platí stále jedno - dokud někdo nevymyslí baterie s výrazně vyšší hustotou energie, výrazně nižší hmotností, výrazně nižší cenou a založené na netoxických materiálech, zůstanou elektrovozítka jen okrajovou záležitostí. Ze stejného důvodu, byť u nich to není tak jednoznačné, zůstávají do jisté míry ležet ladem i hybridy.
Situace automobilek je nezáviděníhodná. EU tvrdě prosazuje svá bůhví jak stanovená čísla a technické možnosti ubývají. V zákulisí tak začal boj o vyjednání výjimek, který ale, jak se zdá, není zrovna úspěšný. Jak jinak si vysvětlit slova Karla-Thomase Neumanna, šéfa Opelu, který na tiskové konferenci v předvečer frankfurtského autosalonu označil stávající situaci za neudržitelnou. „Je potřeba přestat hrát politické hry, kvůli kterým teď stojí veškerá vyjednávání,” prohlásil. „Musíme přestat mluvit a začít jednat.”
Jeho hlavní výhradou je nesmyslnost výpočtu průměrných emisí konkrétní automobilky, místo něj by chtěl zavést systém postavený na udržitelnosti a rovném přístupu. „Nelze přece srovnávat rodinný hatchback, který ročně najede desetitisíce kilometrů a sportovní auto jako je Corvette, které většinu času stráví zaparkované v garáži.” Neumann požaduje zavedení individuálního přístupu, který bude místo místo papírové spotřeby založen na reálných emisích a bude brát v úvahu i reálné použití toho kterého vozu.
Jenže... není už takový systém dávno zaveden? Neúčastníme se jej všichni pokaždé, když na benzince platíme za načerpané palivo? Není to, zvláště s „podporou” spotřebních daní, tím systémem, který nás samotné vede k hledání optimálních řešení přesně pro naše potřeby? Ty pak pak otiskujeme do volby konkrétního vozu a podle naší poptávky musí automobilky své produkty šít. Pokusy EU do tohoto procesu vstupovat s „něčím lepším” jsou hloupým nepochopením životní reality a pokusem ujmout se moci nad něčím, co bez podobného řízení lépe žije samo.
Neumann se také opřel do nerovné pozice automobilek a jiných zněčišťovatelů. Pro elektrárny spalující fosilní paliva je také připraven limit, jenže sankce, které budou muset za jeho překročení, jsou 66krát menší, než v případě výrobců automobilů. Oxid uhličitý vypuštěný autem je prostě moc a moc ošklivý, ten z elektrárny vadí daleko méně. Otázkou je, jestli vůbec vadí. Ukazuje se, že ať už lidstvo vypouští CO2 kolik chce, světové klima na to nereaguje. Dokonce to podle poslední zprávy IPCC vypadá, že se nejenže neotepluje, naopak, někteří vědci začínají mluvit o přicházející době ledové.
Je to jedno z mála veřejných odsouzení současných plánů EU a snad úplně pronesené tak vysoce postaveným představitelem některé z evropských automobilek. Bude to kamínek, který spustí lavinu nebo ho byrokraté umlátí čepicemi? Mám obavu, že dojde na druhou variantu a k byrokratům se přidají i šéfové ostatních firem. Přece nevyhodí miliardy, které stál vývoj všech těch elektrovozítek a hoši z Bruselu vždy ochotně pomohou při prosazování sebenesmyslnějších regulací. Však ty je živí, oni žádný produkt nevytvářejí, jen ostatním mluví do jejich pracovních i osobních životů.
A je tu ještě jeden pozoruhodný aspekt. Zdálo by se, že prohlášení pana Neumanna zaujme všechny motoristické novináře minimálně v Evropě, minimálně v Německu. Reálně o něm ale informoval pouze britský Autocar a německý Automobilwoche, zprostředkovaně pár okrajových médií. Možná je to jen má paranoia, ale i to svým způsobem naznačuje, jak odvážný krok to byl na straně jedné a jak velký je nezájem informovat o menšinových názorech na straně druhé. My tento signál přehlížet nechceme...
Opel představil ve Frankfurtu spoustu novinek, nás ale nejvíce zaujalo prohlášení šéfa firmy, který se postavil iracionálním regulacím EU. Bohužel jsme jen jedni z mála
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 56 minutami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 3 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus