Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Omladinu přestávají bavit auta, individuální dopravu nahrazuje internetem
19.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z domova můžete nakupovat, komunikovat se známými i pracovat. Existuje tak vlastně důvod, proč vyrazit do dopravní zácpy?
Tento měsíc slavíme čtyřicáté výročí premiéry filmu American Graffiti, tedy snímku, který dlouhá léta víceméně definoval vztah mladých lidí k automobilům. Čtyřkolové klenoty byly jednoduše cestou ke svobodě, do práce, za známými i nákupy. Zároveň se z nich staly ukazatele společenského postavení. Tato doba se však začíná stávat minulostí - mladí raději sahají po elektronice než klíčcích od automobilu, ve kterém vidí maximálně dopravní prostředek. Tomu se ale nemůžeme divit, neboť do práce většina z nich ve městech s nedostatkem parkovacích míst míří hromadnou dopravou, ke kontaktu s přáteli používá sociální sítě a k nakupování místo kamenných obchodů internet.
Tento trend u nás nemusíte vnímat jako relevantní, v některých zemích se ale už projevuje v plné síle. Za příklad můžeme použít Japonsko, kde tento fenomén dospěl největšího rozvoje. Po dvacet let stagnující ekonomika, extrémní dopravní zácpy a zaměření mladých na spotřební elektroniku místo automobilů vedly ke značnému smrštění tamního automobilového trhu do značné míry právě kvůli tomu, že z něj ubyla velká část mladých zákazníků. Zatímco v době největší slávy v roce 1990 bylo prodáno 7,7 milionu vozů, v roce 2011 již registrace klesly na 4,2 milionu.
Samotný propad ovšem není tou největší katastrofou, tou je právě změna struktury kupujících. Podle výzkumu největšího japonského obchodního listu Nihon Shimbun se podíl dvacetiletých, kteří vůbec uvažují o koupi automobilu, snížil ze 48 % v roce 2000 na 25 procent v roce 2007. Počet mladých pod třicet pak ve stejném ohledu klesl mezi lety 1993 a 2005 na polovinu. Ztráta zájmu se pak pochopitelně odráží i v samotných prodejích a za vším prý stojí zmiňovaný internet, byť jeho preferenci jistě pomáhají i jiné faktory. Třeba fakt, že 40 % japonského trhu s auty činí kategorie zvaná „kei cars“, tedy minivozy s objemem motoru do 0,66 litru. Taková auta jsou nakonec opravdu jen dopravním prostředkem a za jejich volant se z jiných příčin lidé nehrnou.
Souvislost mezi rozmachem internetu a ztrátou zájmu mladých lidí o automobily potvrzuje i studie Výzkumného dopravního institutu přidruženého k Univerzitě v Michiganu. Podle ní v patnácti sledovaných zemích došlo k značnému souladu, kde na jedné straně stál zvyšující se zájem o internet a na druhé stále menší počet mladých za volantem. Vinit z toho přitom nelze nedostatek financí, neboť např. takové ojetiny dnes stojí méně než kdykoliv předtím. A rozhodně nejde o nezajímavé vozy, přesto ani na tento popud mladí nereagují, vyrostli už zkrátka v trochu jiné realitě.
Může se zdát, že Japonsko je daleko, ale i v Německu se za posledních 10 let značně snížil počet mladých pod 25 let, kteří ani nemají řidičský průkaz. Přitom podle analýz čím později lidé na trh s automobily vstoupí, tím méně si jich v životě koupí. Se rostoucí oblibou tzv. sdílení aut, kdy jedno auto bez problémů pokrývá nenáročné potřeby řady lidí, si pak někteří své vlastní auto nikdy ani nekoupí.
Podobný trend lze vysledovat i ve Velké Británii, která je brána za kolébku automobilismu a kde najdete snad největší počet sportovních automobilů na hlavu. I zde ale většinu řídí postarší lidé. Podle Ministerstva dopravy totiž počet držitelů řidičského průkazu ve věku od 17 do 20 let klesl ze 48 procent v roce 1993 na 31 procent v roce 2011. U mladých ve věku od 21 do 29 let to již bylo méně drastické (ve stejné době ze 75 % na 63 %), přesto jsou dané závěry pozoruhodné.
Je ovšem otázkou, zda si z nich automobilky něco vezmou. Řidičskou atraktivitou „trpí” stále měně nových vozů a fakt, že více a více připomínají spíše smartphone na kolech, jen nahrává jejich dalšímu zavrhování. Zajímavé bude také sledovat, zda se něco podobného bude ve větší míře projevovat i u nás, my zatím tento trend v našich zeměpisných šířkách jako silný nevnímáme. Není ale důvod domnívat se, že Česká republika bude za do značné míry stejných okolností ušetřena stejných následků...
Mladí lidé stále více považují automobily jen za prostředky, které jim přivezou žádané zboží. S rozšířenými službami na internetu se tak za volant nehrnou
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 6 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 9 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva