Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Okruh Monza má finanční potíže, možná zmizí z kalendáře F1
29.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italové sice získali potřebnou, více než půlmiliardovou investici, narazili však na tamní senát. Ten nechce přilehlá města i okruh oprostit od placení daně.
Italský okruh Monza je součástí šampionátu Formule 1 již od jejích počátků v roce 1950. Od té doby dráha pravidelně hostila královskou motoristickou disciplínu s výjimkou sezony 1980, kdy se závody přesunuly kvůli přestavbě italského motoristického svatostánku do Imoly. Již v následujícím roce však byly monoposty zpátky, přičemž všichni si už mohli užívat nového paddocku, uliček, tribun i únikových zón podél trati. Tato modernizace však nebyla poslední, zvláště s ohledem na stále vyšší tempo, kterého formule na nejrychlejším okruhu v seriálu dosahovaly. Teď to vypadá, že této pohádce bude brzy konec.
Důvodem je ten fakt, že Monza se dostala do finančních problémů. Kvůli tomu nemá okruh prostředky na další renovaci, která by šla ruku v ruce s novými bezpečnostními předpisy. Organizátoři si tak nejsou jisti, zda bude obnoven kontrakt s Bernie Ecclestonem, který vyprší v roce 2016. Vinu pochopitelně můžeme spatřovat jen ve schopnostech provozovatelů okruhu samotných, situaci ale nepomohl ani italský senát.
Ten odmítl nestandardní pomoc lombardskému regionu resp. městům Monza a Milán, jimž okruh patří. Obě města sice získala zastání v samotném regionu, který hodlal do okruhu a spřízněné oblasti investovat okolo 20 milionů Eur (cca 550 mil. Kč), ovšem pouze pod podmínkou, že tato suma nebude zdaněna. Tento krok ovšem neschválil národní senát s tím, že region Lombardie není vlastníkem okruhu a tudíž je daná investice po technické stránce neproveditelná.
Ať už by důvodem bylo cokoli, principielně je to správný postoj - podobná komerční aktivita musí být soběstačná jako všechny jiné. Na druhou stranu v době, kdy se peníze „těch druhých” vesele sypou do tisíce a jednoho nesmyslu skrze všemožné operační programy, jde pořád o to smysluplnější přerozdělování. Bez finanční injekce okruh ztratí své hlavní lákadlo pro fanoušky, kteří tím pádem přestanou na Monzu jezdit a v přilehlých obchodech, penzionech a hotelech nebudou utrácet. Na tom nakonec budou bity i státní a lokální rozpočty.
Nad okruhem v Monze se tedy v tuto chvíli stahují temné mraky a zatím není jisté, zda se je podaří rozehnat. Od samotného Bernieho Ecclestonea přitom Monza asi může očekávat pomoc jen sotva. Promotér celého šampionátu totiž nemá jediný problém nahrazovat klasické okruhy moderními „tilkedromy“, které jsou sice nudné, nicméně jejich organizátoři nemají hluboko do kapsy tak, jako ti italští.



Monza je součástí šampionátu F1 již od roku 1950. Aktuálně se však nad budoucností okruhu začínají stahovat mraky
Zdroj: Autoblog.it
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 50 minutamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 2 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 3 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 5 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB