Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O volné patenty Tesly, podle očekávání, nikdo významný nestojí
29.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Žádná z velkých automobilek se ani nezajímá o použití volných patentů Tesla Motors. Překvapit to může jen zelené kamarády pana Muska.
Když jsme vás zkraje června informovali o tom, že Tesla uvažuje o uvolnění svých patentů, hned jsme vás varovali, abyste za tím nehledali velkorysost automobilky. Firma Elona Muska, která více než co jiného připomíná chytřejší interpretaci Ponziho schématu (prodej aut za dumpingové ceny, trvalé přežívání ve ztrátách díky dotacím i dalšímu přerozdělování a v neposlední řadě lžemi a překrucováním faktů vedoucím ke zvyšování ceny akcií, dalšímu veledůležitému zdroji příjmů firmy) usiluje hlavně o to, aby dobře vypadala. Všechno ostatní je druhotné - vývoj, výroba a prodej samotných aut ji peníze jen stojí. Šlo tedy o krok, který měl zlepšit image společnosti v očích co nejširší veřejnosti a to se do jisté míry podařilo, my jsme ale zůstali skeptičtí.
Mohli byste namítat, že zbytečně, že realita je, nebo přinejmenším může být jiná. Když ale Tesla patenty skutečně uvolnila, dodali jsme smutnou pravdu, která pro jiný scénář mnoho prostoru nedává - firma zkrátka nic převratného nevymyslela. Automobilka pouze nepodstatnými způsoby zlepšila fungování principielně dobře známých řešení, se kterými se už kdysi pokoušel prosadit třeba Ferdinand Porsche. Neuspěl a neuspěla by ani ona, kdyby nebyla roky dotována horem dolem, podobně nebyly zvýhodňovány její produkty a nedokázala úspěšně hrát hru s investory na burze. Znovu opakujeme, že samotný prodej pár tisíc aut ji jen stál miliardy.
Pokud byste nevěřili nám, můžeme nechat promluvit trh. Kolegové z Autoblog Green se poptali některých významných automobilek, zda patenty Tesly zkoumá a hodlá je využít. Kdyby obsahovaly cokoli cenného - a teď jsou k dispozici zdarma - jistě by se na ně konkurenční firmy slétly jak vosy na bonbón, byly by zdrojem přinejmenším velkých úspor (za vlastní vývoj) nebo rovnou i zisků (když budete moci nabídnout totéž co Tesla bez podstatné části jejích vývojových vstupů, měli byste vydělat). Jenže nepřiletěl nikdo. Z významných automobilek opravdu nikdo.
Některá optimistická média zmiňují, že zájem možná projevily firmy BMW a Nissan, ale to je jen spekulace. Došlo pouze ke schůzkám Elona Muska se zástupci těchto společností, že by kterákoli z nich chtěla použít patenty Tesly, nezaznělo - pánové a dámy se klidně mohli bavit také o tom, kdy si dají partičku Golfu. Naopak na přímou otázku, zda někdo zkoumá patenty Tesly, odpověděly dotázané firmy buď jasným „ne”, nebo jinými projevy nezájmu.
Kolegové ze zeleného Autoblogu označují zájem za vlažný, my bychom jej označili za nulový. „Právě teď není nikdo, kdo by u nás vážně zkoumal patenty Tesly. O to, co Tesla dělá, se zabýváme spíše po obchodní stránce,” řekl „šéf elektrifikace” aut koncernu GM. Vtipná byla také reakce Hondy, která ústy své mluvčí prohlásila, že Honda už je lídrem na tomto poli a má jeden z nejefektivnějších vozů v segmentu, Fit EV. Jinými slovy: jsme dobří a nepotřebujeme nikoho. Na jednu stranu to lze považovat za obyčejné sebevědomé prohlášení, na druhou ale i to odráží realitu - patenty Tesly nemají jinému elektromobilu v čem podstatném prospět. Princip jejich fungování je stejný a trpí stále stejnými neduhy, které jim znemožňují úspěch i v Číně. Možná ještě více vypovídající jsou ale reakce Fordu, Toyota a Chrysleru, které na otázku tohoto typu vůbec nechtěly odpovědět.
Za výjimku nakonec nelze považovat ani ono BMW, které ústy jednoho ze svých amerických mluvčí prohlásilo, že jej „zajímá úspěch elektrické mobility, ale nemůže komentovat obchodní prohlášení jiných firem (uvolnění patentů Tesly - pozn. red.)”. Naopak výjimkou je firma Mahindra, která jako jediná řekla alespoň tolik, že „patenty prozkoumá, ale je zatím příliš brzy na to říci, zda ji mohou v něčem pomoci”. I kdyby ale zjistila, že ano, máme pocit, že zájem takové společnosti je pro Teslu a Elona Muska asi takovou poctou, jako kdyby patenty použil výrobce elektrokol.
Nechceme se opakovat, ale Tesla Motors je po našem soudu jeden velký blud toužící se svézt po na trhu neživotaschopné módní vlně, která bude neprodleně zastavena jediným škrtem v dotační politice. Každý další její krok to potvrzuje. Mohlo by nám to být jedno, Model S ani jiné její auto si kupovat nemusíme. Jenže to je právě problém tohoto druhu „podnikání” - peníze z našich i vašich kapes budou na straně příjmů Tesly tento blud živit dříve nebo později, ať chcete, nebo ne. A to je něco, co se nám jednoduše líbit nemůže.
Pokud chce Elon Musk ukázat, že je opravdu schopný a umí opravdu stvořit něco, co ostatní nikoli a na trhu s tím uspět, může kdykoli říci: „Nechci ani korunu z dotací, děláme něco, co lidé chtějí a dokáže se to na trhu samostatně prosadit za odpovídající cenu.” Pokud toto udělá, smekneme klobouk a odebereme se zpětným chodem do zákulisí. Jenže to on nikdy neudělá, v tu chvíli by jeho oportunistický byznys zamířil ke dnu...
Elonu Muskovi lze poblahopřát leda k titulu Oportunista roku. Někteří mohou obdivovat i tuto schopnost, my se mezi takové rozhodně neřadíme
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus