Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O rychlosti auta už dnes nerozhoduje řidič, říká mistr světa z časů rallye skupiny B
11.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zlí jazykové tvrdí, že moderní auta připomínají spíše herní konzole. Walter Röhrl se nezdá být úplně proti, i když tyto vozy sám pomáhá vyvíjet.
Nové Porsche 911 GT2 RS na sebe strhává pozornost, kdekoliv se objeví. Jízdní debut si značka střihla na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde se zároveň objevili také tovární jezdci a testeři Walter Röhrl a Mark Webber. Oba byli do vývoje novinky zapojeni od počátku, jejich slova o voze proto nesmíme brát na lehkou váhu. A to přesto, že de facto znamenají konec přezdívky Ovdovovač a moderní auta z jistého úhlu pohledu obecně nestaví do dobrého světla.
Slovem Ovdovovač, respektive anglickým termínem Widowmaker, byla označována 911 GT2 generace 993. Porsche tehdy tuto variantu užívalo i na závodních okruzích, kvůli čemuž bylo třeba homologační série. Vzniklo tak pouhých 57 exemplářů (sedm jich dostalo volant na pravé straně), které poháněl přeplňovaný šestiválec naladěný na maximálně 450 koní. Tento výkon mířil pouze na zadní kola, kam jej přenášel šestistupňový manuál a mezi tím vším se nacházelo jediné - řidič.
Automobilka vůz naladila ideálně pro okruhové profesionály, za volant se ovšem dostali i lidé s horšími schopnostmi. Od některých z nich si auto vybralo daň nejvyšší, čímž GT2 přišla ke své přezdívce. Té se pak držely i následující generace, přestože v jejich případě již ostrost postupně stále více nahrazovaly sofistikované technologie. Nejinak je tomu u stávajícího provedení, kde kupříkladu řízení zadní nápravy je důvodem, proč vůz mohl dostat 700 koní.
Röhrl přiznává, že právě vysoký výkon byl jednou z největších výzev. „Zkoušeli jsme řadu možností, nicméně ve výsledku ten pravý důvod, proč jsme zkoušeli vystoupat na metu 700 koní, bylo Ferrari (488 GTB - pozn. red.), které má koní 680. Nebylo pro nás ovšem jednoduché se k oněm 700 koním dostat,“ dodává rallyová legenda k nejvýkonnějšímu silničnímu nelimitovanému Porsche všech dob.
„Víte, myslím, že elektronika je stále lepší a lepší. Řekl bych totiž, že před takovými pěti lety nebylo možné, abychom u zadokolky dosáhli 700 koní. Ale dnes je neskutečné, jak dobře vše funguje,“ popisuje změny u novinky Röhrl. A dodává, že mezi systémy, které vysoký výkon u nového GT2 umožnily, patří právě řiditelná zadní náprava. Ta nezlepšuje ani tak ovladatelnost, jako umožní rychlou změnu směru.
„Samozřejmě že v uzavřených zatáčkách pomáhá vozu lépe zatočit. Největší výhodou je ale rychlá změna jízdního pruhu. Novinka je tak bezpečnější i snadnější na řízení,“ osvětluje Röhrl proč se u nového Porsche 911 GT2 RS není třeba obávat, že bude svou posádku ohrožovat. To ale prý rozhodně neznamená, že by šlo o nějaké ořezávátko. Vůz jen pouze nabídne vyšší každodenní použitelnost a komfort, na okruhu se ale rozhodně neztratí.
Mimo to pak hlavní testovací jezdec Porsche a jeden z nejrespektovanějších pilotů historie potvrzuje, co jsme si již delší dobu mysleli - tedy že zatímco dříve jste si jízdu ve sportovním voze museli tvrdě odpracovat, dnes má hlavní slovo technika, které svými povely dáváte spíše impulsy k do jisté míry samostatné činnosti. Přirovnání k pověstnému Playstationu tu nebývá od věci.
„Před pár dekádami mi kde kdo říkal, že když budu mít pod pravou hodně výkonu, bude snadné vyhrávat. Jenže tak to nebylo. Znám spoustu jezdců, kteří byli rychlejší i s menším výkonem. Dříve všechno záviselo na vás a na tom, jak výkon využijete. Dnes je všechno o technické povaze auta,“ uzavírá pro puristy poněkud smutně Röhrl.
My už jen dodáme, že s oněmi 700 koňmi zvládne nové Porsche 911 GT2 RS stovku již za 2,8 sekundy, nejvyšší rychlost pak činí 340 km/h. Kromě toho se mluví o zajetí Ringu pod 7 minut, přesný čas ale zatím nebyl zveřejněn. Mark Webber ovšem přidal k lepšímu, že při testech na nejnáročnějším okruhu světa dostal z vozu až 336 km/h, což je více než držitelé dosud rekordních časů. Neříká to vše, ale leccos to naznačuje o tom, že může být vůz na Severní smyčce Nürburgringu schopen...




V Goodwoodu se ukázal Walter Röhrl i Mark Webber...
...stejně jako samotné Porsche 911 GT2 RS
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez včera 15:23
- V Moto2 PP pro Gonzaleze, 10. Salač včera 14:28
- Pole Position získal v Moto3 v Jerezu Rueda včera 13:40
- Pole Position si v Jerezu vyjel překvapivě Fabio Quartararo včera 10:53
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky 25.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včeraPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
včeraHyundai zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem, znovu. Chvíli to s nimi vypadalo slibně, teď zažívá typický příběh
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva