Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O elektromobily už není zájem ani v půjčovnách, důvody jsou stále stejné
15.10.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejen v prodejích, ale i ve statistikách půjčoven aut jsou elektromobily propadákem. Hlavně kvůli mizernému dojezdu, nepomáhají ani nízké ceny.
Elektromobily netvoří jen malou část prodejů automobilek, ani v půjčovnách aut se jim příliš nedaří. Lee Broughton, šéf udržitelnosti (ať už tento newspeakový titul znamená cokoli...) u Enterprise Holdings, největší půjčovně aut ve Spojených státech, říká, že i když si dost zákazníků elektromobil rádo vyzkouší, brzy jej raději vymění za auto s konvenčním spalovacím motorem nebo aspoň za hybrid. Zatímco průměrná doba zapůjčení vozu s konvenčním pohonem je 6 dnů, u elektromobilů jde pouze o 1,6 dne - i to dosvědčuje, že většina zákazníků svou plánovanou „elektrickou výpůjčku” ani nedokončí v souladu s původním záměrem.
Za půjčení běžného elektromobilu, jako je třeba Nissan Leaf, přitom pobočka Enterprise ve floridském Orlandu chce jen 55 dolarů (asi tisíc korun) za den, tedy zhruba stejně, jako za srovnatelně velké auto se spalovacím motorem. I přes smazání rozdílu ceny pro zákazníka však o elektromobily zájem není kvůli - přesně tak - problematickému dojezdu spojeného s dlouhou dobou potřebnou pro dobití.
To je problém jednak proto, že v Americe jsou ujeté vzdálenosti řádově větší než v Evropě, a jednak proto, že když si někde půjčujete auto, dost těžko to v daných místech znáte natolik, abyste mohli volit trasu s ohledem na dojezd vašeho stroje. Potřebujete mít zkrátka jistotu, že dojedete, kam potřebujete, ne že si sjedete zatím nepoznaným autem.
Společnost Hertz chtěla do svého vozového parku zařadit 500 až 1 000 elektrických aut, včetně Leafů a Chevroletů Volt (ty však až tak úplně elektrické nejsou, jsou to spíše plug-in hybridy) do roku 2011. Kvůli slabé poptávce zákazníků však tento cíl ani zdaleka nenaplnila. V nabídce však má několik vozů Tesla, které v Los Angeles a San Francisku nabízí od 400 dolarů (7 400 Kč) za den v rámci zážitkového programu Dream Cars. Problém je, že ve stejné cenové hladině si můžete půjčit Porsche 911 nebo Mercedes SL550 - a kdo by si místo něčeho takového vybral elektromobil?
Celkově je na silnicích Spojených států 140 tisíc elektromobilů, což nutně zahrnuje i Chevy Volty a Toyoty Prius Plug-In, protože jinak se to nemá kde nasbírat - do letoška se v U. S. prodalo všehovšudy 25 tisíc Leafů. I tak - 140 tisíc elektromobilů na cestách Ameriky je skutečně o hodně méně, než do roku 2015 prezidentem Obamou plánovaný milion.
Sam Ori, vice-prezident Electrification Coalition, skupiny zabývající se obchodem s elektromobily, řekl, že se zájem o elektromobily bude zvyšovat, pokud lidé budou mít více možností si je vyzkoušet. "Dokud nepřimějete lidi být s touto technologií spokojeni, její vzestup nepřijde," dodal.
Tato slova mezi řádky dávají tušit, že doba, kdy je lidem nuceno něco, co nechtějí, ještě není ani zdaleka u konce. Nic na tom evidentně nezmění ani ekonomické výsledky - nejen prodeje, ale i statistiky půjčoven ukazují, že se přes mizerný dojezd spojený s dlouhou dobou nabíjení elektromobilů přenese skutečně jen málokdo. Dokonce i samy automobilky připouštějí, že elektromobily existují jen proto, aby značky plnily emisní limity. Zda toto je vhodná strategie, zejména v době vleklé recese, posuďte sami...
Elektromobilům se nedaří nejen v autosalonech, ale ani v půjčovnách aut
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024 - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch