Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník
9.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koncern VW najel po sérii přiznání na novou strategii. Škrtat se bude, ale zase ne tolik. A sypat popel na hlavu se také bude, ale spíše pro efekt.
Kdybychom byli tištěným deníkem a nikoliv internetovým médiem, popsali bychom již o kauze Dieselgate takové množství papíru, že by nás nejspíše někteří eko-aktivisté začali pranýřovat stejným způsobem jako samotný koncern Volkswagen. Vyhýbat se informování o novinkách v této kauze ale nemůžeme, zvláště když se vývoj začne ubírat novým směrem. A to právě začíná.
Už ráno jsme vás informovali o tom, že VW nadále mlží o tom, co software v motorech TDI EA 189 prodaných v Evropě vlastně dělá, troufá si ale tvrdit, že pokud něco dělat bude, jeho činnost by na základě evropských standardů nemusela být nelegální. Jinými slovy: Volkswagen evidentně zjistil, že přiznáním cesta k úspěchu nevede, a tak raději přepřáhne na zatloukání, alespoň v právní rovině. Směrem k veřejnosti staví přece jen méně sebevědomou tvář, i když také v tomto ohledu nový šéf automobilky Matthias Müller získává půdu pod nohama.
Ten v rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine jednak uvedl, že celosvětově se skandál netýká 11 milionů aut, ale nejspíše „jen“ 9,5 milionu. To je sice i nadále celoroční produkce koncernu, nicméně vůči původní cifře jde již o 14procentní pokles. A ten ve výsledku nemusí být konečný, neboť od VW stále nezaznělo, jaká auta jsou reálně zasažena něčím jiným než přítomností jakéhosi software. Svolávací akce tedy bude pro Volkswagen levnější, a to pořád platí, že se k ní majitelé inkriminovaných vozů nejspíše dostaví jen v o málo větší než minimální míře.
A zdá se, že už i sám Müller skrytě bojuje o to, aby se ji raději zúčastnilo co nejméně lidí. Šéf koncernu totiž uvedl, že i když půjde jen o softwarový „update”, lze u aut očekávat pokles mj. maximální rychlosti. „Tři nebo pět kilometrů v hodině v případě nejvyšší rychlosti je méně důležité než dosažení emisních limitů,“ řekl. Sám si přitom musí být vědom, že zákazníci uvidí věc z valné většiny přesně naopak, jako Jeremy Clarkson. Svolávací akce se tak stále více jeví jen jako image-podporující krok, nikoli vážně míněná „oprava”.
Že VW věří tomu, že to s řešením nebude tak hrozné (upřímně řečeno, v USA může klidně vyhlásit bankrot tamního zastoupení, opustit tento trh a bolet ho to zase tolik nebude), svědčí i jeho ne zase tak velké odhodlání pohřbít nákladné projekty. I když automobilka musí počítat s tím, že účet za celou kauzu bude nemalý a bez škrtů v investiční strategii kalkulující s 2,7 bilionu Kč se neobejde, Müller v rozhovoru vypíchnul, že spíše než úplný konec jakéhokoli projektu preferuje jeho odložení.
Ani to se ovšem nedotkne nové generace Volkswagenu Phaeton, která je prý pro značku velmi důležitá v rámci operací na asijských trzích. S otazníky pak zmínil především značku Bugatti, i když konkrétní plány nenaznačil. Není tedy jisté, zda dojde pouze k odložení debutu nového modelu Chiron či k něčemu horšímu. Úplný konec čeká leda sponzoring řady sportovních akcí, přičemž o peníze nejspíše přijde fotbalový klub VfL Wolfsburg. Jak tomu ale bude v případě šampionátů Le Mans a WRC, to je prozatím ve hvězdách.
Tím nové informace ještě nekončí, Müller se totiž pustil také do ochrany bývalého šéfa koncernu Martina Winterkorna. Ten podle jeho slov o celé levárně VW opravdu nevěděl, což podtrhl slovy: „Myslíte si, že člen představenstva má čas 'hrabat se' v software motoru?”. Místo toho se mělo i podle něj jednat o iniciativu úzké skupiny inženýrů, kteří museli na jedné straně bojovat s tlakem na snížení emisí, na straně druhé pak s udržením nákladů při zemi.
Kromě toho se Müller zastal i Ferdinanda Piëcha, okolo nějž se v souvislosti s kauzou vyrojila celá řada spekulací. Nový šéf Volkswagenu si rozhodně nemyslí, že bývalý předseda stojí za rozpoutáním skandálu, který mu de facto vrátil vládu nad koncernem, i když nepřímou. Vše jsou prý jen vykonstruované zvěsti, jenž se nezakládají na pravdě. Více se nejspíše dozvíme až v příštím týdnu, víkend snad bude „nedieselový“...
Koncept nového VW Phaeton zjevně nebude tím posledním co z druhé generace uvidíme
Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller očividně již přepřáhl na odlišnou strategii, dává to smysl
Zdroj: Frankfurter Allgemeine
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 3 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 9 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 11 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.