Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník

Koncern VW najel po sérii přiznání na novou strategii. Škrtat se bude, ale zase ne tolik. A sypat popel na hlavu se také bude, ale spíše pro efekt.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník

9.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Koncern VW najel po sérii přiznání na novou strategii. Škrtat se bude, ale zase ne tolik. A sypat popel na hlavu se také bude, ale spíše pro efekt.

Kdybychom byli tištěným deníkem a nikoliv internetovým médiem, popsali bychom již o kauze Dieselgate takové množství papíru, že by nás nejspíše někteří eko-aktivisté začali pranýřovat stejným způsobem jako samotný koncern Volkswagen. Vyhýbat se informování o novinkách v této kauze ale nemůžeme, zvláště když se vývoj začne ubírat novým směrem. A to právě začíná.

Už ráno jsme vás informovali o tom, že VW nadále mlží o tom, co software v motorech TDI EA 189 prodaných v Evropě vlastně dělá, troufá si ale tvrdit, že pokud něco dělat bude, jeho činnost by na základě evropských standardů nemusela být nelegální. Jinými slovy: Volkswagen evidentně zjistil, že přiznáním cesta k úspěchu nevede, a tak raději přepřáhne na zatloukání, alespoň v právní rovině. Směrem k veřejnosti staví přece jen méně sebevědomou tvář, i když také v tomto ohledu nový šéf automobilky Matthias Müller získává půdu pod nohama.

Ten v rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine jednak uvedl, že celosvětově se skandál netýká 11 milionů aut, ale nejspíše „jen“ 9,5 milionu. To je sice i nadále celoroční produkce koncernu, nicméně vůči původní cifře jde již o 14procentní pokles. A ten ve výsledku nemusí být konečný, neboť od VW stále nezaznělo, jaká auta jsou reálně zasažena něčím jiným než přítomností jakéhosi software. Svolávací akce tedy bude pro Volkswagen levnější, a to pořád platí, že se k ní majitelé inkriminovaných vozů nejspíše dostaví jen v o málo větší než minimální míře.

A zdá se, že už i sám Müller skrytě bojuje o to, aby se ji raději zúčastnilo co nejméně lidí. Šéf koncernu totiž uvedl, že i když půjde jen o softwarový „update”, lze u aut očekávat pokles mj. maximální rychlosti. „Tři nebo pět kilometrů v hodině v případě nejvyšší rychlosti je méně důležité než dosažení emisních limitů,“ řekl. Sám si přitom musí být vědom, že zákazníci uvidí věc z valné většiny přesně naopak, jako Jeremy Clarkson. Svolávací akce se tak stále více jeví jen jako image-podporující krok, nikoli vážně míněná „oprava”.

Že VW věří tomu, že to s řešením nebude tak hrozné (upřímně řečeno, v USA může klidně vyhlásit bankrot tamního zastoupení, opustit tento trh a bolet ho to zase tolik nebude), svědčí i jeho ne zase tak velké odhodlání pohřbít nákladné projekty. I když automobilka musí počítat s tím, že účet za celou kauzu bude nemalý a bez škrtů v investiční strategii kalkulující s 2,7 bilionu Kč se neobejde, Müller v rozhovoru vypíchnul, že spíše než úplný konec jakéhokoli projektu preferuje jeho odložení.

Ani to se ovšem nedotkne nové generace Volkswagenu Phaeton, která je prý pro značku velmi důležitá v rámci operací na asijských trzích. S otazníky pak zmínil především značku Bugatti, i když konkrétní plány nenaznačil. Není tedy jisté, zda dojde pouze k odložení debutu nového modelu Chiron či k něčemu horšímu. Úplný konec čeká leda sponzoring řady sportovních akcí, přičemž o peníze nejspíše přijde fotbalový klub VfL Wolfsburg. Jak tomu ale bude v případě šampionátů Le Mans a WRC, to je prozatím ve hvězdách.

Tím nové informace ještě nekončí, Müller se totiž pustil také do ochrany bývalého šéfa koncernu Martina Winterkorna. Ten podle jeho slov o celé levárně VW opravdu nevěděl, což podtrhl slovy: „Myslíte si, že člen představenstva má čas 'hrabat se' v software motoru?”. Místo toho se mělo i podle něj jednat o iniciativu úzké skupiny inženýrů, kteří museli na jedné straně bojovat s tlakem na snížení emisí, na straně druhé pak s udržením nákladů při zemi.

Kromě toho se Müller zastal i Ferdinanda Piëcha, okolo nějž se v souvislosti s kauzou vyrojila celá řada spekulací. Nový šéf Volkswagenu si rozhodně nemyslí, že bývalý předseda stojí za rozpoutáním skandálu, který mu de facto vrátil vládu nad koncernem, i když nepřímou. Vše jsou prý jen vykonstruované zvěsti, jenž se nezakládají na pravdě. Více se nejspíše dozvíme až v příštím týdnu, víkend snad bude „nedieselový“...


Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 1 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 01Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 2 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 02Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 3 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 03Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 4 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 04Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 5 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 05Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 6 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 06Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 7 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 07Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 8 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 08Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 9 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 09Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 10 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 10Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 11 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 11Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 12 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 12Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 13 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 13Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 14 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 14Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 15 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 15Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 16 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 16Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 17 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 17Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 18 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 18Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 19 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 19Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 20 - VW C Coupe GTE koncept VW Phaeton 2018 zive 20
Koncept nového VW Phaeton zjevně nebude tím posledním co z druhé generace uvidíme

Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 21 - Matthias Muller CEO VW 2015 01Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 22 - Matthias Muller CEO VW 2015 02Nový VW Phaeton Dieselgate nepohřbí, nad Bugatti se ale vznáší otazník - 23 - Matthias Muller CEO VW 2015 03
Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller očividně již přepřáhl na odlišnou strategii, dává to smysl

Zdroj: Frankfurter Allgemeine

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.