Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový Top Gear je jako špatná ojetina. Překvapí leda tím, co nefunguje
30.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
První epizoda Top Gearu s Chrisem Evansem a Mattem LeBlancem je za námi. Zázraky jsme nečekali, absence vlastní tváře je ale přesto zklamáním.
Je pondělí 30. května, což znamená jedno jediné - za sebou máme premiéru nového Top Gearu. Tedy motoristického pořadu, o který jsme v poslední době zavadili prakticky každý den. Divit se tomu nelze, přeci jen jde o televizní fenomén, který je tu s námi již od roku 1977. Jeremy Clarkson byl přitom již součástí této původní show, nicméně zlatonosnou slepici z ní společně s Richardem Hammondem a Jamesem Mayem udělal až po roce 2002.
Jak jistě víte, nový formát víceméně počítal s úvodním testem, následně novinkami, druhým testem, vyzpovídáním hosta a jeho jízdou v cenově dostupném vozu a třetím testem. Posléze se k tomu začaly přidávat různé tématické speciály, nicméně vždy jsme v úvodu dostali Clarksonovo „Hello and welcome“, zatímco závěr okořenila slova „And on that bombshell...“ Díky tomu všemu se Top Gear stal světově proslulým, nicméně zejména v posledních dvou sezónách již bylo vidět, že začíná být vyčpělý.
S odchodem Jezzy a spol. tak BBC vlastně dostala unikátní příležitost, jak show řádně osvěžit. Uspěla? V tomto směru rozhodně nikoli. Místo snahy o kreativitu se autoři rozhodli dále ždímat tytéž nápady a nabídnout nám obsahově nepřekvapivý Top Gear v nezajímavém balení. Neberte tyto ani další řádky jako definitivní rozřešení, přece jen máme za sebou teprve první epizodu a další mohou nabídnout jiný obrázek. Přesto je třeba říci, že už první vysílání nasvědčuje cosi o obecně nevhodném přístupu BBC ke vzkříšení tohoto pořadu a velmi pochybujeme o tom, že se v průběhu dalších epizod podstatně změní.
V prvé řadě platí, že nový Top Gear vážně není příliš nový. To na jednu stranu bylo možné očekávat - je to stále ten samý pořad stále té samé BBC, která nemá příliš mnoho důvodů jej podstatně měnit. Je to její show s jejím formátem a jakékoli konkrétní osazenstvo bude vždy do značné míry jen tváří těch, kteří obsah pořadu vytvářejí mimo pozornost kamer. Přesto se nemůžeme zbavit pocitu, že BBC měla udělat všechno proto, aby „nový” Top Gear, třebaže ve stejném formátu, byl alespoň obsahově a v detailech svůj. Britové ale udělali pravý opak a až přílišnou snahou dělat vlastně dál to samé pořad jen shazují.
Jeho formát zůstává víceméně dodržen, změnilo se pouze pár detailů. Což by vážně nutně nevadilo. Máme tu pochopitelně jiné moderátory a místo cenově dostupného vozu jsme dostali speciálně upravené Mini (za peníze BMW v rámci reklamní spolupráce). Ani to by nemusel být problém, kdyby se ale autoři - ať už za ně budete považovat kohokoli - pokusili vytvořit na těchto základech něco svého. A to opravdu nemáme pocit, že by se povedlo. Ostatně, pokud už je něco jinak, beztak to připomíná další pořady Chrise Evanse nebo jiná účinkování Jeremy Clarksona, což také není zrovna náplní slova kreativita.
V momentě, kdy BBC nechala stejné všechno krom výše zmíněného, sama si tím říká o srovnání s dřívějšími realizacemi téhož. A ty byly prostě lepší. Největší problém je osoba Chrise Evanse, do kterého jsme po jeho odsuzování již před premiérou nové sezóny nechtěli kopat, kritice je ale těžké se vyhnout. Britský moderátor nedokázal být svůj - buď se sám až příliš snaží být novým Clarksonem a nebo mu scénáristé nenapsali lepší roli. Používá tak tytéž fráze, grimasy i tón hlasu. Není to ale herec a při realizaci tohoto partu byl zřetelně nervózní. Přirozený a příjemný byl jen během zpovídání celebrit, což v podstatě odpovídá jeho druhé práci - tedy moderování ranní rádiové show. Jinde od něj BBC chtěla něco, co jednoduše neumí.
Aby toho nebylo málo, řada lidí mu vytýká, že neustále zvyšuje hlas, chvílemi doslova křičí. Tím se zřejmě snaží vnést do pořadu zábavu či napětí, je to ale umělé a výsledek je však spíše zcela opačný - jen tím proti sobě poštvává už tak nenakloněné publikum. Na druhou stranu, v rámci živých výstupů ze studia se nyní již může pouze zlepšit a ty jsou (na rozdíl od ostatního materiálu, který je již hotov pro celou sezónu) natáčeny průběžně. Takže nelamme hůl příliš brzy.
Potíží je ale i samotný obsah, který znovu není nápaditý - souboj dvou supersportů s kanóny tu už byl, stejně jako jízda v Reliantech do Blackpoolu. Technické zpracování těchto výstupů bylo perfektní, představení Sabine Schmitz za volantem amerického muscle caru zábavné, předvedené kousky s auty přesvědčivé. Jen tomu poněkud chyběl moment překvapení, ostatně jako zbytku celé show. Za výjimku bychom označili Matta LeBlanca, který měl vedle Chrise Evanse jednu podstatnou výhodu - jako herec by před kamerou přirozeně zvládl zahrát snad cokoli a jeho „role” byla jednoznačně zajímavější, než ta Evansovo. Působil tak uvolněněji a „nověji”, ostatně jako jeho představení s Arielem Nomad v Maroku, které ale ve své podstatě také nebylo novým nápadem - něco podobného jsme v Top Gearu viděli před 11 léty.
Samozřejmě, v České republice v něm asi každý bude vidět Joeyho ze seriálu Přátelé, jak se pokouší jezdit s vozy, nicméně názor na něj by časem mohl být spíše kladný, jakkoli je otázkou, zda v celé sérii dostane stejný prostor jako v první epizodě. Z ostatních nových aktérů pořadu jsme toho viděli minimum, alespoň zatím. Což může být dáno i tím, že v době natáčení materiálů k prvnímu dílu ani všichni nemuseli být „na palubě”.
Nový Top Gear zkrátka zatím působí jako špatné ojeté auto. Dělá jen to, co dobře znáte a pokud vás něčím překvapí, pak leda nějakou poruchou. Používat takový vůz není katastrofa, jen vás to zkrátka nebaví. Katastrofou není ani nový Top Gear, zaostal ale i za relativně malými očekáváními a se svými vyzpytatelným obsahem a několika „poruchami” také nebavil, jak by mohl a měl.
Dodat už můžeme jen pár zajímavých faktů, z nichž první se týká šéfkuchaře Gordona Ramseye, který byl jednou ze dvou celebrit, které se v první díle objevili. Milovník supersportů totiž potvrdil, že je jedním z těch šťastlivců, kteří dostanou Ferrari LaFerrari Spider. A zmínit můžeme také, že LeBlanc a Rory Reid zřejmě nechtěně odhalili identitu aktuálního Stiga. Oba totiž začali na Twitteru sledovat závodního jezdce Phila Keena. Otázka zní, kde jinde by se americký herec mohl seznámit s britským závodníkem, když ne při natáčení Top Gearu. Keen byl navíc s touto rolí spojován již dříve.
Zda je tomu ale skutečně tak, nám BBC samozřejmě nepotvrdí. Je ale dost možné, že špionážní fotografové nyní budou závodníka bedlivě sledovat, zda jeho cesty nevedou až příliš často na aerodrom v Dunsfoldu. A jak dlouho tam povedou cesty Evanse a spol., bude také zajímavé sledovat...
Největší kritiky se dočkal Chris Evans, Matt LeBlanc naopak spíše obstál
Je Phil Keen novým Stigem? Možné to je
Reakce britských diváků na nový Top Gear jsou vesměs negativní, i když pár pozitivních se také najde
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva