Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nové SUV Škoda vznikne na základech Bentley EXP 9 F
1.4.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Koncept britského SUV nezaujal a u VW nyní řeší, co si s hotovým autem počít. Jako Bentley se prodávat nedá, ale jako Škoda ano.
Už nějaký ten pátek se mladoboleslavská automobilka netají s tím, že chce do prodeje dostat větší SUV, než jakým je dnes model Yeti. Spekulovalo se o tom, jestli vznikne na základech Audi Q5 či VW Touareg, nebo půjde o vlastní řešení, které později Volkswagen použije pro velký a relativně levný sportovně-užitkový vůz pro americký trh. Je to už tedy docela dlouhý příběh plný zvratů, nyní ale definitivně dospěl svého rozuzlení. A to dosti překvapivého.
Česká novinka totiž vzejde z vozu, který se v Ženevě představil jako Bentley EXP 9 F. Zní šíleně, aby byla technika jedné z nejprestižnějších značek koncernu VW použita pro jednu z nejobyčejnějších, Němcům ale mnoho jiného nezbývá.
„EXP 9 F byl v Ženevě takový propadák, že ho jako Bentley prodávat prostě nemůžeme,” řekl nám jeden z manažerů z Crewe, který si nepřál být jmenován a pokračoval: „Vzhledem k současné situaci si ale také nemůžeme dovolit veškerý dosavadní vývoj prostě zahodit, a tak jsme vůz nabídli dalším koncernovým značkám.”
„Zkusili jsme to u Lamborghini, slyšeli jsme jen 'non', ve Španělsku nám řekli 'no' a v centrále VW na nás s kolegy opakovaně křičeli slovo, kterému jsem úplně nerozuměl, znělo jako 'švajnhunt'. Zajeli jsme tedy do Boleslavi a díky bohu to prošlo, EXP 9 F si vzali i s piknikovou sadou,” uzavřel Brit s tím, že o tomto autě už nikdy nechce slyšet.
Zajeli jsme tedy do české automobilové metropole a setkali se s mimořádně vřelým přijetím. Nečekaná britská nadílka evidentně udělala tamním vývojářům radost.
„Vyšlechtím zázračného hybrida, který bude luxusní jako Bentley a levný jako Škoda,” říká nám hned při pozdravu Horst Schumack s vážnou tváří, ve které se zračí hrdost německého konstruktéra. Je technikem škodovky odpovědným za vývoj nového SUV, a tak nám měl k novince ještě mnoho co říci. „Zatím jsme změnili jen logo a jméno, ale už s prostřelenou slepicí vypadá efko o dost lépe,” dodal Schumack, aniž by nám prototyp nové škodovky ukázal.
Boleslavští po nepovedeném Bentley sáhli i proto, že v něm vidí odkaz na své vlastní kořeny. Dodávkový vůz typu F brázdil české silnice ještě jako Laurin a Klement před první světovou válkou a tvary i svou typickou barvou je si s Bentley v mnohém podobný. Přesto se ale písmeno F v názvu produkční verze neobjeví - lidé od Škody s kreativitou sobě vlastní sáhli po jméně jiného vozu podobných tvarů z historie značky, 1202 STW.
A co nám Schumack prozradil o technice nového „stejšnu”? „Je jasné, že motor W12 pod kapotou 1202 STW neuvidíme,” řekl trochu zklamaně Němec a pokračoval: „V rámci společenské odpovědnosti značky Škoda a dlouhodobé udržitelnosti našich pozic coby ekologicky orientované firmy vyrábějící ekonomické vozy jsme pro STW vyjednali nové motory TDI EA 288, i když jen ty slabší.”
Novodobou Hajtru tak budiu pohánět agregáty 1,6 TDI a 2,0 TDI s výkony mezi 105 a 143 koňmi. Na tak velké auto se nám to nezdá být mnoho, Schumack ale okamžitě kontruje. „Z našich průzkumů jednoznačně vyplývá, že 92,3 procenta našich zákazníků používá po po 94,5 procenta jízdního času maximálně 16 kW výkonu, takže 77 nebo 105 kW pod kapotou nemůže potenciální kupce odradit,” řekl wolfburský inženýr až freneticky poklepávající na segment C6 v připraveném síťovém grafu.
Převodovky budou automatické i manuální, poháněná kola standardně přední. Vrcholná verze pak dostane pohon všech kol přes mezinápravovou spojku typu Haldex, která bude jednou z chloub vozu spolu s mezisedačkovou ledničkou Calex. Co další výbava? „Musíme opět jít za praktičností, a tak očekávejte třeba ultrasofistikovaný síťový program v kufru. Konec konců, piknikovou sadu už někdo ukradl, s tou je amen,” uzavřel trochu rozpačitě Horst S.
A kdy bychom se mohli nové škodovky 1202 STW dočkat? Letošek bude patřit sériovému Rapidu (či čemu), začátek příštího roku pak nové Octavii. SUV Škoda s geny Bentley by tak mohlo přijít ke slovu koncem roku 2013. Jestli to bude posun vpřed, nebo krok do prázdna, to se teprve uvidí.
EXP 9 F se prezentoval v Ženevě ještě jako Bentley. Brzy z něj bude Škoda. Podobu vozu naznačuje naše spekulativní ilustrace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 10 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 6 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 7 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 9 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 10 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva