Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce
5.10.2018 | Mirek Mazal
Měli jste pocit, že o všech motorových obětech nových pravidel EU pro homologaci nových aut už jste dávno museli slyšet? Omyl, dozvídáme se o dalších a dalších, z různých stran.
Nová pravidla pro homologaci jakéhokoli auta, které má být nyní nabízeno k prodeji ve státech Evropské unie, jsou přísná. Sám nový způsob měření spotřeby a emisí je náročný a když se k němu přidá přísnější varianta emisní normy Euro 6, stává se z řady motorů prakticky neprodejné zboží. Už skoro rok se ví, že řada pohonných jednotek z nabídek výrobců zmizí a o spoustě z nich jsme vás průběžně informovali. Přesto by bylo mylné se domnívat, že teď už musíme vědět vše - reálný dopad nových bruselských pravidel přináší stále nová překvapení.
I my jsme si nakonec mysleli, že důsledky nových nařízení už dokážeme odhadnout, nyní se ale dozvídáme se o třech nových odpadlících, znovu jen na evropské půdě. Posledně překvapilo vyřazení dieselového Bentley Bentayga, nyní přichází zprávy ze světa benzinů a hybridů.
Snad největší škoda je nejsilnějšího Jaguaru XJ, který si evropský zákazník od září též nemůže objednat. Automobilka stáhla vlajkovou loď XJR 575 z nabídky potichu, a to pouhý rok poté, co model debutoval. Pohodlný sedan s motorem V8 neměl nárok splnit požadavky nových pravidel za nákladů, které by byly pro Brity ospravedlnitelné. Sami přiznávají, že luxusní expres je pro Jaguar okrajovým zbožím a zkrátka nebylo ekonomicky únosné upravit rychlou limuzínu tak, aby nové normy splňovala. Spolu s XJR 575 a pětilitrovým osmiválcem o výkonu 423 kW (575 koní) skončil také benzínový motor V6 o objemu tří litrů.
Ve výsledku je tedy XJ nyní k dodání pouze s dieselovými motory, což je úplně poprvé za půlstoletí jeho existence. Navíc je jistě pozoruhodné, že urychlení zavedení nových pravidel, k němuž došlo kvůli kauze Dieselgate, ve výsledku favorizuje naftové motory - o podobných důsledcích se dozvídáme i od dalších automobilek od Audi přes BMW až po Škodu. Benzinové agregáty V6 a V8 zůstávají k dispozici ve zbytku světa a není to tedy tak, že by je Jaguar vyřazoval z nabídky pro absolutní nezájem či cokoli podobného.
Vedle dvou objemných motorů Jaguar se vlivem evropských předpisů z nabídky BMW pakuje i stroj, který vypadá jako stvořený pro novou dobu. Jde i3 REx (Range Extender), tedy elektromobil doplněný malým spalovacím motorem pro ty, kteří se bojí omezeného dojezdu. Jistě praktická a také nikoli špatně prodávaná věc, přesto ani tu od teď v Evropě nekoupíte - k dispozici bude čistě elektrická verze.
Také BMW přiznává, ze za rozhodnutím stojí zkratka WLTP a že ve zbytku světa zůstane i3 REx k dispozici. Ačkoli přesné důvody eliminace Mnichov nezveřejnil, na vině bude zřejmě obvyklý zabiják hybridů z poslední doby. Testy, které nejsou tak nereálné jako dříve, znamenají vyšší spotřebu paliva, která optikou emisí oxidu uhličitého u hybridů často překročí mez 50 gramů CO2 na kilometr. To vůz činí pro automobilku prodejně nezajímavým z hlediska evropských i lokálních pravidel, která favorizují hybridy s emisemi pod 50 g CO2/km.
Noví odpadlíci jsou tedy z úplně opačných sfér nabídek pohonných jednotek a je třeba se ptát, kolik obětí WLTP ještě bude. Pokud je těžké do patřičných mezí dostat výkonné i úsporné hybridní stroje, pak v prodeji nutně zůstanou jen... „normální auta”. Snad nemusíme dodávat, že představa takového automobilového světa se nám nelíbí. Krása je v pestrosti a ta dostává letos v Evropě v případě techniky aut pořádně na frak.
Jaguar vyřadil z evropské nabídky XJR575...
...a BMW stáhlo i3 ve verzi REx. A je třeba se ptát, o kolika obětech nových pravidel EU ještě uslyšíme
Zdroje: Auto Express a Inside Evs
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Vedením Stellantisu dál otřásají změny. Šéfka Peugeotu skončila, její místo přebírá bývalý prodejní šéf Škody
před 2 hodinami - Po silnicích jezdí úplně nová sorta nesnesitelných řidičů. Mají výkonný elektromobil a asi pětkrát do měsíce jedou rychle
před 3 hodinami - Audi představilo nové řešení pohonu spalovacích aut, po čase je to něco, co dává aspoň nějaký smysl
včera - Nové auto s motorem V8 bez turba a ručním řazením pořád může vzniknout, odpustíte mu za to i jeho nevyslovitelné jméno
včera - Suzuki se omlouvá, po pouhých 4 dnech muselo zastavit prodej nové verze své současné ikony
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva