Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU pohřbila další výjimečný motor. Kolik jich ještě bude?
3.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Září a s ním spojený nástup nových testů emisí a spotřeby pro všechna prodávaná auta je ještě daleko. Přesto už teď víme o řadě jeho obětí a tohle další z nich.
Politici dávno jako by nežili ve stejném světě, ve kterém žijeme my. Vytvořili si jeho vlastní, fiktivní nástavbu, ve které poroučí i větru dešti. Jen tak mohli přijít s emisními limity, které nemají žádnou vazbu na reálný vývoj techniky, předpokládají nanejvýš lineární pokračování dosavadního vývoji a dobře vypadají na papíře. Ve skutečnosti je ale v podstatě nelze splnit, rozhodně ne za přijatelných obětí pro všechny dotčené strany.
Výrobci aut se těmto pravidlům nějak přizpůsobili a snaží se dále nabízet to nejlepší, co za daných okolností mohou. Mnohdy je nám už z toho do pláče, zejména Evropská unie ale z nastoleného trendu neubírá. Souběžně se zaváděním nových limitů spotřeby a emisí tak po vypuknuti kauzy Dieselgate zrychlila nasazení nové metodiky měření jménem WTLP, která se už od loňského září vztahuje na všechny nově uváděné modely aut na trh. A od toho letošního se bude týkat úplně všech aut, která mají být dále v prodeji, ať už zprvu přišly na trh kdykoli.
Tento bezprecedentní krok posílá do důchodu řadu motorů i celé modely. O některých jsme psali už v lednu, z dalších aut můžeme zmínit třeba konec Subaru WRX STI či masový exodus u BMW. Nyní pro změnu zabrousíme k Daimleru, který též nezůstane novinkou nezasažen.
Poslední obětí zbrklého nástupu WLTP je dvanáctiválcový šestilitr Mercedesu resp. jeho divize AMG. Třícípá hvězda přitom ještě před několika málo měsíci prohlašovala, že se této prestižní pohonné jednotky nevzdá. Už jen proto, že tento agregát montuje do hezké řádky modelů - od G 65 přes SL 65 až třeba po S650. Nicméně přinejmenším v případě některých modelů to platit nebude. Němci pod tlakem okolností svůj názor přehodnotili a motor V12 hodlají ponechat jen rodině modelů Maybach.
„Trh s dvanáctiválci se změnil, a myslím, že nyní je ve fázi, které můžeme říkat ukončená,“ popsal situaci šéf divize AMG Tobias Moers, který ještě před pár měsíci hovořil docela jinak. Faceliftovaná třída G se proto vrcholné pohonné jednotky jako dříve již nedočká. A co více, už jen pouhých pár měsíců s ní bude nabízen kabriolet SL 65. Jeho výroba má ale skončit v květnu, v červnu pak toto provedení z nabídky značky zcela zmizí.
Nepůjde jen o dočasný konec, jaký je tomu třeba v případě BMW M760Li. Zcela nová generace SL dorazí v roce 2020 již bez V12. Důvodem je výše zmíněné i platforma modelů AMG GT, na kterou novinka přesedlá. Získá tak i dvě zadní sedadla, jež stejně jako ta přední skryje plátěná střecha, což povede ke snížení hmotnosti a tedy i spotřeby a emisí. A varianta SL 73 si na obří motor bude jen hrát - ve skutečnosti půjde o osmiválcový hybrid, jehož výkon přesáhne 800 koní.
Znovu se musíme ptát, jestli je tohle nutné. Pravidla EU se starají o čím dál plošší nabídku motorů a letošní změny ji ještě více zploští. Mercedes SL 65 AMG - a do budoucna i další Mercedesy s tímtéž motorem - jsou další obětí a je otázkou, kolik takových ještě bude, však září je stále daleko. Postup Mercedesu je přes všechny otazníky racionální - dvanáctiválcové verze kupuje pár lidí a automobilka je bude držet v nabídce jen do chvíle, než počet euroklacků naházených pod její nohy překročí únosnou mez.
To se právě stalo a můžeme rovnou říci, že naprosto zbytečně. Jistě, pravidla mají platit pro všechny stejná, ale komu reálně pomůže smrt tak jedinečného motoru, zvláště pak v autě jako je SL 65 AMG? Těch pár lidí, co si SL 65 koupí a najede s ním za rok pár tisíc kilometrů, zanechá na světě asi takovou „emisní stopu” jako Passat TDI pravidelně proháněný po Autobahnu během pár dnů. Tak k čemu to?
Mercedes-AMG S L65 bude k mání již jen pár měsíců. V květnu skončí jeho výroba, v červnu zmizí z nabídky... a tím se dvanáctiválcová historie tohoto vozu definitivně završí
Zdroj: Mercedes-Benz PassionBlog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
před 9 hodinami - Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
včera - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
9.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Hondy 15:05
- Petronas MIE Racing Honda 2025: Mackenzie, Zaidi, Toba a Azman včera 22:10
- Na Dakaru se mezi závodníky také krade palivo! včera 12:43
- CFMOTO 800MT-X: pro největší dobrodruhy včera 08:00
- Rychlý sešup: Z MS-Moto2 až do CIVu 9.1.2025
Nejnovější články
- Tušíte, jak nízko klesly ceny nejlevnějšího moderního Lamborghini? Koupíte ho za cenu drahých Škod, teď si jen troufnout
před 4 hodinami - VW definitivně přiznal, že většina zákazníků jeho původně jen elektrické značky chce auta s benzinovým motorem
před 6 hodinami - Meteorolog poradil, jak v zimě rozmrazit skla auta v řádu sekund bez jakékoli námahy
před 7 hodinami - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
před 9 hodinami - Mercedes je na tom ještě hůř. Jeho prodeje klesly na celém světě, odbyt elektromobilů stihl kolaps z beztak mizerných čísel
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva