Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h
9.4.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pozoruhodně bizarní následky má nedávná smrtelná nehoda na Ringu. Vyžádala si omezení rychlosti. Na okruhu. A jen pro závody.
Nechceme nijak zlehčovat nedávnou smrtelnou nehodu na Nürburgringu, která připravila o život jednoho z diváků. Můžeme stokrát říci, že jak závodníci, tak přihlížející svou účastí na podobných akcích vědomě podstupují rizika s ní související a musí sami dospět k závěru, že jim za to stojí. Ani jednou to ale nezmírní náš stesk nad tím, že to tentokrát dopadlo špatně.
Je pochopitelné, že každá taková událost vyvolá debaty, co udělat pro to, aby se něco podobného příště neopakovalo. Všichni rozumní lidé jsou si nepochybně vědomi, že riziko zcela eliminovat nelze, za jeho omezení ale má smysl bojovat. A tak je pochopitelné také to, že Deutscher Motor Sport Bund (německá FIA, řekněme, zkráceně DMSB) po nehodě s okamžitou platností zakázal konání dalších závodů sérií GT3 a GT4, aby mohl v klidu prošetřit, co k nehodě vedlo a jak bránit jejímu opakování. Co už je pochopitelné, je závěr, ke kterému došel.
Cílem DMSB bylo jistě obnovit konání závodů tak, aby se vlk smrti nažral a koza závodění zůstala celá. Jak to dopadne s oním vlkem, netušíme, že z oné závodní kozy mnoho nezbylo, ale víme jistě. DMSB totiž právě pro závody zavedl nesmírně bizarní opatření, která nás vedou k závěru, že by bylo snad lepší, kdyby se žádné nekonaly.
Začněme ale tím smysluplnějším. Omezen byl přístup pro diváky k následujícím pasážím Severní smyčky:
- Flugplatz,
- Schwedenkreuz,
- Metzgesfeld a
- Pflanzgarten
Jsou to často velmi atraktivní části trati, dá se ale chápat, že pokud podle pořadatelů vyžadují úpravu míst pro sledování dění na okruhu, aby byly bezpečné, přístup k nim omezí. Co už se dá chápat hůře, je zavedení maximálních povolených rychlostí na následujících místech:
- Döttinger Höhe (250 km/h)
- Antoniusbüche (200 km/h)
- Flugplatz (200 km/h)
- Schwedenkreuz (200 km/h)
Ano, nejvyšší povolené rychlosti a nikoli jen v rámci veřejných dnů, kdy má okruh povahu veřejné silnice. Během těch dokonce žádný limit platit nebude, vztahovat se bude pouze pro závody. A pokud se ptáte, jak bude sledován, pak vězte, že všechna auta jsou už dnes vybavena GPS pro sledování dodržování povolené rychlosti 60 km/h v boxech, takže... velmi snadno.
Bude opravdu zvláštní sledovat jízdu téměř dokonale připravených závodních aut ve vláčku za omezené rychlosti na těchto místech, kde se o den později budete moci prohnat třeba s Mercedesem-AMG GT S rychlostí přes 300 km/h. A nejde jen o to, nesmysl to udělá i ze samotného závodění.
Sledování rychlosti přes GPS nikdy není dokonale přesné, takže pořadatelé budou muset tolerovat menší odchylky. Nastavení omezovačů pak bude probíhat jinak než přes GPS, a tak zřejmě budeme svědky sledování obdoby soubojů polských kamionů v dálničních stoupáních, kdy vůz jedoucí 201 km/h bude pozvolna zdolávat ten jedoucí 199 km/h. A oba si při tom budou moci ladit rádio, čím jiný také zabít čas. Jistě závodění, jak má být... A ještě můžeme dodat, že vozy kategorie GT3 čeká pro „závody” na Nordschleife umělé snížení výkonu o 5 %, snad aby se neřeklo.
Ačkoli někteří tvrdí, že raději toto než nic, my bychom snad dali přednost „ničemu”. Toto prostě není závodění a lepší než podobný kompromis by bylo počkat si na detailní vyšetření příčin zmíněné nehody a pokusit se o poněkud inteligentnější snahu o zjednání nápravy.
Závěrem dodejme, že tato nehoda (a ještě jedna, která se o minulém víkendu stala na novém okruhu a vážněji se při ní zranilo několik osob z řad posádek aut) rozvířila debaty o bezpečnosti Nürburgringu jako takového. Přidáme tedy už jen strohá statistická data: policie loni, tedy v roce 2014, vyšetřovala na Nordschleife 138 nehod, které se odehrály během veřejných dnů (Touristenfahrten), podobné statistiky pro uzavřené akce a závody nemáme k dispozici. Podrobnější čísla jsou dostupná naposledy pro rok 2009, kdy se odehrálo následující: 105 nehod, při nichž došlo k 77 zraněním (30 vážným) a jednomu úmrtí. Nehody se dotkly 98 aut a 77 motocyklů. Jak moc nebezpečné místo to je, posuďte sami...
Severní smyčka Nürburgringu je zase jednou výjimečná, jde snad o první okruh, kde budou závodit omezovače rychlosti...
Zdroje: =News&tx_news_pi1[action]=detail&cHash=4d99da18d38458f24c17d6fd96849194 DBSM], Polizei Rheinland-Pfalz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025 - Budoucnost je elektrická. Akorát teď všechny prodeje elektrických VW v USA překonává Golf GTI
4.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva