Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan koupil 34 procent skomírajícího Mitsubishi, je největším akcionářem
12.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kauza japonské automobilky ohledně spotřeby je širší a hlubší, než se čekalo. Mitsubishi stála autonomii, za prohru ale převzetí nepovažuje.
Mitsubishi v současné době rozhodně nemá na růžích ustláno. Manipulace s měřením spotřeby se původně měly týkat pouze čtyř vozů z kategorie kei cars, nicméně značka následně přiznala, že modelů je velmi pravděpodobně více a skandál navíc sahá až do roku 1991. Nyní tu máme další prohlášení, dle kterého byl americký normovaný cyklus počítající s vyšším procentem jízdy po dálnici použit u všech modelů prodávaných v Japonsku - v této zemi přitom metodika bere v potaz spíše městský provoz a tedy vyšší hodnoty.
Spekulace, jež hovořily dokonce o konci automobilky, bychom tedy mohly nazvat oprávněnými. K tomu nakonec nedojde, přestože značka uvedla, že neočekává pomoc od ostatních firem v rámci impéria Mitsubishi Group, ale vše vyřeší po svém. Šéf značky Osamu Masuko pak na tiskové konferenci uvedl, že vypořádání se zákazníky proběhne z vlastních rezerv. Ty navýší Nissan, který potvrdil, že odkupuje 506,6 milionů akcií Mitsubishi.
Dané množství odpovídající 34procentnímu podílu přebírá Nissan za 237 miliard yenů (cca 52,06 mld. Kč), přičemž se stává majoritním akcionářem a de facto tak bude určovat i směr, jakým se Mitsubishi v následujících měsících a letech vydá. Jelikož přitom akcie této firmy poklesly od 19. dubna o nemalých 43 procent, nabízí se pomalu otázka, zda celý skandál neproběhl v režii Nissanu, neboť právě tato automobilka nesoulad ve spotřebě zveřejnila.
V půlce dubna ovšem nejspíše nikdo netušil, že skandál Mitsubishi má tak hluboké kořeny. Kromě toho převzetí do značné míry prospěje i značce se třemi diamanty ve znaku, neboť ta strategického partnera hledá již delší dobu. Sama nemá zdroje na výraznější expanzi a nemá tak šanci stát se větším hráčem ve světě, kde se technologie aktuálně vyvíjí abnormální rychlostí. S Nissanem navíc již spolupracuje od roku 2010.
Pro tuto automobilku samozřejmě partnerství znamená zvětšení vstupní brány na trzích v jihovýchodní Asii, kde se - zatím bez většího úspěchu - snaží prorazit s nízkonákladovou značkou Datsun. Nejspíše i proto tedy šéf francouzsko-japonské aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn celou transakci popisuje jako vítězství obou zúčastněných stran. A slibuje, že značku Mitsubishi nejen zachová, ale zároveň také pozvedne.
Dodat pak můžeme, že dle Mitsubishi došlo pouze k falšování výsledků spotřeby aut prodávaných v Japonsku, nikoliv v zámoří. Americké zastoupení značky pak dokonce promptně odpovědělo na výzvu agentury EPA s tím, že byla znovu prostudována dokumentace vozů modelových let 2013 až 2017 a naměřená spotřeba a zejména použitá metodika plně odpovídá procedurám zmiňované organizace.
Ve finále pak zmíníme, že prozatímní vyšetřování japonského ministerstva dopravy bylo neúspěšné, neboť Mitsubishi dle Takao Onody neposkytlo veškerá data a dostatečně nevysvětlilo veškeré pozadí skandálu. Značka ovšem v oficiálním prohlášení udává, že pro manažery z vedení byla podstatná pouze dobře vypadající čísla. Bohužel se však již nevyptávali techniků, jak jich bylo dosaženo.
Automobilka má tedy nyní nové ultimátum, kdy do 18. května musí osvětlit veškeré zákulisí kauzy. Do konce června má pro změnu dojít k novým testům spotřeby všech zainteresovaných vozů. Zatím však není známo, jakým způsobem a v jaké výši bude Mitsubishi pokutováno, ani jak se hodlá vypořádat s lidmi, kteří si modely s nižší udávanou spotřebou pořídili.









Původně se skandál Mitsubishi týkal pouze čtyř aut. Nyní je však kauza daleko širší a zapříčinla převzetí značky Nissanem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejčtenější články
Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025Slavný moderátor už vyzkoušel faceliftovanou Teslu Model Y. Změn je mnohem víc, než se dosud mohlo zdát
13.2.2025V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
13.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva