Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan koupil 34 procent skomírajícího Mitsubishi, je největším akcionářem
12.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kauza japonské automobilky ohledně spotřeby je širší a hlubší, než se čekalo. Mitsubishi stála autonomii, za prohru ale převzetí nepovažuje.
Mitsubishi v současné době rozhodně nemá na růžích ustláno. Manipulace s měřením spotřeby se původně měly týkat pouze čtyř vozů z kategorie kei cars, nicméně značka následně přiznala, že modelů je velmi pravděpodobně více a skandál navíc sahá až do roku 1991. Nyní tu máme další prohlášení, dle kterého byl americký normovaný cyklus počítající s vyšším procentem jízdy po dálnici použit u všech modelů prodávaných v Japonsku - v této zemi přitom metodika bere v potaz spíše městský provoz a tedy vyšší hodnoty.
Spekulace, jež hovořily dokonce o konci automobilky, bychom tedy mohly nazvat oprávněnými. K tomu nakonec nedojde, přestože značka uvedla, že neočekává pomoc od ostatních firem v rámci impéria Mitsubishi Group, ale vše vyřeší po svém. Šéf značky Osamu Masuko pak na tiskové konferenci uvedl, že vypořádání se zákazníky proběhne z vlastních rezerv. Ty navýší Nissan, který potvrdil, že odkupuje 506,6 milionů akcií Mitsubishi.
Dané množství odpovídající 34procentnímu podílu přebírá Nissan za 237 miliard yenů (cca 52,06 mld. Kč), přičemž se stává majoritním akcionářem a de facto tak bude určovat i směr, jakým se Mitsubishi v následujících měsících a letech vydá. Jelikož přitom akcie této firmy poklesly od 19. dubna o nemalých 43 procent, nabízí se pomalu otázka, zda celý skandál neproběhl v režii Nissanu, neboť právě tato automobilka nesoulad ve spotřebě zveřejnila.
V půlce dubna ovšem nejspíše nikdo netušil, že skandál Mitsubishi má tak hluboké kořeny. Kromě toho převzetí do značné míry prospěje i značce se třemi diamanty ve znaku, neboť ta strategického partnera hledá již delší dobu. Sama nemá zdroje na výraznější expanzi a nemá tak šanci stát se větším hráčem ve světě, kde se technologie aktuálně vyvíjí abnormální rychlostí. S Nissanem navíc již spolupracuje od roku 2010.
Pro tuto automobilku samozřejmě partnerství znamená zvětšení vstupní brány na trzích v jihovýchodní Asii, kde se - zatím bez většího úspěchu - snaží prorazit s nízkonákladovou značkou Datsun. Nejspíše i proto tedy šéf francouzsko-japonské aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn celou transakci popisuje jako vítězství obou zúčastněných stran. A slibuje, že značku Mitsubishi nejen zachová, ale zároveň také pozvedne.
Dodat pak můžeme, že dle Mitsubishi došlo pouze k falšování výsledků spotřeby aut prodávaných v Japonsku, nikoliv v zámoří. Americké zastoupení značky pak dokonce promptně odpovědělo na výzvu agentury EPA s tím, že byla znovu prostudována dokumentace vozů modelových let 2013 až 2017 a naměřená spotřeba a zejména použitá metodika plně odpovídá procedurám zmiňované organizace.
Ve finále pak zmíníme, že prozatímní vyšetřování japonského ministerstva dopravy bylo neúspěšné, neboť Mitsubishi dle Takao Onody neposkytlo veškerá data a dostatečně nevysvětlilo veškeré pozadí skandálu. Značka ovšem v oficiálním prohlášení udává, že pro manažery z vedení byla podstatná pouze dobře vypadající čísla. Bohužel se však již nevyptávali techniků, jak jich bylo dosaženo.
Automobilka má tedy nyní nové ultimátum, kdy do 18. května musí osvětlit veškeré zákulisí kauzy. Do konce června má pro změnu dojít k novým testům spotřeby všech zainteresovaných vozů. Zatím však není známo, jakým způsobem a v jaké výši bude Mitsubishi pokutováno, ani jak se hodlá vypořádat s lidmi, kteří si modely s nižší udávanou spotřebou pořídili.









Původně se skandál Mitsubishi týkal pouze čtyř aut. Nyní je však kauza daleko širší a zapříčinla převzetí značky Nissanem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 7 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejčtenější články
Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 13:47 - petr_riha
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis