Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši
20.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Šéf koncernu Renault-Nissan konečně přiznal, že absolutně neodhadl budoucí zájem o elektromobily. Padající poptávka ohrožuje i samotnou firmu.
Kritické články o elektromobilech vycházející na těchto stránkách jsou občas přijímány jako útok na samotnou podstatu principu jejich fungování. Našim cílem ale není někomu stranit a ostatní odsuzovat jen proto, že netankují na benzínce, ale prostě píšeme o věcech tak, jaké doopravdy jsou. A když trváme na tom, že s dnešními akumulátory jsou elektromobily i přes mohutné státní dotace nekonkurenceschopné, tak to neuvádíme z nějakého zvráceného plezíru, ale prostě proto, že tomu tak opravdu je a nelíbí se nám, že na zeleno-rudé myšlení doplácíme úplně všichni.
Ostatně i v praxi se nyní ukazuje, jak se to má s elektro-boomem doopravdy. Tesla Motors má manko v přepočtu přes sedmnáct miliard korun a ve srovnání s běžnými automobilkami se de facto nevzdálila od kusové výroby a nově přiznává problémy i japonská část koncernu Renault-Nissan.
Firma už od počátku roku umíněně odmítala přiznat zaostávající prodeje a fakt, že i masivními dotacemi vyšroubovaná poptávka je příliš malá na to, aby se mohl letos odbyt Leafu zdvojnásobit oproti roku 2011. Nissan loni prodal 9 679 těchto aut a do konce roku 2012 jich mělo najít své majitele dalších 20 tisíc. Problém byl v tom, že do letošního října se našlo pouze 6 791 zájemců, o šestnáct procent méně ve srovnání se stejným obdobím. „Naše prognózy nenaplníme,“ přiznal lakonicky Carlos Ghosn minulý týden v rozhovoru pro televizi Bloomberg. Přitom jinak skvělý automobilový stratég a respektovaný krizový manažer před rokem předpověděl, že 10 procent všech aut prodaných v roce 2020 budou elektromobily (že by odtud brala moudra Francie i Německo?).
Plány na elektrifikaci silnic se tedy odkládají a to docela radikálně, ačkoli i nová předsevzetí se ve světle skutečného jeví jako přehnaně optimistická. Před dvěma lety Ghosn oznámil, že chce do konce roku 2013 prodávat půl milionu elektromobilů každých dvanáct měsíců (tedy padesátkrát více než jich prodáletos...). Teď přiznává, že by byl rád, kdyby do roku 2016 jezdilo na silnicích jeden a půl milionu aut na baterky - Nissanů a Renaultů dohromady. Za současného stavu s klesající poptávkou a stoupajícího počtu nespokojených zákazníků, je podle nás i tohle hodně, ačkoli Paříž i francouzská vláda dělají vše proto, aby ochránily své akcie v koncernu a případně oběma výrobcům dohodila nějaký kšeft. A když už jsme u tohoto nadstandardního propojení státu a soukromého kapitálu, bylo by docela zajímavé zjistit, kolik z 5,6 miliardy dolarů investovaných oběma značkami do vývoje technologií elektromobilů odteklo z kapes daňových poplatníků ve Francii i Japonsku.
Co bude dál? To dnes nikdo přesně neví, každopádně Nissan má problém a to nemalý. Podle The Detroit News automobilka dostala úvěr ve výši jeden a půl miliardy dolarů na výstavbu nové továrny vyrábějící baterky a modernizaci fabriky ve městě Smyrna, v americkém státě Tennessee. Zástupci podniku pozvali novináře, aby se zúčastnili slavnostního otevření, jenže ceremonie byla bez dalšího vysvětlování neočekávaně zrušena. Že by signál k ústupu? Nic jiného Nissanu asi nezbude...
Jen v totalitní diktatuře můžete lidem říkat, co si smějí kupovat, přesně jako se o to pokouší EU, Obamova administrativa a celý socialistický systém
Zdroj: The Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva