Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Neslavný román s „řízením po drátě” od Infiniti zatím končí svolávací akcí
17.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Řízení bez fyzické vazby na kola, to byl záměr Infiniti. Vážně ho vyrobili, nyní se objevily první větší problémy.
Je pěkné být první, ale ani mince vítězství nemá jen jednu stranu. Luxusní odnož Nissanu se rozhodla stát se inovátorem a pro svůj model Q50, který má být ještě sportovnější než soupeři (třeba BMW řady 3), vcelku nepochopitelně vyvinula dosud nevídaný systém řízení, který velký úspěch nesklízí a řidičům na zábavě nepřidá. Jak to vlastně funguje a co je jeho kouzlem? Prvotní ideou bylo vytvořit soustavu několika elektronických modulů, které nahradí klasickou tyč řízení. Tady to ale celé teprve začíná.
Systém Direct Adaptive Steering (DAS), jak ho u Inifiti nazývají, nepoužívá za normálních okolností žádné fyzické spojení mezi volantem a předními koly. Místo toho se spoléhá dokonce na tři řídicí jednotky (pro případ výpadku jedné či dvou), elektromotory nastavující odpovídající úhel natočení kol, akční člen odporu řízení a kameru s dalším modulem pro monitorování dění vpředu. Spojka je tu pro případ, že by měla celá soustava s trojicí ECU slabší chvilku. Ve výsledku to znamená, že celý systém „zatáčení po drátě“ pracuje s dvěma záložními systémy pro případ poruchy. Jistě zajímavý nápad, leč trochu komplikovaný a stále nedotažený.
Nissan navíc říká, že laděním celého systému strávil deset let. To je podle nás buď marketingový nesmysl, důkaz velmi nízké efektivity nebo akt hraničí s šílenstvím - zejména pokud by tak dlouhá doba vývoje byla dána opakovanými nezdary. Automobilka údajně celých 70 procent času (7 let?) věnovala dolaďování poskytované odezvy pro řidiče (ta je mimochodem nastavitelná v několik režimech), jelikož veškeré předchozí výsledky byly jednoduše neuspokojivé. První nezávislé testy sportovně založeného sedanu Q50 přesto naznačují, že ani po tak dlouhé době není výsledek takový, aby bylo příhodné dát mu přednost před konvenčnějším řešením. Výhody jsou totiž nevýznamné.
Odečteme-li nepatrně větší (papírovou, nutno dodat) úsporu paliva ve srovnání s elektrickými posilovači, nic hmatatelného nenacházíme. Zdá se tedy, že to byl jen výlet zatraceně dlouhou slepou uličkou, neboť DAS je v důsledku své složitosti stejně těžký jako konvenční řízení. Přesto se ho u Infiniti nechtějí vzdát a hodlají ho dále pilovat. Druhá generace DAS by tak měla být jednodušší kvůli snížení počtu komponent, a tudíž i o fous lehčí. Jednoho dne by mohla zbýt jediná řídicí jednotka, ale za Nissan se snad už musíme modlit, aby to netrvalo dalších 10 let. Ve prospěch zákazníka snad zůstane v nabídce volba pevnější vazby s koly přední nápravy.
Možná to vypadá, že tenhle systém budeme jen kritizovat, jenomže tady nelze činit jinak, protože první problémy už jsou na světě. První vozy, byť v minimálním počtu, už jsou svolávány do servisu. Systém totiž může selhat ve chvíli, kdy teploty v motorovém prostoru klesnou pod nulu. To by přeci nebyl problém, vždyť je tu záložní okruh... Ovšem americká organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zaměřená na bezpečnost zjistila, že se může současně odporoučet i záložní varianta.
Problém se údajně týká jen vozidel se specifickým softwarem (zatím je jich 23). To je sice velice nízké číslo ve srovnání s nejrůznějšími masovými svolávacími akcemi jiných značek, ale zvláštní povaha a zřejmě i závažnost potenciálních důledků tohoto problému je přesto ojedinělá...
Snaha se cení, ovšem jednání Japonců v tomto případě už hraničilo se šílenstvím. Řidiči nový systém v hojné míře jen kritizují, nejsou sami
Za Infiniti jsme rádi, že si může zákazník vybrat klasické řízení s vazbou na kola, to selže snad jen se zlomenou tyčí
Zdroje: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
novinka - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus