Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nemuselo to být Clarksonem, BMW M3 netěší ani v dlouhodobém testu
20.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ona M3 „po Clarksonovi” nemusela být zničena Clarksonem. Podobné potíže mají i další M3, také ta dlouhodobě testovaná Car and Driver.
Jeremy Clarkson o novém BMW M3 v Top Gearu prohlásil, že je dobře postavené. Jenže pak byl novinářský vůz, se kterým právě Clarkson v Top Gearu jezdil, prodán s nízkým kilometrovým proběhem, ale s vážnými vadami na podvozku, brzdách a řízení. Takovými, že jej kupující, který si M3 za cenu zánovního stroje pořídil bez vědomí o její skutečné minulosti, nechtěl ani po opravě.
O této příhodě, kterou můžete a nemusíte brát vážně, jsme psali nedávno. Sami na ni hledíme s rezervou, zasloužila se ale přinejmenším o jednu pozitivní věc - o kvalitě nové M3 se od té chvíle mnohem více mluví. Připisovat zmíněné problémy jen Clarksonovu stylu jízdy na testovací trati Top Gearu či čímkoli, co mohl on nebo jeho kolegové s autem při přípravách recenze dělat, se totiž zdá být trochu přehnané. Náročné zacházení, není-li permanentní a nechybí-li údržba, by auto kalibru M3 mělo zvládnout s nadhledem. Na fórech majitelů BMW z celého světa se tak nyní odolnost em-trojky mnohem více probírá a o svá zjištění s dlouhodobě testovaným vozem téhož typu se aktuálně - možná také v návaznosti - podělil i americký magazín Car and Driver. A nelze říci, že by hýřil spokojeností, i když s autem za 13 měsíců najel nikterak mimořádných 49 tisíc km.
Výmluvné už je, že odstavec „Co se nám líbí” má přesně jednu větu, zatímco odstavec „Co se nám nelíbí” má plných 133 slov. Píše se v něm, že karbon-keramické brzdy - příplatek v ceně 8 150 dolarů, tedy v době pořízení auta cca 177 tisíc korun - umí řidiče vystrašit, třeba když se za mokra a zimy úplně ztratí veškerý cit z pedálu, dokud se brzdy trochu neohřejí pořádným probržděním. Servis BMW přitom tvrdí, že je všechno v pořádku. Z této zprávy to ale vypadá, že standardní ocelové brzdy by mohly být pro každodenní používání lepší a zbylo by vám na permanentku na Nordschleife a hektolitry benzínu.
Car and Driveru se také nelíbí zvuk auta, když ho ráno nastartuje. Zní jako drtič odpadu, do kterého nasypete kamení, píše se rovnou v onom druhém odstavci; opět i po několika marných návštěvách servisu. A podvozek je prý pořádný kostitřas, i když auto nastavíte do režimu Comfort. U Car and Driveru tohle auto jezdí rok a některé redaktory už prý unavuje.
„Klapky ve výfuku jsou možná opravené, možná ne, nejsme si jisti, jak by M3 měla znít, když ráno nastartujete studený motor. Pokud je tohle správný zvuk, je to příliš hlasité a nepříjemné,” píše Car and Driver. Během necelých 49 tisíc kilometrů jsou už prý vyměněna obě přední ložiska ne jako prevence nebo údržba, ale jako oprava závady, a servis prý není schopný identifikovat hučení při zatáčení doleva v nižších rychlostech.
Problémy jsou také s interiérem, který se navzdory tomu, že vypadá o hodně kvalitněji než u předchozí iterace, rychle začal „rozpadat” - byl hlučný a vyžádalo si opět opakovanou návštěvu servisu, aby byl uveden do původního stavu.
Náročné užívání zde přitom nelze vinit, okruhové akce prý tato M3 viděla jen trochu, když vyrazila do Illinois na závod LeMons, jinak se používá jako auto na každý den. Možná právě proto Car and Driveru vadí tvrdý podvozek, hlasitý výfuk a svéhlavé karbon-keramické brzdy. Vzhled auta a zejména jeho výkony, když s ním jedete trochu ostře, jsou prý na velmi vysoké úrovni, tak, jak by člověk od M3 čekal. Je ovšem otázkou, jestli tohle auto opravdu chcete jako vůz na každý den.
Stává se prý, že o další auta na dlouhodobém testování, tedy o VW Golf, Golf GTI a Mazdu 3, je mezi redaktory větší zájem než o M3, což si v případě předchozích generací nedokážeme úplně dobře představit. Sportovní sedany by tedy měly být schopné fungovat jako vaše jediné auto. Určitě zvládnou každé ráno nastartovat a obecně každý den jezdit a spotřeba 10,7 litru na sto je akceptovatelná, ale kompromisy po stránce uživatelské příjemnosti můžou být dost velké. A pochopitelně je vždy nepříjemné, pokud auto nevydrží bez větších potíží ani pár desítek tisíc najetých kilometrů a problémy registrujete jak v případě mechanických součástí, tak u záležitostí jako je kvalita interiéru.
Pochopitelně jsme se pachtili po dalších informacích, neboť nových M3 už byla prodána spousta. Na fórech majitelů jsou některé problémy skloňovány často, nejčastěji s karbon keramickými brzdami. Ty jsou pro BMW stále docela novum a je možné, že je neumí ani po stránce funkčnosti, ani z hlediska spolehlivosti udělat tak dobře, jak se dnes sluší. Faktem je, že doby, kdy karbon-keramické brzdy fungovaly jen po řádném zahřátí, jsou u automobilek, které je nabízejí už dekádu, dávno minulostí. A potíže s odolností také nebývají - pokud včas měníte brzdové desky, vydrží vám léta. U M3 majitelé reportují jak zmíněné problémy za studeného stavu či vlhka, tak potřeby různých drobných servisních zásahů.
Další často skloňovanou položkou je interiér a zvuky se z něj linoucí po ujetí klidně i jednotek tisíc kilometrů. Tady BMW očividně stále tápe, neboť velmi podobné komplikace se týkaly i předchozích generací jeho aut, minimálně od jedničkové po pětkovou řadu. Relativně často se pak objevují problémy s tyčkami řízení a ložisky kol, zejména pak v místech, kde lze očekávat horší kvalitu silnic, např. ve Velké Británii. S čím naopak potíže nebývají - a kde by je možná leckdo čekal nejčastěji - je motor. Bylo by ale hodně smutné, kdyby u aut s povětšinou desítkami tisíc kilometrů odcházela zrovna pohonná jednotka.
Kontaktovali jsme také jednoho českého majitele nové M3 s manuální převodovkou, tedy stejného auta, které testuje Car and Driver. S vozem zatím ujel 62 tisíc kilometrů a přiznal problémy s interiérem, jehož vrzání si „odstranil sám”, větší problémy ale neregistruje. Musel měnit několik chladičů v soustavě, ale po příliš divokém skoku, který zasáhl čelní partie včetně části chladící soustavy a okruhu klimatizace. Problémy s brzdami nemá, zvolil ale standardní ocelové kotouče. A motor též chválí, tedy alespoň z hlediska odolnosti - větší problémy nebyly a zatím si vystačí s necelým litrem oleje za 15 tisíc kilometrů mezi výměnami.
Je tedy otázkou, jak moc špatné to s M3 je, na finální soudy je vzhledem k její relativně krátké existenci brzy. Problémy se objevují a některé se jeví být zcela zbytečné (jako interiér), jiné ale víceméně standardní (tyčky řízení neměly u BMW příliš dlouho životnost) a vážnější potíže mechanického rázu se ve větší míře týkají hlavně příplatkových brzd. Čas ukáže více - máte-li vlastní zkušenost, podělte se o ní v diskuzi...
Car and Driver testuje BMW M3 v modré Yas Marina a není s ní stoprocentně spokojen
Pro úplnost někdejší pohled Jeremyho Clarksona
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 5 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 8 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva