Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely
27.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to příliš odvážná interpretace? Ani ne, nejdůležitější soudní verdikt roku v automobilovém světě vyzněl v neprospěch dieselů, ale jen v Německu.
Dnešním dnem se velmi pravděpodobně začíná psát nová kapitola automobilismu, německý federální soud v Lipsku totiž rozhodl v neprospěch dieselových motorů. Tento verdikt neovlivní jen miliony majitelů aut, ale i veškeré další dění. Německá města totiž nyní mohou sama, nezávisle na vůli kohokoli dalšího zakázat dieselovým autům vjezd na své území ve snaze o zlepšení čistoty ovzduší. Je přitom více než jisté, že toto přelomové rozhodnutí sebou strhne lavinu v celé západní Evropě. Pro tu východní to ale přinejmenším aktuálně znamená výhru, tedy z jistého úhlu pohledu.
Na celou věc si ovšem musíme posvítit od počátku. Vracet se ovšem nebudeme až do roku 2015, kdy byla odhalena kauza Dieselgate, místo toho se budeme věnovat žalobám organizace DUH. Ty se rozhodly řešit špatnou kvalita ovzduší ve Stuttgartu a Düsseldorfu žalobami na města, která měla tuto situaci řešit mj. zákazem vjezdu naftových aut do nich. Lokální soudy ovšem rozhodly, že jde o velký zásah do občanských svobod, a proto je třeba federálního či vládního nařízení. Případy byly tedy předány vyšší instanci, federálnímu správnímu soudu v Lipsku.
Původně se rozhodnutí očekávalo již minulý týden, nakonec však soud verdikt o sedm dní odsunul. Nyní je ale s definitivní platností venku a jak se dalo čekat, vyznívá v neprospěch dieselů. Stuttgart, Düsseldorf a všechna další města v Německu tedy mohou přistoupit k omezení vjezdu dieselových vozů, stejně jako k úplnému zákazu. Nemusí se přitom již obracet k žádné další autoritě, dle soudu je totiž čisté ovzduší pro všechny nadřazeno i svobodě jednotlivce. Udělat to pochopitelně nemusí, leckterá města ani nechtějí, řadě z nich ale v boji za dodržování limitních hodnot škodlivin v ovzduší zkrátka nic jiného nezbude.
Organizace DUH odstartovala zhruba šedesátku takových sporů proti městům, kde limity škodlivin překračováno, a tak můžeme počítat, ze zákazů vjezdu bude jen přibývat. Na druhou stranu, takové zákazy nemusí být úplné či věčné, záleží vždy na dalším vývoji. Různá města totiž mohou rozhodnout zcela jinak a diesely mohou být vykázány jen z určitých čtvrtí nebo pouze v konkrétní dny. Pokud navíc dojde ke zlepšení, lze zákaz zcela zrušit, jakkoli až takový obrat se očekávat nedá.
Co se očekávat dá, je další odklon od naftových aut ze strany německých zákazníků a ještě větší závody ve zbrojení u benzinových, hybridních či elektrických aut ze strany automobilek. Dle analytiků by totiž jejich podíl měl do roku 2025 klesnout na 27 procent z 52 % v roce 2015. Dost možná jde ale ještě o střízlivý odhad, neboť o zákazu aktuálně přemýšlí Madrid, Atény či Paříž. V Kodani pak má být zaveden již příští rok.
Aktuálně není jisté, jakým konkrétním způsobem budou německé autority v boji o čistší ovzduší pokračovat. Omezení budou zprvu jisté spojena jen se staršími diesely, ty nové plnící emisní normu Euro 6 povoleny budou. Nedá se přitom ani předpokládat, že by řešením mohl být nový software řídicích jednotek starších dieselových aut. K tomuto kroku bylo přikročeno již loni, nicméně dle ekologických organizací a hnutí nebyl dostačující. Požadována je tak i modifikace hardwaru a kupříkladu zpětné osazení aut nádržkami na roztok močoviny AdBlue. Takové řešení by ale bylo značně nákladné.
Kritici soudního rozhodnutí přitom naznačují, že daný verdikt bude mít dalekosáhlé následky i na ekonomiku. V případě Německa jistě negativní, země východní Evropy ale mohou - podobně jako v případě šrotovného - zájemci o koupi ojetých ut očekávat lepší zítřky. U nás ani dále na východ zatím na ovzduší a životní prostředí není tak přísně nahlíženo, a tak je jasné, že se starší diesely, které budou nyní Němci prodávat ještě více než dosud, přesunou k nám, na Slovensko a dále. Jejich ceny přitom poletí výrazně dolů, o to se postará převis nabídky takových ojetin. A zplodiny se tak jen přesunou o pár set kilometrů dále.
Nyní jsme tedy zvědavi na mnohá tisková prohlášení, s nimiž vyrukují hlavně německé automobilky. Ostatně Volkswagenu, Daimleru a BMW poklesla po zveřejnění soudního verdiktu hodnota akcií o 1,7, respektive o 0,4 a 0,8 procenta, a to proto, že jde o výrobce nejvíce spojené právě s dieselovými motory. Tedy se škodlivou minulostí, s níž je třeba skoncovat...
Brousíte si zuby třeba na pár let starý VW Golf 1,6 TDI? Díky přelomovému soudnímu rozhodnutí jej budete moci zakrátko pořídit levněji než kdy předtím
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 11 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
včera - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva