Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německý profesor po návštěvě Číny vysvětlil, proč tam elektromobily frčí i proč selhávají elektrické Mercedesy
2.9.2024 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že se země Evropské unie tváří jako svobodné a demokratické, zatímco Čína je prezentována jako totalitní zřízení, je pozoruhodné, že elektromobily jsou nařizovány právě v EU. Čína to nedělá, nemusí, místo biče tam funguje cukr, který ale bohatým nevoní.
Jiný kraj, jiný mrav, říká se. Ve svém komentáři pro německý Focus na staré české přísloví poukazuje i profesor Florian Becker. Tento renomovaný psycholog a autor mnoha studií a úspěšných knih nedávno navštívil Čínu, kde rychle pochopil, do jak velké pasti se Evropská unie s elektromobily chytila. A že následování Říše středu v tomto ohledu je prakticky nemožné, neboť k věci přistupuje diametrálně odlišným způsobem, který je v současné Evropě nenapodobitelný.
EU se sice už pěkných pár let snaží prosadit elektromobilitu jako jediný možný pohon budoucnosti, nevolí ale ani trochu rozumné prostředky. Tyto peníze doslova zasypává penězi všech, kteří je nekupují, navíc k tomu přidává stále větší množství příkazů a zákazů. Po 40 letech vlády komunistů u nás ale velmi dobře víme, kam taková strategie vede - jen do míst, kam slunce nesvítí.
Čína na jde diametrálně jinak, což je s ohledem na charakter obou míst obzvlášť pozoruhodné. V této zemi nebylo stanoveno žádné datum, ke kterému by měla skončit spalovací technika. Naopak se s ní počítá ještě na dlouhé dekády. Přesto všechno má ale polovina všech nově registrovaných vozů v nějaké míře elektrifikované ústrojí, přičemž polovina z této porce připadá na čistě bateriový pohon. Pro srovnání, Němci jsou na zhruba 13 procentech elektromobilů, celkově se u našich sousedů ročně prodá 2,8 milionu aut ročně. Jenže v Číně se loni prodalo celkově 21,7 milionu nových aut, z toho je tedy cca 5 milionů elektromobilů.
Jak je to vůbec možné? Na to se Becker zeptal jednoho tamního řidiče elektrického auta a dočkal se pozoruhodné odpovědi - je to pro něj daleko nejlevnější řešení. „Mé auto stálo jen zhruba 130 tisíc yuanů (cca 411 tisíc korun). My obyčejní lidé si nyní kupujeme elektromobily, auta se spalovacím pohonem jsou pro bohaté,“ řekl Beckerovi. A nejde jen o pořizovací cenu, další klíčový rozdíl je v ceně elektřiny. Dotyčného „400 kilometrů vyjde na 20 CNY (65 Kč)“, jak sám říká. „Dobíjím totiž v noci, kdy je to levnější, jedna kilowatthodina mně vyjde na 0,4 yuanu (1,30 Kč),“ dodává
To jsou (při započítání všech relevantních nákladů, tedy zohlednění úplných cen) asi pětinové ceny ve srovnání s Českem a asi šestinové oproti Německu. Když si k tomu přidáte levná auta, není divu, že Číňané nemají s elektromobily problém, pokud nejezdí nikam dál. Čína tak používá v případě rozmachu elektromobilů cukr v podobě levných aut na pořízení i provoz, nikoli bič v podobě zákazů, extrémních daní a vysoké míry přerozdělování. A na lidi to platí přesto, že relativně levný je v Říši středu i benzin (zhruba 26 korun).
To je také důvod, proč prestižní značky (a vlastně nejen ty) s elektromobily v Číně nebodují, třeba Mercedes tam s nimi značně pohořel. Elektrické auto je výše popsanou optikou pro bohatší Číňany „sociální volba”, se kterou nechtějí být spojováni, mohou si dovolit spalovací vůz s neomezenou využitelností. Je to v podstatě pravý opak situace panující v Evropě, tady jsou elektromobily koncipovány jako luxusní zboží, což koresponduje s jejich vyššími cenami.
Přenést stejný recept do Evropy je ale nemožné. Jak praví i Becker, zafungovalo by jen výrazné sražení cen elektřiny, které by zlevnilo výrobu elektrických aut (a zejména jejich baterií), stejně jako by zlevnilo jejich provoz. EU se ale rozhodla výrobu elektřiny uměle zdražit skrze omezování efektivních zdrojů, emisní povolenky a další podobné instituty, proto je také v pasti - chce s uměle drahou elektřinou dosáhnout něčeho, co vyžaduje elektřinu levnou. Čína s tím problém nemá a mít nebude. I u nás prakticky končící uhelné elektrárny tam dál jedou ostošest a za takového stavu nemá Evropa šanci být konkurenceschopná prakticky v ničem.






Elektrický Doplhin lze vnímat jako konkurenci Škody Fabia a ve své domovině je jeho základní verze levnější než český hatchback s atmosférickým litrovým tříválcem. Elektřina je navíc v Číně velmi levná, a tak není divu, že bateriový pohon chudé Číňany táhne. Ze stejného důvodu je ale nezajímavý pro bohaté, ti si mohou dovolit spalovací auta. Foto: BYD
Zdroj: Focus
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vyhrál Sprint a opět vede šampionát včera 20:17
- Pole-position získal Manuel Gonzalez, 8. Salač včera 18:39
- KTM dominovaly v Moto3 včera 18:36
- Pole Position získal Marc Marquez včera 17:15
- Vítězem Bendsneyder, 18. Vostatek včera 15:56
Nejčtenější články
VW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
14.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025Škoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
14.3.2025Ruský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
14.3.2025Toyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
14.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva