Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu
24.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Der Spiegel říká, že německé značky už od 90. let pořádají tajné schůzky s jediným cílem - ošálit emisní limity nekale vyvinutými dieselovými motory.
Německý magazín Der Spiegel publikoval poněkud výbušný článek. Obvinil v něm BMW, Mercedes a Volkswagen z uzavření kartelové dohody. Mělo se to stát na počátku 90. let minulého století a předmětem měly být především dieselové motory a systémy redukující jejich emise. Der Spiegel se opírá o dopis, jenž měl být zaslán někdejším zaměstnancem Volkswagenu německým úřadům a který zmiňuje více než 60 schůzek, jichž se zúčastnilo přes 200 zaměstnanců ze všech tří automobilek.
Podle zatím nepotvrzených informací, jež jsou již předmětem vyšetřování německé vlády, se BMW, Mercedes a Volkswagen měly domluvit na postupu při vývoji celých vozidel i jejich jednotlivých komponentů, kupříkladu na vývoji brzd, motorů, spojek či převodovek. Na tom asi není nic špatného, zde může vláda vyšetřovat co chce, problém nastává u údajných dohod týkajících se technologií redukujících emise CO2 a NOx. Obsahem jedné z nich měla být menší nádržka na roztok močoviny AdBlue.
Právě menší objem roztoku redukujícího emise NOx až o nějakých 90 % měl stát za potřebou vyvinout software, jenž bude vstřikování močoviny upravovat. Povětšinou se přitom jednalo o jistou formu termoregulačního přepínání, kdy systém jednoduše umožnil vstřikování roztoku AdBlue pouze při určité teplotě, jež nastává při laboratorním měření. Mimo přesně vymezené mantinely ale byla selektivní katalytická redukce odpojena.
O vyšetřování se měl jako první dozvědět Volkswagen, a to proto, že je taktéž vyšetřován kvůli možnému ovlivňování cen oceli. Právě během tohoto případu se měly objevit informace, jež vedly k zahájení nového šetření, které se týká právě kartelové dohody. Na tuto skutečnost pak automobilka z Wolfsburgu měla upozornit BMW a Mercedes dopisem ze 4. července.
Mnichovská automobilka přitom již na spekulace zareagovala a uvedla, že ani jedna informace není založena na pravdě. „S vozidly BMW není manipulováno a podléhají všem legálním požadavkům. Týká se to i dieselových aut. Potvrzením jsou výsledky příslušných oficiálních vyšetřování, ke kterým dochází na národní i mezinárodní úrovni,“ píše se v prohlášení značky.
BMW také tvrdí, že jeho emisní systémy se od konkurence liší, neboť zahrnují jak vstřikování roztoku močoviny AdBlue, tak katalyzátor zahrnující prostor na dodatečné spalování emisí NOx. Proto prý kupříkladu není nutné přistupovat nyní k modifikacím motorů, jež plní normy Euro 6.
Naproti tomu Mercedes už zahájil svolávací akci, kdy zve do servisů vozy osazené dieselovým motorem kvůli přehrání softwaru. Prý je za tím stojí snaha o vyhovění chystaným přísnějším normám, kvůli nimž by tato auta kupříkladu nemohla do center mnoha evropských měst. Mluvilo se i o opětovném zisku důvěry v diesely.
Pokud si ale nyní dáme jedna a jedna dohromady, dostaneme se k trochu jinému závěru. Mercedes, který taktéž odmítá účast na kartelové dohodě, svolává do servisů přes tři miliony aut. K tomu se nyní přidalo Audi, které taktéž nabízí přehrání softwaru pro majitele zhruba 850 tisíc automobilů, opětovně na dobrovolné bázi.
BMW pak sice dle svého prohlášení nesvolává do servisů auta plnící normu EU6, nicméně majitelům vozů odpovídajících normě EU5 nabízí zdarma instalaci nového softwaru. Tedy jinými slovy, všechny tři prémiové značky nyní přicházejí s úpravami, ke kterým musel v důsledku Dieselgate přistoupit i Volkswagen.
Pokud jsou tedy zvěsti o kartelové dohodě pravdivé, pak domněnky o manipulaci s diesely u všech zúčastněných značek nebudou daleko od pravdy. Jen Volkswagen se ale rozhodl dieselovými motory dobýt Ameriku a tvrdě narazil. Zjistil, že strategii obcházení zákonů, která funguje v Evropě, za mořem uplatnit nelze a skončilo to velkým průšvihem zvaným Dieselgate.
Otázkou je, jak moc si byla situace vědoma německá vláda. Ta se nyní tváří, že ona nic a zahájila vyšetřování, současně ale také měla s těmito výrobci uzavřít dohodu, jež má přispět k opětovnému napravení reputace dieselů. Zlepšení jejich image by mělo vyjít na 2 miliardy Eur (cca 52 mld. Kč), přičemž na výrobce připadá zhruba 100 Eur (2 600 Kč) na auto.
Mercedes, který aktuálně přistupuje k nejrozsáhlejší modifikaci dieselových aut ze všech tří automobilek, již uvedl, že oprava více než tří milionů aut vyjde na 220 milionů Eur (5,7 mld. Kč). Jak je tedy patrné, z peněz německých daňových poplatníků půjde na zlepšení image „producentů sazí“ opravdu hodně peněz, které automobilkám zaplatí i více než ony „svolávačky”.
Ze strany německé vlády je ale takové opatření vlastně i pochopitelné, a to přesto, že se vůči dieselům v poslední době brojilo na všech patrech politického spektra. Nicméně zákazy mířící na adresu spalovacích jednotek by jen v Německu vedly k ohrožení zhruba 426 000 pracovních pozic. Jakýkoli problém by tady Němce mohl snadno vyjít mnohem dráž.
Vše tedy do sebe krásně zapadlo. Pokud jste si snad mysleli, že někdo reálně chce naftové motory urychleně odepsat, budete se muset smířit s tím, že v Evropě s námi budou ještě dlouho. Zkostnatělá byrokracie, jež nutně potřebuje vnějšího nepřítele tak, aby nemusela řešit své vlastní problémy, boj proti CO2 neopustí. Diesely jsou v něm velkou kartou, která se sice krapet ušpinila pádem na zem pod stůl, ale dnes už je zase v ruce a hra může pokračovat dál.
A co se údajného kartelu týče, podle nás je to jen velká bublina. Je velmi pravděpodobné, že německé značky spolupracovaly tam, kde to bylo z ekonomického hlediska výhodné a současně to nepoškozovalo zákazníka. Případné dohody ohledně chování emisích systémů zákazníka zcela jistě nepoškodily, protože mu přinesly levnější vůz. Životní prostředí a zdraví lidí na tom je samozřejmě jinak, ale ruku na srdce - jak velké procento zákazníků na tyto faktory skutečně myslí, když si vybírají nový vůz?
Automobilky BMW, Mercedes a VW Group měly uzavřít kartelovou dohodu, která měla následně vést k dieselovým podvodům
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nejčtenější články
- VW chtěl hloupým testem ukázat, že dojezd elektromobilů už není problém, dokázal spíš pravý opak
7.10.2024 - Volvo po ztrátě pětiny zákazníků zrušilo plán prodávat od roku 2026 jen elektromobily. „Nemá to smysl,” říká šéf
7.10.2024 - Tak to začíná: VW se raduje, že jeho prodeje elektrických aut v ČR stouply o 327 procent, celkové jsou ale o 31 procent níž
7.10.2024 - Manažerka Stellantisu informovala zaměstnance, že rozjíždí tvrdou „politiku psí boudy” s cílem zachránit firemní finance
8.10.2024 - VW uprostřed své krize nasypal 115 miliard do firmy, která neprodává skoro nic, nevyrábí skoro nic a nevydělává už vůbec nic
8.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva