Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci zakážou ve městech i 4 roky staré diesely. Co to bude znamenat?
9.9.2018 | Petr Prokopec
Dlouho bylo obtížné tomu uvěřit, Němci ale zjevně skutečně chtějí stanout na počátku konce dieselů. Jejich zákazy rozšíří na další města a klec spadne i na ty plnící Euro 5.
Názory na dieselové motory se různí, skutečností nicméně zůstává, že pokud by došlo k jejich vymýcení, poznáme to všichni na stavu svých peněženek. Nahoru by zamířily ceny naprosto všeho, neboť právě auta s dieselovými motory zajišťují zásobování, prohánějí zemědělské stroje i stavební techniku. Pokud by mělo dojít k jejich násilnému nahrazení benzinovými, hybridními či elektrickými prostředky, bude třeba miliardových investic, které by se jinak neodehrály. A politici brojící proti dieselům je rozhodně hradit nebudou.
Že takový osud dieselů přestává být utopií, naznačuje aktuální vývoj v Německu. Tato země jako první přistoupila k zákazům vjezdu postarších „naftožroutů“ do center měst, přičemž v prvé řadě šlo pouze o dvě hamburské ulice. Nicméně již od ledna příštího roku vystaví stopku dieselům plnícím emisní normy nižší než Euro 5 celý Stuttgart. Zde skutečně půjde o zákaz celoplošný, stejně jako ve Frankfurtu kde něco podobného začne platit od 1. února 2019.
Jen u těchto tří měst ale nezůstane, čemuž napomáhá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH). Ta již podala 28 žalob na německé metropole, přičemž podstatou je samozřejmě špatné ovzduší, za kterým prý stojí diesely. A podle aktivistů je jedinou cestou ze záhuby jejich zákaz. Pokud si přitom uvědomíme, že DUH stojí i za zákazem ve Frankfurtu, začíná být velmi pravděpodobné, že i další žaloby organizace proti městům budou úspěšné. To je ovšem problém, neboť zakrátko jich bude podáno 61.
Již stávající zákazy jsou přitom pro řadu lidí problémem. Zvláště pak ve Frankfurtu, kde sice od 1. února budou za škodlivé považovány stejně jako ve Stuttgartu jen vozy plnící emisní normu nanejvýš Euro 4. Nicméně od září příštího roku bude zákaz rozšířen také na vozy plnící normu Euro 5. Nepřípustnými se tak stanou automobily staré i zhruba čtyři roky, které přitom politici ještě donedávna doporučovali jako ekologické. Nyní se však obrací na pětníku a mluví o jejich zatracení.
„Před třemi a půl lety jsme prodali náš dieselový vůz. Nebylo s ním nic v nepořádku, jen neměl zelenou nálepku. Koupili jsme si přitom nový dieselový vůz plnící normu Euro 5. Nyní, po třech a půl letech má ale hodnotu šrotu. Chodíme do práce. Máme rodiny. Platíme daně. A stát na nás kašle,“ nebere si servítky jeden z čtenářů německého magazínu Focus, který již zareagoval na chystané frankfurtské omezení. Rozhodně ovšem není sám, dané rozhodnutí se dotkne desítek tisíc lidí.
„Jeden můj známý žije v malém městečku na předměstí Frankfurtu. Je číšník a denně dojíždí svým autem 40 minut do práce. Pokud by zvolil veřejnou dopravu, pak tato cesta zabere 95 minut. Nevydělává ovšem tolik, aby si mohl koupit vůz plnící emisní normu Euro 6. Nyní by tedy měl strávit každý den tři hodiny v autobuse jen proto, aby si vydělal o 200 Eur více než příjemce sociálních dávek. Pravděpodobně tedy z práce odejde. A dělat bude co?“ ptá se další čtenář.
Organizace DUH na to samozřejmě odpověď nemá, stejně jako němečtí politici, které zákaz rozhodně trápit nemusí. Vládní flotila vozů, kterou hradí opět daňoví poplatníci, totiž vždy bude složena jen z nejmodernějších strojů. Ty si ale může dovolit jen část obyvatelstva, pročež je nad slunce jasné, že počítat nelze ani s proklamovaným rozšířením hybridů a elektromobilů. Pokud totiž dnes nemáte na moderní diesel, těžko si pořídíte ještě dražší alternativu.
Navíc, i kdyby nakonec nějakým zázrakem skutečně došlo k nahrazení dieselů elektromobily a vyřešena by byla také infrastruktura, život ve městech zlepšen nebude. Kupříkladu studie Univerzity v Mainzu, na které se podílel i výzkumníci ze Spojených států a Velké Británie, totiž nevidí jako zásadní problém emise NOx, které jsou spojeny hlavně s diesely a kvůli jejichž výši mají být tato auta vymýcena. Místo toho poukazuje na zcela odlišného „veřejného nepřítele“.
Z jeho odhalení přitom politici a aktivisté vyzývající k užívání hromadné městské dopravy jistě radost mít nebudou. Kardiovaskulární potíže totiž primárně nezpůsobují oxidy dusíku, nýbrž drobné prachové částice, které jsou především u dieselů již hezkých pár let značně redukovány filtry DPF. Nicméně v metru, kde je jejich největší koncentrace, žádná ochrana neexistuje.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak bude celá záležitost dále eskalovat. Jisté přitom je, že stávající i budoucí zákazy ve výsledku mnoho neřeší. Ony nepřípustné diesely se totiž jen přesunou o pár kilometrů dále, jak naznačuje aktuální vývoj. Po zavedení tvrdých opatření totiž dovoz dieselových aut z Německa stoupl na Ukrajině o 136,8 procenta, v Chorvatsku o 89,6 procenta a třeba v sousedním Rakousku o podstatných 41,3 procenta. Jelikož mezi další země nakupující dieselové ojetiny patří i Česká republika či Slovensko, je jasné, že stačí trocha větru, a Němci mají ony emise z velké části zase zpátky...
Když nám před šesti lety prošel rukama Volkswagen Golf 1,6 TDI, rozhodně jsme netušili, že od září 2019 již nebude moci smět vjet do Stuttgartu nebo Frankfurtu. Jeho motor byl totiž vychvalován jak výrobcem, tak politiky
Právě ti ovšem nyní otočili a omezení vjezdu dieselů do center měst dále rozšiřují. Zákaz vjezdu do dvou hamburských ulic byl jen začátek
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
před 3 hodinami - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
před 3 hodinami - Němci ukázali novinky pro armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6
před 5 hodinami - Porsche chce v autě s ručním řazením zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, šéf vysvětlil jeho trvající přednosti
před 6 hodinami - Už i Francie tlačí na EU, aby zastavila válku proti spalovacím autům. Bojí se o vlastní průmysl i škody na přírodě
před 8 hodinami - Čínské auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, odhalilo část svých technických parametrů
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva