Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vyštrachali, jaké výkony mají ve skutečnosti motory současných Formulí 1
11.9.2018 | Petr Prokopec
Je to stále královna motoristického sportu, s omezením objemu motorů na 1,6 litru ale vyvstává otázka, kolik dnes vlastně ef-jedničky mají výkonu. Tady je odpověď.
Letošní ročník Formule 1 rozhodně nemůžeme nazvat nezáživným. Nicméně enormně zábavný taktéž není, což si ostatně myslí i někteří jezdci. Třeba Fernando Alonso nazval letošní Monako „pravděpodobně nejnudnějším závodem v celé historii F1“. To není zrovna dobrá vizitka, navíc výhled do budoucna není zrovna nejrůžovější. Právě španělský závodník na konci sezóny skončí a Kimi Räikkönen odchází z Ferrari. To by mohly být pro sledovanost další rány.
Nejde přitom o pouhou domněnku. Za oběma jezdci stojí velmi široká základna fanoušků, kteří jen tak snadno nezmění dres a nezačnou vzývat třeba Lewise Hamiltona či Sebastiana Vettela. A pokud si uvědomíme, jak velký pokles v rámci sledovanosti způsobil odchod vcelku nevýrazného Felipeho Massy, pak je více než jisté, že kdysi královskou motoristickou disciplínu čekají problémy.
Budoucnost ale nyní nechme stranou, místo toho se zaměříme na současnost, a sice konkrétně na výkon monopostů. Ten byl ještě v 90. letech minulého století údajem, jímž se týmy velmi rádi chlubily. Nebylo to nikterak překvapivé, neboť zatímco koncepce motoru zajímala pouze fajnšmerky, stovky koní usadily do křesel davy.
Dnes se ovšem v technických specifikacích dozvíte pouze tolik, že pohonná jednotka má 1,6litrový objem, šest válců a 24 ventilů. Válce pak jsou rozevřeny v úhlu 90 stupňů a počítají s 80milimetrovým vrtáním. Dále tu máme maximální otáčky motoru (15 000 ot./min.) či hmotnost (145 kg), stejně jako zmínku o turbodmychadle. A udáván je pak i výkon elektrické jednotky MGU-K, jež dle pravidel může přispět maximálně 120 kW (163 koní). Tím oficiálně publikovaná data končí.
Německý magazín Auto Motor und Sport se ovšem dostal k datům, ze kterých lze výkon spalovacích jednotek odvodit. Musíme upozornit, že čísla se mohou lišit v různých fázích závodního víkendu i samotného závodu. Záleží totiž jednak na nastavení a jednak na skutečnosti, zda elektromotor odvádí výkon přes jednotku MGU-H či přes baterii. Pokud totiž MGU-H produkuje elektřinu, může spalovací jednotka vlivem protitlaku přijít až o 40 koní. Toto nastavení je přitom užíváno pro větší efektivitu.
V kvalifikacích je naopak využíváno vrcholného režimu, kdy je turbína exkluzivně poháněna elektřinou a přebytečný tlak je přepouštěn do atmosféry, místo aby byl využit pro regeneraci. Kromě toho je plně nabitá baterie, zatímco v případě zpětného tlaku výfuku dochází k minimalizaci. A právě o těchto číslech se dnes budeme bavit.
V kvalifikačním nastavení by tedy Ferrari mělo produkovat 790 koní, tedy o 10 více než Mercedes, který je druhou nejvýkonnější stájí současnosti. Tato čísla vás možná zarazí, neboť stříbrné šípy se kupříkladu během letošní sezóny chlubily výkonem přes 1 000 koní. Ten spalovací jednotka skutečně může produkovat, ovšem pouze na motorové brzdě, kde není třeba brát ohled na spolehlivost. Ta je přitom pro letošek zásadnější než v uplynulých letech, neboť jeden motor musí vydržet po zhruba třetinu sezóny. A pokud se tak nestane, přichází velké penalizace.
Vraťme se ale k dalším dvěma výrobcům pohonných jednotek, a sice k Renaultu a Hondě. První zmíněný momentálně disponuje hned dvěma specifikacemi, kdy „Béčko“ užívá francouzská stáj. Ta přitom může počítat se 710 koňmi, zatímco „céčkový“ Red Bull jich má k dispozici 730. Honda je pak se svými 715 koňmi mezi těmito dvěma týmy, pro americký Austin však chystá vylepšení a navýšení na 750 koní.
To jsou ale kvalifikační specifikace, v závodě vše ovlivňuje efektivita a spolehlivost a rozložení sil se může změnit. Šéf Renaultu Cyril Abiteboul proto v červenci naznačil, že Francouzi jsou dle vlastních měření jen o 15 koní za Ferrari a Mercedesem, ovšem o 25 koní před Hondou. Zda tomu tak ale je i ve skutečnosti, nemůžeme potvrdit. A nápovědou vlastně není ani pořadí v šampionátu, neboť Renault dojíždí hlavně na nespolehlivost.
Jak je tedy patrné, monoposty jsou na tom zhruba stejně jako před deseti lety, kdy používaly 2,4litrové atmosférické osmiválce. Ty přitom zvládaly až 19 000 otáček, což vedlo k momentálně tolik postrádaným operním árijím výfuku. Vlastně proto ani nepřekvapí, že sledovanost Formule 1 u televizních obrazovek klesla od té doby téměř o polovinu.
Motory Mercedesu bývaly nejsilnější, dnes mají být s maximem 780 koní 10 „kobyl” za Ferrari
Kimi Räikkönen nedávno v Monze zajel nejrychlejší kolo historie F1. Stojí za tím kvalifikační režim monopostu Scuderie, který dává o zhruba 40 koní vyšší výkon než Ferrari z roku 2008
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 7 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
před 8 hodinami - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
před 10 hodinami - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
před 11 hodinami - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva