Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné

Po několika odkladech dospěla německá vládní koalice k řešení tamní dieselové krize. Některé Němce spasí, jiné ne, u nás bude mít za následek ještě intenzivnější dovoz starších nafťáků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné

2.10.2018 | Petr Prokopec

Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po několika odkladech dospěla německá vládní koalice k řešení tamní dieselové krize. Některé Němce spasí, jiné ne, u nás bude mít za následek ještě intenzivnější dovoz starších nafťáků.

Dlouhých šest hodin trvalo jednání německé kancléřky Angely Merkel se zástupci tří vládních stran, během kterého nešlo o nic jiného než o osud dieselových motorů. Politici se snažili dospět k řešení, které by zamezilo rozmachu zákazů vjezdů naftových aut do měst, jež v tuto chvíli hrozí 60 německým metropolím. Dle organizace DUH v nich dochází k výraznému překračování povolených limitů NOx právě vinou aut osazených dieselovými motory. A zákaz jejich vjezdu je prý jediné řešení vedoucí k nápravě závadného stavu.

Může vám to přijít úsměvné, lidem kolem Angely Merkel ale do smíchu není. Soudy na tuto argumentaci slyší a městům nezbývá, než k zákazům skutečně přistoupit. Vláda se tedy ocitá pod tlakem občanů, kterým hrozí, že jejich auto bude dost možná úplně k ničemu, pokud se s ním dnes pohybují hlavně ve městě. Sama vláda nedokáže zákazům přímo zamezit, může ale exekutivními kroky docílit toho, že občané nebudou mít vozy, na které dopadnou. A přesně o to se nyní snaží.

K čemu tedy německá vládní koalice dospěla? Pokud pomineme chválu směřující do vlastních řad, dle které politici při vážném problému dokážou držet pohromadě, pak to není nic až tak převratného, třebaže výsledek vrcholní politici označují za „řešení dieselové krize”. Konstruktivní vládní rozhodnutí na stole opravdu je, vyžaduje ale souhlas automobilek a ani úspěšná realizace všech opatření zákazům stejně zcela nezamezí.

Začněme ale pěkně popořádku konstatováním, že dle vládního návrhu bude dieselová krize řešena jak novým kolem „šrotovného“, tak zpětných osazením starších aut (těch plnících normu Euro 5) moderními antiemisními systémy. Za ty by podle politiků lidé neměli platit, účty mají za automobilkami. Asi nikoho nepřekvapí, že se jim to nelíbí, zvláště když by mělo jít o úpravy účinné za všech okolností, navíc s garancí od výrobců.

Tyto kroky by podle koalice měly postačit k tomu, aby byl zrušen zákaz vjezdu ve dvou hamburských ulicích, kde byl zaveden vůbec poprvé. Zároveň pak nebude aplikován v Mnichově, Kolíně, Reutlingen, Dürenu, Limburgu, Dusseldorfu, Kielu, Heilbronnu, Darmstadtu, Ludwigsburgu a především ve Stuttgartu, kde má začít platit od ledna příštího roku.

Na ostatních místech jsou zákazy zřejmé nevyhnutelné, budou se ale týkat jen aut plnících normu Euro 4 nebo nižší, v jejichž případě instalace nového hardwaru (především pak selektivní katalytické redukce) není možná. Majitelé těchto vozů tedy budou postaveni před volbu - buď se svého starého dieselu zbaví a využijí dotace na nákup nového, nebo jednoduše do dotčených měst nebudou moci vjet.

Nové kolo „šrotovného“ by však dle části politiků mělo být omezeno jen na nejšpinavější města a jejich okolí (do 70 km). Druhá část ovšem dodává, že je třeba, aby lidé do budoucna nebyli nikterak omezováni. Jakkoliv se tedy koalice pochvalně plácá po ramenou, evidentně až tak soudržná není.

Otázkou také je, kdo ony modifikace aut plnících Euro 5 zaplatí. Např. VW naznačil, že je ochoten nést na svých bedrech 80 procent z ceny konverze. Ta ovšem nesmí překročit sumu 3 000 Eur (cca 77 400 Kč), což může být problém, neboť dříve se mluvilo klidně i o dvojnásobné částce. Nejde však o jediné omezení ze strany VW, automobilka dále odmítá nést jakékoli garance. Postoj dalších výrobců není znám.

Ať už se ale situace vyvrbí jakkoli, efekt pro nás je jasný. Stejně jako v případě předchozích šrotovných, kdy motoristé dostávali na nové vozy dodatečné dotace ve výši až 10 000 Eur (258 tisíc Kč), bude výkup starších vozů znamenat nikoli jejich sešrotování, ale export třeba i k nám. Můžeme se tedy připravit na ještě intenzivnější růst dovozu starších naftových aut z Německa, který čile rostl už v uplynulých měsících, kdy Němci o ojeté diesely „jen” nestáli kvůli riziku možných budoucích omezení vjezdu do měst. Jakmile budou naftová auta plnící normu Euro 4 v Německu v podstatě k ničemu a budou vykupována dealery se štědrou prémií, nic jiného než převoz na východ je nemine. A je tedy otázka, kam si nakonec Němci pomohou, když tytéž emise budou pouštěny do ovzduší o pár desítek či stovek kilometrů dále východním směrem...


Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 1 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 01Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 2 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 02Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 3 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 03Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 4 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 04Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 5 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 05Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 6 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 06Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 7 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 07Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné - 8 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 08
Německá vládní koalice dlouho řešila dieselový problém, zabránit chtěla hlavně zákazu vjezdu starších aut do měst. K nějakému řešení dospěla, uspokojivé ale bude jen pro někoho - dorazí nové kolo „šrotovného“ a pravděpodobně i modifikace aut plnících normu Euro 5

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.