Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci při testech ojetin zjistili, že jednu starší Škodu dnes už není čím nahradit
9.10.2018 | Petr Prokopec
Mohlo by se zdát, že Škoda poslední dobou míří jen výš. Po některých jejích zajímavých modelech ale zůstává v nabídce díra, kterou česká automobilka nezacelí. Jako v případě SUV Yeti.
Pokud toužíte po českém SUV, musíte se připravit na citelný zásah do peněženky. U nových to platí obzvlášť, neboť Karoq startuje na 484 900 Kč, přičemž v tu chvíli pod kapotou pracuje jen litrový tříválec. Kodiaq je pak sice nabízen nejméně s čtyřválcem 1,5 TSI Evo, ovšem jeho 150 koní začíná ještě o 190 tisíc korun výše.
Existuje však ještě třetí možnost, můžete se pokusit o návrat do minulosti. Ta byla zasvěcena vůbec prvnímu mladoboleslavskému SUV, Škodě Yeti. Ani ta se sice neprodávala vyloženě levně, nicméně startovala o poznání níže než současná dvojice a více než stylová se snažila být praktická. A co je též podstatné, v jejím motorovém prostoru jste mohli najít už v základu povedený čtyřválec 1,2 TSI, jehož 105 nebo 110 koní prakticky odpovídalo výkonu současného tříválce, charakterem jej ale výrazně překonávalo.
Právě o „sněžného muže“ při svých testech ojetých aut zavadil německý Auto Bild. Nikoli náhodou - ceny raných exemplářů dnes klesly na pouhé 4 000 Eur (cca 103 200 Kč), což z auta činí velmi zajímavou nabídku. Za pokles může i v současnosti na německém trhu probíhající válka vůči dieselům, nicméně za výše uvedenou cenu lze kromě 2,0 TDI koupit i zmiňovanou jedna-dvojku naladěnou ještě na 105 koní.
Benzinovým pohonným jednotkám se ovšem Němci vyhnuli, celkem pochopitelně - v tomto segmentu pořád vládnou diesely a hlavně vládly v době, kdy se Yeti prodával jako nový. Zrovna tyto motory ale u Škody Yeti nejsou bezproblémové. Jakkoliv jsou naftové dvoulitry chváleny za působivou tažnou kapacitu (verze před faceliftem zvládnou 2 tuny, po faceliftu pak dokonce 2,1 tuny), mohou majitele pěkně potrápit.
Nejzásadnějším problémem je velké množství pevných částic, které čtyřválec 2,0 TDI při větší zátěži produkuje. Dojít tak může k ucpání ventilu recirkulace výfukových plynů (EGR), jenž následně ovlivní řízení motoru - řídicí jednotka přepne do nouzového režimu a sníží výkon z původních 110 či 140 koní. Nestává se to prý sice příliš často, ale stává se to a ve chvíli, kdy jste daleko od domova, je to nepříjemný problém.
Mimo to je třeba kontrolovat únik oleje či rychlé korodování brzd, přičemž zejména druhý problém je spojen hlavně s exempláři parkujícími na ulici, které navíc jejich majitelé nepoužívají tak často. V případě toho prvního je pak před nákupem vhodné ideální zkontrolovat prostor pod vozem nebo spodek aut, zda neobjevíte mastné fleky. Testovací jízda pak odhalí, zda vás kotouče budou trápit nadměrným hlukem či nikoliv, nicméně ty vyměníte relativně snadno - problémy s únikem oleje jsou podstatnější.
Od předchozích majitelů pak ještě zaznívá kritika na nedostatek komfortu, tím však výčet stinných stránek prakticky končí. Dále tu máme již jen pozitiva, mezi něž nepatří jen nízká pořizovací cena, ale rovněž nižší provozní náklady než třeba u Volkswagenu Tiguan. Kromě toho tu máme nepřekonatelnou kombinaci 4,23metrové délky a nadmíru flexibilního interiéru a zavazadelníku.
Němci přitom poukazují na skutečnost, že Škoda Yeti zvládne bez problémů odvézt prakticky jakýkoliv druh nákladu, neboť zadní sedadla lze nejen sklopit, ale také posunut či zcela vyjmout bez nutnosti nářadí. Přitom „sněžný muž“ nemá kvůli svým kompaktním rozměrům problémy s parkováním, s méně než 11metrovým průměrem otáčení pak zvládne i úzké a zakroucené uličky. Něco takového dnes nenabízí žádné SUV, a to nejen od Škody - dodnes jde v tomto segmentu o neopakovatelně praktické auto.
Ve výsledku je tedy Škoda Yeti doporučována jako výhodná koupě sice vizuálně nikterak oslnivého, ale o to lépe fungujícího auta. Doporučení ovšem platí pouze za předpokladu, že provedete řádnou inspekci a sáhnete po exempláři, který není zatížen zmiňovanými potížemi. Problémy ale tak jako tak nastanou ve chvíli, kdy za vůz budete hledat náhradu, žádná tak komplexní opravdu neexistuje. Právě proto 56 % předchozích vlastníků nic jiného ani nového nechce a vůz si nechávají nadprůměrně dlouho.
Škoda Yeti se po faceliftu dočkala kupříkladu lepší tažné kapacity. Výčet jejích pozitiv se tím jen zvětšil, sáhnout však v takovém případě musíte po dieselu, který je spojen i s jistými negativy. Jako celek je auto atraktivní nabídkou hlavně pro mysl, méně pro srdce, dokonalá náhrada za něj neexistuje
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejčtenější články
- VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025 - Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025 - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva