Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci obrátili, po nejnovějším testu tvrdí, že diesely vzduch dokonce čistí
5.9.2019 | Petr Prokopec
Jako by situace okolo dieselů v Německu nebyla dostatečně bizarní, stala se nyní ještě bizarnější. Motory donedávna odsuzované jako zdroj znečištění jsou nyní označovány za čističky vzduchu.
Možná máte diesely rádi a možná jste se kvůli tomu v poslední době dočkali rozpačitých pohledů nebo dokonce kritiky za znečišťování ovzduší. U nás jsou takové reakce naštěstí vzácné, na některých místech Evropy ale nabrala averze vůči kdysi velmi oblíbeným pohonným jednotkám až absurdních rozměrů. Paradoxem je, že pokud moderní diesely skutečně zemřou, budeme všichni dýchat špinavější vzduch.
Výše zmíněné zní absurdně, zpráva o tom ale přichází ze sousedního Německa, kde je v posledních letech odpor proti dieselům mimořádně vysoký. Magazín Auto Motor und Sport proto za pomoci emisních specialistů z Emission Analytics vyzkoušel, zda část jeho dlouhodobě testované flotily skutečně každodenně přidává nové hřebíčky do rakví německých spoluobčanů. Toto měření navíc proběhlo ve Stuttgartu, tedy v nejšpinavější německé metropoli. A výsledek byl překvapující.
Němci zjistili, že moderní diesely plnící emisní normu Euro 6d-TEMP do značné míry fungují jako čističky vzduchu. Aby jejich agregáty mohly fungovat, potřebují k tomu vzduch, a ten si nevozí uzavřený v nějaké hermetické schránce v zavazadelníku, nýbrž jej nasávají z okolí. Výfukové plyny ovšem následně proženou filtry pevných částic, které jsou momentálně již natolik účinné, že do ovzduší vypouští o poznání méně emisí, než kolik jich nasají.
Výzkumníci přitom dodávají, že tomu tak nemusí být vždy, výsledné hodnoty závisí jak na okolních podmínkách, tak na délce cesty. Filtr po určité době zachycené částice musí spálit, jinak by došlo k zanesení. V tu chvíli potřebuje na určitou dobu vyšší teplotu a při tomto procesu diesely produkují více nečistot, než kolik jich z ovzduší stáhnou.
Aby ovšem k prohoření mohlo dojít, je zapotřebí, aby se celé hnací ústrojí ohřálo. Při cestách do 3 kilometrů se studenou jednotkou proto systém není ani aktivován, což vede k ryzímu čištění ovzduší. Pokud se ovšem trasa natáhne na desetinásobek, k regeneraci filtru již dochází, a to zhruba po 20 procent celé cesty. Po tuto dobu - ale jen po tu dobu - motory vypouští více emisí, než kolik jich nasají. Nicméně po zbývajících 80 procent již opětovně působí jako čističky ovzduší a jejich celková bilance je vzhledem k ničení velké části škodlivin i tak pozitivní.
Ještě zajímavější je situace ve chvíli, kdy trasa měří alespoň 300 kilometrů. Regenerace zabírá jen přibližně 5 procent, ve zbytku opětovně spíše čistí vzduch, byť vše závisí na konkrétních podmínkách a kvalitě filtru. Pokud je ovzduší relativně čisté a trasa střední či dlouhá, pak nakonec diesely mohou stav i lehce zhoršit, to jsou ale spíše výjimečné situace.
Testem prošlo BMW 740d xDrive, Citroën C5 Aircross BlueHDi 180, Kia Optima SW 1,6 CRDi a Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion. Nejčistější jsou dnes skutečně pohonné jednotky výrobce, který celý hon na „dieselové čarodějnice“ odstartoval. SUV lidového vozu na krátké trase snižuje koncentrace pevných částic za špatných i dobrých dní, na dlouhých trasách znečišťuje jen za čistého ovzduší, kterému ale škodí nejméně ze všech.
Suma sumárum tak lze říci, že Němci prošli dokonalým obratem - nedávno i velmi moderní diesely odsuzovali jako škůdce, teď říkají, že k čistým ulicím nejvíce pomůže jejich větší podíl na trhu. Řada automobilek však bohužel již podlehla politickému a aktivistickému tlaku a tyto motory výrobci začali dávat k ledu. Zákazníci se pak obávají nejistot, neboť nikde není psáno, že zákonodárci skutečně začnou myslet a nikoliv jen honit politické body. Veřejným nepřítelem se tak nakonec stejně mohou stát i motory plnící normu Euro 6d-TEMP, jakkoliv ty prokazatelně žádnou velkou hrozbou nejsou, právě naopak.
Němci zjistili, že moderní diesely jsou v podstatě čističky vzduchu
Pevné částice přitom daleko větší měrou likvidují na kratších trasách...
...než na těch dlouhých (negativní hodnoty vykazují redukci zplodin vůči německému průměru, pozitivní hodnoty představují nárůst)
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch