Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejuspokojivější auta dle J.D. Power 2012 UK: Jaguar první, Škoda druhá
2.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V letošní studii uspokojivosti aut ve Velké Británii vysoce zabodoval Jaguar, hodně se dařilo i Škodě.
Vybraným studiím společnosti, jenž nese jméno Jamese Davida Powera, se věnujeme docela pravidelně. Bezesporu nejhodnotnější jsou americké studie spolehlivosti alias VDS a počáteční kvality alias IQS, neboť jsou prováděny mezi obrovským množstvím zákazníků, pro nás jsou ale přece jen relevantní jen do určité míry. Americké vnímání kvality či spolehlivosti může být jiné než u nás a především - některá auta jsou v USA i přes stejný název nabízena s trochu jinou technikou než u nás, popř. u nás nejsou prodávány vůbec.
Zajímavější by tedy byly výsledky podobné evropské ankety, jenže takovými my resp. J.D. Power coby americká společnost nemůže sloužit. Podobné průzkumy tedy provádí po celém světě a to zdaleka ne jen mezi majiteli aut, málokde ale má tolik respondentů jako v USA. Výjimkou v Evropě jsou dvě země - Německo a Velká Británie.
Proto se na ně zaměřujeme a už loni jsme vám mohli nabídnout výsledky tzv. VOSS alias Vehicle Ownership Satisfaction Study, což je - řekněme - studie uspokojivosti jednotlivých aut pro jejich majitele právě z Německa. Letos se na výsledky téže ankety podíváme pro změnu do Velké Británie.
Rozhodující faktorem jsou pocity zákazníků
Než se dostaneme k samotným výsledkům je třeba nejprve říci, jak se k nim u J.D. Power vlastně dopracovali. Pokud metodiku JDP znáte, můžete tuto pasáž klidně přeskočit, ale najdete v ní i pár statistických údajů, které jsou platné jen pro letošní ročník britského průzkumu.
Tím nejpodstatnějším je, studie J.D. Power se vždy opírají o názory zákazníků. Může se vám to zdát pomýlené, však jak může laik správně posoudit přesně tu či onu záležitost a přisoudit ji správnou příčinu, něco podobného ale u spokojenosti není vůbec podstatné. Můžete si na autě sami zničit převodovku, ale záleží hodně na přístupu servisu, jestli i poté zůstanete s vozem spokojeni a jak budete hodnotit jeho kvalitu či spolehlivost. Pokud z vás udělají hlupáka a při opravě vymění i nepoškozené součásti, aby vás co nejvíce „natáhli”, asi jim fakturu nebudete platit zrovna s láskou a podobné auto si těžko někdy znovu koupíte. Pokud vám ale vysvětlí, kde se stala chyba, pokusí se najít cestu, jak vše řádně opravit s co nejnižšími náklady a poradí vám, jak opakování podobné nepříjemnosti předejít, budete při troše sebekritičnosti spokojeni i tak. A to se pochopitelně odrazí i v tom, co sdělíte J.D. Power.
Hodnocení práce servisu je ale pochopitelně jen jeden z faktorů, který rozhoduje o spokojenosti s tím či oním autem z hlediska VOSS. Hodnocenými záležitostmi jsou dále kvalita vozu a jeho spolehlivost, náklady vlastnictví a provozu a jakási obecná atraktivita. Tyto faktory se pak na výsledném hodnocení podílejí různou měrou - nejdůležitější je obecná atraktivita vozu pro majitele (váha 31 %) následovaná náklady na jeho vlastnění a provoz (25 %) a spokojeností s prací servisu (22 %) resp. vnímáním kvality a spolehlivosti vozu (rovněž 22 %).
Jaguar se vrací na výsluní nejen na horách...
Tato metodika pak byla promítnuta do subjektivního hodnocení 18 000 britských majitelů aut, kteří si je zakoupili mezi lednem 2009 a prosincem 2010. Jde tedy o studii uspokojivosti aut starých 2-3 roky, neboť samotné výsledky byly od majitelů „posbírány” mezi prosincem 2011 a letošním lednem. Daly na hodnocení celkem 118 modelů aut v 10 třídách přičemž od majitelů bylo nutné posbírat alespoň 50 hodnocení konkrétního vozu, aby se objevil v přehledu modelů. Nicméně i když se tolik formulářů k jednomu konkrétnímu autu nesešlo, odrazilo se jeho hodnocení alespoň ve vnímání uspokojivosti značky.
Podrobnější polemiku na téma, zda je takový průzkum věrohodný či smysluplný si pro tentokrát odpustíme. Subjektivní vnímání kvality dané jakýmsi průnikem mezi vlastními očekáváními a zjištěnou realitou zkrátka nelze příliš rozporovat, pouze je třeba říci, že auto uspokojivé pro někoho jiného nemusí být uspokojivé také pro vás. Významným faktorem je zde jistě cena, a tak hodnocení uspokojivosti lze vnímat také jako vyjádření míry kvality toho či onoho auta v poměru k ceně - zákazníci Porsche budou mít jistě vyšší očekávání než klienti Kie, a tak větší úspěchy druhé jmenované značky svědčí spíše o lepší „muzice” za dané peníze než absolutně lepších autech a službách spojených s jejich provozem.
To by snad na úvod stačilo, pojďme k výsledkům.
Škodovky Britové vzali na milost již před lety. A nějak se jim zalíbily...
Mezi značkami zavládl Jaguar před Škodou a Lexusem
Ve studiích J.D. Power (a nejen v nich) se tradičně daří japonským značkám a nedá se říci, že by tomu letos bylo vyloženě jinak. Přesto na úplnou špičku nedosáhly.
Mezi výrobci tak prvenství s velkým předstihem vybojoval Jaguar, který si z ankety odnesl hodnocení vyjádřené 82,8 procenta průměrně získaných bodů z celkového maxima za jednotlivé hodnocené záležitosti. Zde se zjevně projevuje průběžně rostoucí kvalita vozů této značky, o které se ostatně pravidelně přesvědčujeme v našich testech a jenž nutně míří nad očekávání zákazníků. Můžete prohlásit cosi o britském patriotismu a nebudeme moci nesouhlasit, ale jen tento faktor by na vítězství jistě nestačil. Konec konců Němci loni v Německu nezvítězili a to jistě nevyrábějí špatná auta.
Pro nás jakožto pro Čechy je jistě zajímavé druhé místo Škody, která je v Británii dlouhodobě populární. Opět to jistě bude do značné míry dáno překvapivou kvalitou škodovek vzhledem k jejich ceně (na britském trhu, u nás tak relativně levné nejsou), ale ani to nemůže být jediný důvod - je možné zákazníky překvapovat deset let?
Druhé místo dělí škodovka s tradičním premiantem, Lexusem, dále je to japonsko-německá záležitost - Honda, Mercedes, Toyota, Audi, Volkswagen, to jsou pozice od čtvrté do deváté. Desítku pak uzavírá švédské Volvo.
Na chvostu tabulky najdeme překvapivě Vauxhall, tedy britský Opel, úplně nejhorší hodnocení, a to hodně přesvědčivě, si ale odnesl Chevrolet. Třetí místo od konce pro Fiat už tak nepřekvapí, Suzuki bychom na podobných místech nečekali. Vysoko nejsou ani korejské značky, i když některé modely, jak uvidíte za chvíli, výrazně uspěly. Inu, jde stále o auta z roku 2009 až 2010 a i když jistě nebyla špatná, třeba Hyundai nových generací jsou ve srovnání s nimi ještě zásadně lepší a to se v průzkumech J.D. Power projeví až za pár let.
Mezi značkami jsou na špici Jaguar, Lexus a Škoda
Nejuspokojivější značky aut dle J.D. Power 2012 pro Velkou Británii
(pořadí, značka, hodnocení v procentech získaných bodů z 1 000 možných)
1. Jaguar - 82,8 %
2. Lexus - 80,1 %
2. Skoda - 80,1 %
4. Honda - 79,7 %
5. Mercedes-Benz - 79,4 %
6. Toyota - 79,3 %
7. Audi - 78,6 %
8. Volkswagen - 78,1 %
9. Volvo - 77,9 %
10. BMW - 77,8 %
10. Nissan - 77,8 %
12. Land Rover - 77,4 %
Průměrné hodnocení 77.0%
13. Kia - 76,9 %
13. Seat - 76,9 %
15. Mini - 76,8 %
16. Ford - 76,5 %
17. Mazda - 76,3 %
17. Peugeot - 76,3 %
19. Alfa Romeo - 76,2 %
20. Citroen - 76,0 %
20. Hyundai - 76,0 %
22. Mitsubishi - 75,7 %
23. Renault - 75,6 %
24. Suzuki - 75,3 %
25. Fiat - 74,8 %
26. Vauxhall - 74,7 %
27. Chevrolet - 71,3 %
Mezi modely je nejvýše Kia, Jaguar těsně druhý
Jak jsme zmínili výše, z hodnocení zákazníků lze dát dohromady nejen výsledky pro jednotlivé značky, ale i modely. V tomto případě stanula na vrcholu dosti překvapivě Kia Sportage, kterou následuje Jaguar XF. Právě ten je symbolem obratu ve vývoji Jaguaru směrem ke kvalitnějším autům a zákazníci si toho očividně všimli. Vůbec nejúspěšnější značkou z pohledu dílčích modelů je ale Toyota, která se do „Top 10” dostala s celkem třemi vozy (potažmo se čtyřmi, pokud bychom počítali i Lexus), nikdo jiný nemá v nejlepší desítce ani dva.
Ze škodovek je daleko nejvýše Superb na špičkovém čtvrtém místě, Octavia je dvanáctá a Fabia dvaatřicátá. Zajímavé je, že vysoko je z Jaguarů i zatracovaný X-Type na místě číslo 16.
Na chvostu 118místného žebříčku najdeme Vauxhall Vectra, který v roce 2009 ještě dožíval svou dráhu někdejší hvězdy světa čtyř kol. A Vauxhall vůbec na konci žebříčku „bodoval” dosti významně...
Kia Sportage, Jaguar XF a Toyota Prius jsou premianty mezi modely
Nejuspokojivější modely aut dle J.D. Power 2012 pro Velkou Británii
(pořadí, model, hodnocení v procentech)
1. Kia Sportage - 83,8 %
2. Jaguar XF - 83,4 %
3. Toyota Prius - 83,0 %
4. Skoda Superb - 82,7 %
5. Mercedes-Benz E-Class - 82,2 %
6. Toyota iQ - 81,8 %
7. Honda Jazz - 81,2 %
8. Volkswagen Passat CC - 80,9 %
9. Lexus IS - 80,8 %
9. Toyota Avensis - 80,8 %
11. Mercedes-Benz B-Class - 80,6 %
12. Nissan Qashqai - 80,4 %
12. Skoda Octavia - 80,4 %
14. Volkswagen Tiguan - 80,3 %
14. Volvo S40 - 80,3 %
16. Jaguar X-type - 80,2 %
17. Volkswagen Scirocco - 80,0 %
18. Volkswagen Golf Plus - 79,9 %
18. Volvo XC60 - 79,9 %
20. Ford Kuga - 79,6 %
21. Mercedes-Benz C-Class - 79,5 %
21. Toyota Auris - 79,5 %
21. Toyota RAV4 - 79,5 %
24. Audi A3,53 - 79,4 %
24. Audi Q5 - 79,4 %
24. Lexus RX - 79,4 %
24. Peugeot 3008 - 79,4 %
28. Audi A5,55 - 79,2 %
29. Audi A4, RS4, S4, Allroad Quattro - 79,0 %
29. Audi A6, RS6, S6, Allroad Quattro - 79,0 %
29. Ford S-Max - 79,0 %
32. BMW 5 Series - 78,9 %
32. Kia Cee'd - 78,9 %
32. Nissan Note - 78,9 %
32. Skoda Fabia - 78,9 %
32. Volvo V70 - 78,9 %
37. Honda Accord - 78,8 %
37. Honda Civic - 78,8 %
37. Volvo V50 - 78,8 %
40. Seat Leon - 78,6 %
41. Honda CR-V - 78,5 %
42. Land Rover Freelander - 78,4 %
43. BMW 3 Series - 78,3 %
44. Toyota Vans - 78,2 %
45. Alfa Romeo Mito - 78,1 %
45. Volkswagen Fox - 78,1 %
45. Volkswagen Golf - 78,1 %
48. Citroen C4 - 78,0 %
48. Land Rover Range Rover Sport - 78,0 %
48. Mazda MX-5 - 78,0 %
48. Volkswagen Passat - 78,0 %
52. Citroen Berlingo - 77,9 %
52. Citroen C3 Picasso - 77,9 %
54. Mazda 3 - 77,8 %
55. Renault Scenic/Grand Scenic - 77,7 %
56. BMW 1 Series - 77,6 %
57. BMW Z4 - 77,4 %
57. Volkswagen Polo - 77,4 %
57. Volkswagen Touran - 77,4 %
60. Renault Megane - 77,2 %
61. Citroen C5 - 77,1 %
61. Ford Monde° - 77,1 %
61. Peugeot 308 - 77,1 %
64. Ford Fiesta - 77,0 %
64. Mercedes-Benz CLC - 77,0 %
64. Toyota Verso - 77,0 %
Průměrné hodnocení 77,0 %
67. Mini hatch/Clubman/Convertible - 76,9 %
68. BMW X5 - 76,8 %
68. Hyundai i30 - 76,8 %
68. Toyota Aygo - 76,8 %
71. Fiat 500 - 76,7 %
71. Suzuki Swift - 76,7 %
71. Volvo C30 - 76,7 %
74. Ford C-Max - 76,6 %
74. Mercedes-Benz A-Class - 76,6 %
74. Peugeot 207 - 76,6 %
77. Citroen Grand C4 Picasso - 76,5 %
77. Hyundai Santa Fe - 76,5 %
79. Ford Fusion - 76,4 %
79. Nissan Juke - 76,4 %
79. Seat Ibiza - 76,4 %
82. Smart fortwo - 76,2 %
82. Vauxhall Meriva - 76,2 %
84. Ford Focus - 761 %
85. Citroen C3 - 75,9 %
86. Mazda 6 - 75,8 %
87. Audi TT - 75,7 %
87. Hyundai i20 - 75,7 %
87. Mercedes-Benz SLK - 75,7 %
90. Land Rover Discovery - 75,6 %
91. Hyundai i10 - 75,5 %
91. Mazda 2 - 75,5 %
93. Fiat Panda - 75,3 %
93. Kia Picanto - 75,3 %
95. Vauxhall Insignia - 75,2 %
95. Vauxhall Zafira - 75,2 %
97. Citroen CI - 74,9 %
98. Nissan Micra - 74,5 %
99. BMW X1 - 74,4 %
99. Renault Laguna - 74,4 %
99. Vauxhall Astra - 74,4 %
102. Kia Rio - 74,3 %
102. Vauxhall Corsa - 74,3 %
104. Saab 9-3 - 74,2 %
105. Volvo XC90 - 74,1 %
106. Peugeot 407 - 74,0 %
107. Citroen C4 Picasso - 73,9 %
108. Citroen Xsara Picasso - 73,7 %
109. Peugeot 107 - 73,6 %
110. Ford Galaxy - 73,5 %
111. Mitsubishi Colt - 73,4 %
112. Fiat Grande Punto/Punto Evo - 73,3 %
113. Renault Clio - 73,0 %
114. Ford Ka - 72,5 %
115. Suzuki Alto - 72,0 %
116. Chevrolet Matiz - 71,6 %
117. Nissan Pixo - 70,8 %
118. Vauxhall Vectra - 70,2 %
Octavia je mezi modely vysoko, svou třídu dokonce ovládla
V dílčích kategoriích potěší vítězství Octavie mezi kompakty
Pochopitelně, v získaných datech se dá „přehrabovat” donekonečna a vykřesat z nich takřka nekonečné množství dílčích tabulek a přehledů. My nebudeme zacházet do krajností, ale aspoň telegraficky zmíníme jejich rozdělení na jednotlivé obchodní třídy.
To svůj smysl má, neboť asi jen málokoho zajímá, že Jaguar XF je uspokojivější auto než Seat Ibiza. Ale že Ibiza je vysoko nad Renaultem Clio, to už zajímavé být může. A právě toto zohledňují následující přehledy.
Přikládáme je v podobě původních tabulek, které se objevily na webu hlavního mediálního partnera ankety, magazínu What Car. Vidět je v nich nejen pořadí vozů a celkový výsledek, ale i dílčí hodnocení jednotlivých aspektů. Tabulky jsou sice v angličtině, ale k jejich pochopení stačí vskutku elementární znalost tohoto jazyka, popř. chvilka práce s online slovníkem.
Z jednotlivých přehledů vypíchneme jen tolik, že mezi malými auty bodovala Fabia druhým místem, totéž se povedlo Superbu ve střední třídě. Mezi kompakty je pak Octavia hodnocena vůbec nejlépe.
Nejuspokojivější modely - supermini
Nejuspokojivější modely - malá auta
Nejuspokojivější modely - auta nižší střední třídy
Nejuspokojivější modely - auta střední třídy
Nejuspokojivější modely - prémiová auta střední třídy
Nejuspokojivější modely - prémiová auta vyšší střední třídy
Nejuspokojivější modely - sportovní auta a kabriolety
Nejuspokojivější modely - MPV
Nejuspokojivější modely - kompaktní SUV
Nejuspokojivější modely - velká SUV
To je vše podstatné k letošním výsledkům J.D. Power VOSS pro Velkou Británii. Jestli výsledky vidíte podobně, nebo úplně jinak, to nám můžete říci v přiložené diskuzi.
Zdroj: What Car
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva