Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejuspokojivější auta dle J.D. Power 2013 v Německu: Volvo na vrcholu, Němci níže
2.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédská značka prý v majitelích vzbuzuje nadšení, druhá Toyota těží z nízkých nákladů. A Němci? Ti bodovali jen Volkswagenem CC a Oplem Meriva.
Výzkumy společnosti J.D. Power nejsou na stránkách Autoforum.cz žádnou novinkou. Ostatně, jen před pár dny jsme vám přinesli report zaměřený na nejkvalitnější nové automobily, kde si dle nových pravidel urvalo vítězství Porsche. Zhruba měsíc předtím jsme se pak pozastavili nad spokojeností britských majitelů se svým vozovým parkem a u studie VOSS (Vehicle Ownership Satisfaction Study) zůstaneme i dnes. Jen se přesuneme do sousedního Německa, kde v průběhu prvních tří letošních měsíců probíhal výzkum spokojenosti s automobily zakoupenými v období od ledna 2010 do prosince 2011.
Pravidla sice na rozdíl od zmíněné studie IQS zůstávají v tomto výzkumu shodná s loňským rokem, přesto jejich malé osvěžení neuškodí. Zvláště, když J.D. Power dodává, že nyní opravdu věrně kopírují smýšlení zákazníka o důležitosti jednotlivých aspektů spojených s vlastnictvím vozidla. To samozřejmě nevypovídá až tak o samotném automobilu, jako spíše o majiteli a jeho zkušenostech, jenže osobní doporučení dnes začíná získávat na vážnosti. Spíše totiž věříme kamarádovi, který si již koupil třetí model dané značky, než nějakému prodejci, který o žádných nedostatcích prodávaného vozu v životě neslyšel.
Tak tedy, celkové hodnocení se skládá ze čtyř oblastí, z nichž nejzprofanovanější je podle J.D. Power kategorie přitažlivosti vozidla. Zaměřuje se na devět aspektů od exteriéru a interiéru přes audio systémy až třeba po jízdní dynamiku, přičemž z celkového koláče ukusuje 27 %. Druhým zásadním faktorem jsou pak provozní náklady představované 25procentním podílem, do kterého kromě paliva spadá i servis či pojištění. Oblast spolehlivosti a kvality vozu je s 24 % až na třetím místě, poslední pak skončila s 23 procenty spokojenost se servisem.
J.D. Power však naznačuje, že poslední oblast by mohla díky strádajícím evropským prodejům začít nabývat na vážnosti. Díky servisu a prodeji náhradních dílů si totiž jednotlivé značky mohou vylepšit svůj rozpočet. Zapotřebí je však správná cena a přístup - zejména majitelé mainstreamových značek si již všimli, že minoritní opravy jako třeba výměna oleje stojí méně v neautorizovaných servisech než v těch autorizovaných. Za posledních 12 měsíců tak na výměnu lubrikantů do autorizované dílny dorazilo jen 65 % motoristů (dealeři však i nadále ovládají 76 % tohoto trhu, zatímco na zbylé dovozce a prodejce připadá zbývajících čtyřiadvacet procent).
Mezi značkami Volvo letos vede. V jednotlivých segmentech však už tak neotřesitelnou pozici nemá
Zlepšení spokojenosti dosáhly především japonské značky
Pojďme si ale již projít letošní výsledky, které ve srovnání s s rokem 2012 přinášejí trochu optimismu. Průměr studie se totiž zvýšil z loňských 782 bodů z tisíce možných na letošních 789. Stále sice nejsme na úrovni let 2010 nebo 2011, přesto minimálně ve spokojenosti majitelů jistý posun vidět můžeme. A to zvláště u těch, kteří si pořídili Volvo. Se ziskem 832 bodů se totiž skandinávská automobilka po roční absenci vrací na vrchol tabulky, který okupovala i v roce 2011. Tehdy sice získala ještě o devět bodů více, ve srovnání s loňskem, kdy značka skončila se 788 body těsně před průměrem, ale sympatie ke Švédům znovu narostly.
Důvodem je podle J.D. Power především nadšení, které modely Volva ve svých majitelích dovedou vzbudit. Němci jsou tak očividně naprosto odlišným národem oproti Britům, kteří se naopak za volant modelů švédské automobilky podle výzkumu pojišťovny AXA skoro vůbec netěší. Na druhou stranu je ale třeba vzít do úvahy, že na ostrovech byl zřejmě důraz kladen hlavně na jízdní dynamiku, zatímco u našich sousedů hraje prim vizuální přitažlivost, spolehlivost a kvalita.
Zajímavé je, že i přes celkové vítězství v nejnovější německé studii VOSS má Volvo pouze jediného zástupce mezi jednotlivými modely. A to dvojici V70/XC70, která s 849 body zvítězila v segmentu velkých a luxusních vozů. Všude jinde ale skandinávská značka nepronikla ani mezi nejlepší trojici, na rozdíl třeba od celkově druhé Toyoty (816 bodů), která se pyšní třemi prvenstvími a dvěma stříbrnými místy. Její průměr je ale zkrátka horší. K druhé Toyotě pak ještě dodáme dodáme, že majitele letos nejvíce oslovily právě ony nízké provozní a servisní náklady, díky čemuž značka ve srovnání s loňskem v celkové spokojenosti o osm bodů polepšila.
To ovšem není případ Mercedesu, neboť loňská jednička letos klesla na třetí příčku, když namísto 824 získala jen 810 bodů. Posun k lepšímu naopak evidují u Hondy, která na čtvrté pozici získala též 810 bodů. Páté Mitsubishi pak sice meziročně o příčku spadlo, ale i u něj majitelé své hodnocení navýšili ze 799 na 807 bodů. Skokanem roku bychom mohli vyhlásit Hondu, jež se vydrápala z loňského podprůměrného hodnocení (779 b) na letošních 806 bodů, za stálici naopak bereme sedmou Škodu (i tady ale došlo k posunu ze 790 na 798 bodů).
Honda letos opravdu zabodovala, zvláště s modelem CR-V
Pořadí značek v německé J.D. Power VOSS 2013
V jednotlivých segmentech boduje i VW, Opel či Seat
Studie VOSS hodnotí také jednotlivé modely, přičemž žebříček počítá vždy se třemi nejúspěšnějšími zástupci v každém segmentu. Kategorie městských, malých a kompaktních vozů tak opanovala Toyota s modely Aygo, Yaris a Prius, střední třída ale již patřila Volkswagenu CC. I v tomto segmentu má ovšem japonská automobilka svého zástupce, a to Avensis na druhém místě. Koncern VW Group však prokazuje, že ve vyšších segmentech trhu již umí chodit, neboť na třetí příčku se vyšvihlo Audi A5 (včetně S5 a RS5).
O kategorii luxusních vozů již byla řeč v souvislosti s Volvem, přičemž ani zde asi nepřekvapí přítomnost Audi na druhém místě (s modelovou řadou A6). Třetí Mercedes-Benz třídy E pak jen dokazuje, že oproti loňsku značka opravdu ztratila hodně přóznivců - vyjma tohoto vozu totiž dokázala zabodovat jen druhým místem v kategorii kompaktních SUV, kde se uchytilo GLK. Tomuto segmentu přitom kraluje Honda CR-V, svého zástupce v podobě Škody Yeti zde ale má i mladoboleslavská automobilka. Tedy další značka koncernu VW.
V rámci malých MPV se nejlépe vedlo Opelu Meriva, zatímco kategorii těch větších opanoval Seat s rodinkou Altea/Freetrack/XL. Druhé Verso pak jen dokazuje oblibu Toyoty na všech frontách, což je i případ třetího Volkswagenu Touran. Ve srovnání s Japonci ovšem Němci celkově skončili až za Škodou na osmém místě (respektive na devátém s Audi). Snaha o maximální možné pokrytí celého trhu by se tak nakonec automobilce nemusela vyplatit, což je něco, před čím nedávno varoval i šéf koncernu VW Martin Winterkorn. Uvidíme tedy napřesrok, zda se situace změní...
Pořadí modelů v německé J.D. Power VOSS 2013
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 3 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 10 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 11 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.